k-mouse Skrevet 5. februar 2005 Del Skrevet 5. februar 2005 Har fått meg vannkjøling der jeg kjøler ned CPU, GPU og PSU. Siden jeg ikke har noen vifte i PSUen lenger, har jeg merket at all varmen samler seg i toppen av kabinettet etter intens bruk og alle vifter (kun radiator-viftene) på minimum. Jeg har kommet opp med noen ideer på hvordan jeg kan løse problemet. La bildene tale for seg selv: Hvilken av løsningene tror dere vil funke best (evt. bedre forslag) i forhold til støy? Vil altså helst ha det så stille som mulig. Lenke til kommentar
Rikky Skrevet 5. februar 2005 Del Skrevet 5. februar 2005 Nå vet jeg ikke hvordan det ser ut i kabinettet ditt, men hvis du har mulighet til å lage en egen luftekanal til radiatoren som fører varmen rett ut fra kabinettet er det den optimale løsningen. Nå går all varmen fra alt du har vannkjølt rett inn i kabinettet fra radiatoren. Hvis du likevel trenger kabinettvifter er vannkjøling av PSU litt bortkastet spør du meg. Lenke til kommentar
aspyr Skrevet 5. februar 2005 Del Skrevet 5. februar 2005 Hadde nok virket bra med en stillegående 120mm i toppen. Helt ideelt med en trakt slik Rikky nevnte. Lenke til kommentar
OogaBooga Skrevet 5. februar 2005 Del Skrevet 5. februar 2005 (endret) Mine vannkjølte PCer har ingen vifter i kabinettet. Radiatoren er utvendig. Men det utvikles jo en god del varme inni der for det. Har derfor sørget for å bore opp mange luftehull i toppen av kabinettene. Og har montert kjøleribber på MOS-FET transistorene. Beste løsningen for deg vil nok være å få ledet varmluften direkte fra radiatoren og ut. En vifte i bakkant eller topp som suller rundt på lav Volt (og er stille) vil nok også være bra. Den fjerner "resten" av varmen. Tegn en femte tegning der du leder radiatorvarmen ut gjennom siden eller et hull for kabinettvifte bak. Du kan lage en kanal i plexi, tynn finer eller balsa. Og en saktegående 80mm i toppen vil da holde. Endret 5. februar 2005 av OogaBooga Lenke til kommentar
k-mouse Skrevet 7. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 7. februar 2005 Siden jeg har et veldig lite kabinett, så blir det nok dessverre vanskelig å føre lufta rett ut etter radiatoren. Har nå laget et nytt bilde. Men en ting jeg lurer på. Hvis jeg skal ha en vifte i PSUen i tillegg, hvilken retning burde den blåse, inn eller ut? Lenke til kommentar
Shimano Skrevet 7. februar 2005 Del Skrevet 7. februar 2005 Du skal ikke se bort ifra at et passelig hull i toppen hadde gjort stor forskjell. Eventuelt kombinert med en saktegående/stillegående vifte. Lenke til kommentar
Islanbadsj Skrevet 7. februar 2005 Del Skrevet 7. februar 2005 Av de skissene du har tegna, tror jeg at alternativ 1 eller 3 er best. Lenke til kommentar
k-mouse Skrevet 7. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 7. februar 2005 Jeg kom på noe mye smartere nå nettopp Hvis jeg rett og slett skjærer høl i PSUen og et rett over det igjen, i kabinettet. Da forsvinner jo varmen rett ut fra PSUen. Men med nye ideer kommer det alltids nye spørsmål, så det jeg altså lurer på nå, er om jeg trenger en vifte over PSUen i tillegg? Grunnen til at jeg ikke har så veldig lyst på det, er at det blir veldig stygt med en stygg vifte som stikker ut av toppen. Jeg får nemlig ikke plass til en vifte inni PSUen, så den må i sitte på toppen. S-T-Y-G-T. Jeg tenkte på å bruke den Zalman vifta. Den er jo litt stilig, og ikke så veldig tykk. Men det er en ting jeg stussa ved. 20dB ved 5v? Synes dette hørtes veldig høyt ut. Hvordan er denne støyen i forhold til f.eks. en PAPST 20dB-vifte? Hvordan kan jeg få den til å bli helt uhørbar, putte på en resistor kanskje, men hvor stor? Hvis jeg kan få den til ikke å bråke i det hele tatt, hadde jo den egentlig vært perfekt da. Tror dere jeg fortsatt trenger et hull i "midten av toppen" i kabinettet? Lenke til kommentar
baronKanon Skrevet 7. februar 2005 Del Skrevet 7. februar 2005 Hvis strømforsyningen din er vannkjølt, trenger du kun å ha en meeeget stillegående vifte i toppen bare for å få ventilert litt Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå