knutert Skrevet 5. februar 2005 Del Skrevet 5. februar 2005 Lurer på hvor høy bitrate folk kjører på mp3'ene sine? Selv synes jeg det faktisk går helt greit å bruke så lav bitrate som 96kbps når man bruker mobilen. Er vanligvis litt støy rundt meg når jeg bruker mp3-spilleren, og da merker man ikke så mye til den dårlige kvaliteten. Men pleier å bruke 128kbps, synes det er det beste kompromisset mellom størrelse og lydkvalitet. Hva mener dere? Lenke til kommentar
anono1123 Skrevet 5. februar 2005 Del Skrevet 5. februar 2005 Har ikke ''kvalitets-ører'' så jeg hører ikke så vesentlig forskjell, hører det vis jeg brenner en cd med mp3sanger i lav bitrate, å spiller av høyt på anlegge Lenke til kommentar
anono1123 Skrevet 5. februar 2005 Del Skrevet 5. februar 2005 Helst 320kbps det e kvalitet, skikkelig kvalitet høre ikke forskjell selv, men vet at det er MYE bedre Lenke til kommentar
wanka Skrevet 5. februar 2005 Del Skrevet 5. februar 2005 Bruker .wav.. HD er billig. Lenke til kommentar
Jaffe Skrevet 5. februar 2005 Del Skrevet 5. februar 2005 Liker 192kbps.. Har helst 320 når jeg ripper cd'er til PCen. Går aldri lavere enn 128. Som ringetone på mobilen er 96/64 helt greit. Lenke til kommentar
knutert Skrevet 5. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 5. februar 2005 Helst 320kbps På mobilen også? Pleier å kjøre det på musikken jeg har på pc'en, men konverterer til 128 før jeg sender de til mobilen. Lenke til kommentar
Singh tha king Skrevet 5. februar 2005 Del Skrevet 5. februar 2005 har mellom 128 til 320. hører ikke mye forskjell, men det er fett! Lenke til kommentar
espeneppi Skrevet 5. februar 2005 Del Skrevet 5. februar 2005 (endret) Helst 320kbps På mobilen også? Pleier å kjøre det på musikken jeg har på pc'en, men konverterer til 128 før jeg sender de til mobilen. Vel, på mobilen er det vel greit nok med 192kbps. Men på pcen foretrekker jeg 320kbps! Endret 5. februar 2005 av espeneppi Lenke til kommentar
Erren Skrevet 5. februar 2005 Del Skrevet 5. februar 2005 Skal du ha det på mobilen kunne du jo hatt litt lavt da.. Jeg har et program som kan konvertere helt ned til bitrate 9kb/s Det kan jeg tenkte meg blir sykt dårlig.. Prøv deg på noe rundt 32, da blir de små, men litt dårlige.. Har du stort minnekort gjør det jo nesten ingenting.. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 5. februar 2005 Del Skrevet 5. februar 2005 Helst 320kbps På mobilen også? Pleier å kjøre det på musikken jeg har på pc'en, men konverterer til 128 før jeg sender de til mobilen. Vel, på mobilen er det vel greit nok med 192kbps. Men på pcen foretrekker jeg 320kbps! Men denne diskusjonen er om bitrate på mobil. Skjønte ikkje at det var i mobilforumet sjølv heller før ein påpeikte det Lenke til kommentar
håvard87 Skrevet 5. februar 2005 Del Skrevet 5. februar 2005 Men på pcen foretrekker jeg 320kbps! Hva er vitsen med så høy bithastighet? Det menneskelige øre klarer ikke gjøre/høre forskjell på f.eks. 192 og 320 kbps uansett! Selv bruker jeg 128 både på pc'n og på mobilen - gidder ikke å stresse med å konvertere før jeg overfører til mobilen! 128kbps er akkurat passe! Lenke til kommentar
Kridal Skrevet 6. februar 2005 Del Skrevet 6. februar 2005 NOen som vet hvor jeg finner et prog jeg kan konvertere det ned slik at det ikke tar så stor plass på mobilen?? Lenke til kommentar
JoaJoa Skrevet 6. februar 2005 Del Skrevet 6. februar 2005 Lurer jeg på også. Gjør det på en tungvint måte nå. Bruker winamp og gjør om mp3'ene til wav, deretter ripper jeg dem til mp3 igjen i lavere bitrate med audiograbber. Tungvint, så det blir sjelden at jeg gidder :S Lenke til kommentar
Duckhunter Skrevet 6. februar 2005 Del Skrevet 6. februar 2005 Men på pcen foretrekker jeg 320kbps! Hva er vitsen med så høy bithastighet? Det menneskelige øre klarer ikke gjøre/høre forskjell på f.eks. 192 og 320 kbps uansett! Selv bruker jeg 128 både på pc'n og på mobilen - gidder ikke å stresse med å konvertere før jeg overfører til mobilen! 128kbps er akkurat passe! Det menneskelige øret klarer ikke høre forskjell på 192 og 320 kbps??? Vel, om du sitter med to gamle pc-høyttalere, så kan det sikkert stemme, men om du har et ok anlegg vil du helt klart høre forskjell i form av dypere bass, klarere diskant og bedre dynamikk.... med andre ord kan du spille mye høyere uten forvrengning!! Noe høyere enn 128 kbps på en mobil vil nok ikke lønne seg, men dette kan jo godt endre seg ganske raskt!! D500 og E398 er jo eksempler på gode MP3-formidlere i mobilverdenen... Lenke til kommentar
knutert Skrevet 6. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 6. februar 2005 NOen som vet hvor jeg finner et prog jeg kan konvertere det ned slik at det ikke tar så stor plass på mobilen?? Det desidert beste programmet jeg har funnet, er dBPowerAmp. Med det kan man bare høyreklikke på fila/filene man vil konvertere og klikke "Convert to". Enkelt og greit, forholdsvis raskt(ligger på rundt 3-4x encoding) og bruker de beste algoritmene til konverteringen. Programmet finner du her: http://www.dbpoweramp.com/ Lenke til kommentar
Bunchie Skrevet 6. februar 2005 Del Skrevet 6. februar 2005 Man må ikke bruke MP3 da, det er OGG som er bra (hvertfall hvis mobilen takler det formatet). OGG med variabel bitrate på 96kbps er bra nok for meg. Lenke til kommentar
håvard87 Skrevet 6. februar 2005 Del Skrevet 6. februar 2005 .aac er også et fint format, som jeg faktisk har inntrykk av at er enda mer komprimert enn .mp3. (bedre lydkvalitet/samme/mindre filstørrelse) Lenke til kommentar
knutert Skrevet 6. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 6. februar 2005 .aac er også et fint format, som jeg faktisk har inntrykk av at er enda mer komprimert enn .mp3. (bedre lydkvalitet/samme/mindre filstørrelse) AAC og WMA(ja, tro det eller ei:) bruker mer effektive komprimeringsalgoritmer, og kan derfor komprimere mer, og likevel ha samme lydkvalitet som en mp3-fil som er komprimert mindre. Grunnen til at disse formatene ikke blir brukt mer i f.eks. mobiltelefoner er fordi mp3 har blitt såpass standard at produsentene må tilpasse seg dette. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå