Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Andre ADSL muligheter?

Anbefalte innlegg

Hei!

For tiden sitter jeg med isdn som er utrolig tregt og koster sinnsykt mye å bruke. Jeg har veldig lyst på adsl men det er ingen som leverer det til den lille plasse hvor jeg bor (bare 3-4 som kan ha interessa av å ha adsl). Det nermeste stedet med adsl er 2 mil unna, og der er det ikke skikkelig utbygd enda.

Har hørt at det går ann å få internet gjennom satelitt, i såfall hvor mye koster det og hvilke hastigheter er mulig? Også hørt noe om å få internet gjennom strøm nettet, men det høres veldig usannsynlig ut spør du meg.. :hmm:

Håper det er noen som kan hjelpe meg!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Før ADSL kom her så brukte jeg satellitt gjennom www.europeonline.com. Fungerer ganske greit men det er begrensing på nedlastingsmengde pr. mnd.(1GB?). Ikke for store nedlastinger, men derimot genialt til surfing. Er ca 1 år siden så kan ikke si hvordan det fungerer i dag. Men dette er den rimeligste og beste satellitt provideren.

Lenke til kommentar

Tror nok ikke du kan spare så mye på satelitt. I tillegg til satelitt må du bruke en modem/isdn tilkobling til å sende data med, det blir derfor det samme som du betaler fra før + månedsprisen for satelitt. Farten er vel greit nok 0.5mbit++ men om det er verdt pengene vet jeg ikke, koster en del bare satelitt delen synes jeg å huske.

Hvorvidt det faktisk er mulig lenger vet jeg ikke. Mener å huske at en av de få leverandørene (Tiscali var det) sluttet å levere det for en stund siden, siden det var så få som brukte det. Mulig det er andre også, men som sagt, noe billigere blir det nok ikke.

Stort andre alternativ er det vel ikke, bortsett fra kanskje mobil, men det er jo ikke særlig hensiktsmessig. Internett gjennom strømnettet har det vært gjort testing på, men det ble aldri noe av. Nå som ADSL har komt såpass langt tror jeg heller aldri det kommer til å bli no av, selv om det skal fungere bra.

Er ikke så mye annet å si enn at jeg føler med deg, har selv inntil for et halvt år siden sittet på ISDN i mange år.

Endret av wizzcat
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-10579
Også hørt noe om å få internet gjennom strøm nettet, men det høres veldig usannsynlig ut spør du meg.

Det er fullt mulig å få det. Komplett selger utstyr for å sette opp slikt i hjemmet, og enkelte leverandører tilbyr slikt.

Satelitt lagger sinnsvakt, så det vil jeg fraråde deg.

Endret av Slettet-10579
Lenke til kommentar

Brukte satelitt internet ei stund før eg fikk adsl.

Fungerte greit det.

Laggen var ikkje så stor, f.eks når man lasta ned vg.no så kom sida med ein gang når den først kom. Tok ikkje så lang tid.

Europe online har også ei offline nedlastingstjeneste. Der går det unda. 2-8 mbit/sec. Har lasta ned uhorvlig mange GB med den tjenesta.

Men det er ei stund sida eg brukte det no, veit ikkje kordan tjenesta er i dag. Men om du ikkje får adsl innen mange år så kan det være eit alternativ. Koster ikkje allverden og få til heller.

Lenke til kommentar
QUOTE (Sloth_lien @ 05/02/2005 : 18:18)

Også hørt noe om å få internet gjennom strøm nettet, men det høres veldig usannsynlig ut spør du meg. 

Det er fullt mulig å få det. Komplett selger utstyr for å sette opp slikt i hjemmet, og enkelte leverandører tilbyr slikt.

Satelitt lagger sinnsvakt, så det vil jeg fraråde deg.

Vet du noe mer om dette? Hvem er det som tilbyr dette?

Hvem kontakter jeg for å få dette?

Her jeg bor vet jeg at strømleverandøren har forsøk på dette, men viste ikke det var kommet så langt at enkelte tilbyr det. Dette er jo en stor trussel mot Telenor sitt linjemonopol og vil være helt ideelt for oss som forbrukere slik jeg ser det.

Da er det bare å sparke ut telenor, så får vi strøm, internett og tv gjennom strømkabelen. Det kan bli tider det.

Lenke til kommentar
Før ADSL kom her så brukte jeg satellitt gjennom www.europeonline.com. Fungerer ganske greit men det er begrensing på nedlastingsmengde pr. mnd.(1GB?). Ikke for store nedlastinger, men derimot genialt til surfing. Er ca 1 år siden så kan ikke si hvordan det fungerer i dag. Men dette er den rimeligste og beste satellitt provideren.

Europeonline er dessverre ikke rå å få lengre. 22. januar var siste dagen. :no:

Kommer kanskje tilbake en gang. Hvem vet.

Lenke til kommentar

Hva satelitt angår er Swepet kanskje noe å ta en titt på? Svensk tilbyder som tilbyr ganske rimelig månedspris, og grei hastighet - og alt går via ThorII som er den samme satelitten som Canal Digital m.fl. Dvs. at dersom du har Canal Digital parabol, trenger du kun et twin mikrobølgehode og kabel.

Tror de har 3GB grense pr. måned med prioritert hastighet - deretter gjelder best effort (du får hastighet etter kapasitet på systemet).

Som med de fleste satelittsystemer, må du besørge uplink'en sjøl. Det koster jo litt, men med et greit internett-abo med fastpris får du en grei deal. Tiscali f.eks. tilbyr f.eks. 5timer daglig hver dag for 595,- pr. mnd. Går du over det, er det fortsatt rimelige tellerskritt (tror det er 13 øre/min.).

Så velger du 512 hastighet, får du bredbånd nedlasting 5 timer hver dag til 1000-lappen i måneden ca.

http://www.swepet.com/norge/

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...