Fezzer Skrevet 5. februar 2005 Del Skrevet 5. februar 2005 hei! Jeg er nå 15, og blir 16 tidelig i april og vurderer å ta lett lappen. Eneste er at jeg ikke er helt sikker på hva jeg må regne med å betale for å kjøre lett i et par år. Sykkel (30k?) Lappen (12k?) Kjøreutstyr (2-3k?) forsikring (2-3k?) + diverse småting som bensin,service osv Ser dette ut som et greit budsjett ? Lenke til kommentar
Dt125 Skrevet 5. februar 2005 Del Skrevet 5. februar 2005 hei! Jeg er nå 15, og blir 16 tidelig i april og vurderer å ta lett lappen. Eneste er at jeg ikke er helt sikker på hva jeg må regne med å betale for å kjøre lett i et par år. Sykkel (30k?) Lappen (12k?) Kjøreutstyr (2-3k?) forsikring (2-3k?) + diverse småting som bensin,service osv Ser dette ut som et greit budsjett ? d var et bra budsjett ja. mn sykkeln spørs nu kas du har, prisn altså. Lenke til kommentar
Dt125 Skrevet 5. februar 2005 Del Skrevet 5. februar 2005 Kjøreutstyr (2-3k?) å d spørs om du trenger kjøreutstyr. visst du tenker på en r sykkel så er d væll grett. hvilken sykkel er du interessert i? Lenke til kommentar
Fredrik Skrevet 5. februar 2005 Del Skrevet 5. februar 2005 (endret) Det med forsikring ville jeg sjekket opp på forhånd, kan være EKSTREMT dyrt for noen sykler (Les NSR og RS) på enkelte selskap, det spørs hvor du bor, og hvor utsatt syklene er for tyveri osv der du bor. Ring selskapet før du kjøper sykkel. Kjøp en skikkelig hjelm og tykke hansker om du skal bruke sykkelen når det er kaldt, og om du vil være sikker. Jakke kan også være en fordel. Endret 5. februar 2005 av fredrikrb Lenke til kommentar
Opus Skrevet 5. februar 2005 Del Skrevet 5. februar 2005 Uhyre viktig info: sms-språk aksepteres ikke. Lenke til kommentar
Skaptrollet Skrevet 7. februar 2005 Del Skrevet 7. februar 2005 tja, utstyr o.l burde være en bra jakke + bra hjelm = 5k sykkel 30k bensin koster en del skal ikke si hva jeg brukte de første ukene ok da (fyllte et par-tre ganger i uken, tanken er 10L og fyllte alltid maks... hihi) forsikring koster alt fra 2k til 10k etter hvilken sykkel du velger og åssen forsikring... lappen er helt individuell, jeg brukte 6k på lappen (vet at det er lite=) men jeg hadde ikke så mange kjøretimer + jeg fikk rabatt. Tipper du bør regne med 12k til lappen ja. så 60k holder en stund.... Lenke til kommentar
bfisk Skrevet 7. februar 2005 Del Skrevet 7. februar 2005 Bensin på en lettsykkel koster mye, sier du? 20-30 liter i uka? Vent til du får bil, du... Tror jeg brukte en drøy tusenlapp i uka den første måneden jeg hadde bil, jeg... Lenke til kommentar
Skaptrollet Skrevet 7. februar 2005 Del Skrevet 7. februar 2005 20-30liter? brukte en del cash på bensin + olje.. fyllte ca 3-4-5 ganger i uke de første månedene = opptill 500kr bare bensin i uka + olje til 100kr literen så synes det koster nok jeg Lenke til kommentar
Gunnar_ Skrevet 7. februar 2005 Del Skrevet 7. februar 2005 OT: Hva koster moppelappen i forhold til lett-mc lappen hos kjørelærer? Jeg har en lillebror på 16 som vil kjøpe mc, men jeg syntes det bare er dumt da han sikkert kan finne en moppe til 3-5 tusen som fungerer fint it to år uten at han dreper seg selv. Lenke til kommentar
bfisk Skrevet 7. februar 2005 Del Skrevet 7. februar 2005 (endret) Gunnar_: mopedlappen ligger gjerne mellom 0 og 3000 kr. Null fordi mange får tilbud om å ta den mer eller mindre gratis gjennom ordninger med skolen osv. Hos en vanlig trafikkskole tar det ofte i overkant av 2000 kr, men det varierer. Dette inkluderer matriell og kjøring. Noen MC-forretninger kan også tilby pakkeløsninger med svært billig lapp om du kjøper pidd derfra. Betalte selv 2500 + passbilde for min lapp for snart 2 år siden. Edit: Wabbit: gled deg til den dagen du skal fylle full tank på bilen din og det kommer på 500 kr. Gled deg enda mer til du må gjøre det samme dagen etter Men nok OT nå.. Endret 7. februar 2005 av bfisk Lenke til kommentar
Fezzer Skrevet 8. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 8. februar 2005 Jeg har snakka med en kjøreskole, og bare fra i år er mopedlappen 3000 dyrere enn ifjor. Dette er fordi man må ta et kurs som heter "traffikalt grunnkurs" (som man også må ha for å kunne øvelseskjøre med bil). Så lappen vil havne på rundt 5-6k! Fra i år av må man også avlegge prøve på 30 spm som man kan ha maks 5 feil på! Lenke til kommentar
Skaptrollet Skrevet 8. februar 2005 Del Skrevet 8. februar 2005 bfisk: jeg tviler ikke med min kjøring så¨blir det nok ikke billig, men men det koster å være kar haha, neida men har man råd til bil/sykkel må man tåle at bensin koster litt =) nesten likegreit å ta lett lappen istedet for mopedlappen og kjøre opp til tung(mellom) når du er 18, istedet for å ta mopedlappen! kan jo kjøre moped med lett lappen =) Lenke til kommentar
Big-Boy Skrevet 9. februar 2005 Del Skrevet 9. februar 2005 (endret) Hmm koster jo litt da, (mitt budskjett) første sykkel 22000, (solgt for 17000), nye sykkelen (den jeg har nå) 40 000, lappen 13 000, utstyr 8000, div. utstyr til sykkelen 5000. men syns budskjettet ditt virker ganske realistisk og fint jeg. btw. første uka jeg hadde lett lappen kjørte jeg 200mil ca, på en yamaha virago.. kan tro jeg var ømm i ræva enda værre hadde passasjern det..på den LILLE passasjer salen.. edit: forsikring 5800kr (forsikra på fadern) Endret 9. februar 2005 av Big-Boy Lenke til kommentar
Deuce Skrevet 10. februar 2005 Del Skrevet 10. februar 2005 Kan sette opp min liste: Sykkel: Husqvarna WRE 125 dual sport (2000 mod.) 30000kr Kort: Bor da på landsbygda i byene vil det fort bli dyrere, 8000kr. Kjøreutstyr: 3500kr. Forsikring: 3000kr 6 måneder om gangen, full kasko. Så lett-MC koster nok det I tillegg kommer selvfølgelig, service, bensin, olje o.s.v Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå