franksun Skrevet 5. februar 2005 Del Skrevet 5. februar 2005 Hei, som det står som emne. jeg lurer på hvordan man setter opp en tynnklient-server. jeg vil helst kjøre debian eller suse på den. helst ikke gi meg en url til tldp eller noe, jeg vil helst høre fra dere. hva/hvordan virker tynnklient-serveren. hva må til for at tynnklienten booter seg inn mot serveren? Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 5. februar 2005 Del Skrevet 5. februar 2005 (endret) Er selv en veeldig lat FC3 tynnklientserver-administrator. Bruker ikke LTSP - maskinene booter seg selv fra egen harddisk (de kjører fc2, nedstrippa...) Det eneste jeg har gjort er å gå inn i gdmsetup, sette på XDMCP (på serveren), og endret /etc/X11/gdm.conf på klienten til å bare kople seg på serveren med en gang den starter. Dette gir meg den fordelen at jeg kan sette opp tynnklienter hvor som helst i nettverket (som er styrt av en ond windows-dhcp jeg ikke har kontroll over - jeg blir bare tilkalt hver gang den ikke funker...) - bare å kople dem til og sette på strømmen. EDIT: hvis du vil ha mer info, kan jeg sikkert sende deg mine modifiserte filer etc. jeg bruker på tynnklientene på mandag. Selve "oppskriften" burde være distro-uavhengig. Endret 5. februar 2005 av kyrsjo Lenke til kommentar
franksun Skrevet 5. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 5. februar 2005 hva er LTSP? når du kjører xdmcp er det vel ikke en tynnklientløsning, men en slags "remote desketop"? tenkte på noe som bootet uten harddisk rett ifra nettverkskort jeg., Lenke til kommentar
franksun Skrevet 5. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 5. februar 2005 ja takk til konf filer. Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 6. februar 2005 Del Skrevet 6. februar 2005 Ltsp er en "ferdig-pakke" med tynnklientserver inkl. nettboot-oppsett (DHCP+TFTP+NFS+XDMCP satt opp på riktig måte. Krever 2 stk. nettkort - et til komunikasjon med resten av nettverket, et til komunikasjon med tynnklientene). K12LTSP og Skolelinux kommer med denne preinstallert. Bare velg tynnklientserver under installasjon. Konf-filene for tynnklient kan du få på mandag. De for server setter du opp selv med gdmsetup. Hvis du vil bare teste litt: Sett opp to pc'r med f.eks. fedora. (på samme nett). Skru på xdmcp på den ene. På login-promten til den andre (gdm), trykk F10 og velg "XDMCP chooser". Velg tynnklientserveren som kommer opp i listen. Logg inn, test. Konfigfilene mine får du på mandag Lenke til kommentar
franksun Skrevet 6. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 6. februar 2005 jepp, det med xdmcp virka flott. men jeg at tynnklientene skal være diskløse osv, det lar seg vel gjøre? Lenke til kommentar
mysjkin Skrevet 6. februar 2005 Del Skrevet 6. februar 2005 (endret) jeg at tynnklientene skal være diskløse osv, det lar seg vel gjøre? Selvfølgelig, stikkord: * dhcp * tftp * bootprom Beklager, kan ikke være så mye mer spesifikk, jeg driver og implementerer et slikt system selv nå... Hvis du søker på ltsp bør du finne noe, så vidt jeg har forstått har også skolelinux tynnklienter som kan boote fra nettverkskortet. På tldp.net kan du finne mer info, let etter Thin client. Edit: <reklame>Linux Journal februar 2005 (Get on the DBUS) har en artikkel om oppsett av tynnklienter som booter fra nettverk. Skjekk ut større nar-vesen kiosker</reklame> M. (Ja jeg vet at du ville ha mer konkret info, men når du spør om det ermulig å boote fra nettverkskortet, vil du ha nytte av å lese deg litt mer opp på det grunnleggende før du prøver å sette opp noe (mener nå jeg ihvertfall, no offence)) Endret 6. februar 2005 av mysjkin Lenke til kommentar
franksun Skrevet 6. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 6. februar 2005 noe jeg lurer på: støtter tynnklienter egne devices? må ha usb, egen skjermkortdriver osv. hvor mye ram lønner det seg å ha på en tynnklient? Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 6. februar 2005 Del Skrevet 6. februar 2005 Vi kjører tynnklienter på 200 mhz celeron'er med 64 MB ram (små, søte gamle compaq'er som ble til overs når administrasjonen oppgraderte). Det går helt fint. Du kan også flott bruke eldre utstyr. Stort sett ligger driverene i kjernen/X11 - og dette skal maskinene selv oppdage og autokonfigurere ved oppstart. Du kan også spesifisere ting i oppsettsfila for individuelle tynnklienter på LTSP. USB minneplugger/floppy etc. skal gå ann å få til med "floppyd". Lenke til kommentar
mysjkin Skrevet 6. februar 2005 Del Skrevet 6. februar 2005 Litt offtopic, men, jeg har opplevd en merkelig ting med tynnklientserver, jeg kjører hjemme en maskin som server for en del andre maskiner som både kan funke som arbeidsstasjoner eller Xterminaler. Ifm noe ombygging måtte jeg flytte på serveren, og stappet den headless under en trapp, resultatet var at den ble bortimot ubrukelig Alt gikk ekstremt tregt, en rask top viste at Xfree86 tok ca 95% av prosessorkapasiteten til enhver tid. Da jeg fikk den på plass igjen med skjerm var alt i orden igjen Noen som har vært borti noe liknende? At mangel på skjerm frustrerer X-serveren så den spiser opp hver eneste ledig prosessorcycle (samt en god del jeg gjerne skulle ha brukt...) Ta dette som en advarsel, evt et tips om ytelsen på servere går rett i bøtta... Sannsynligvis noe som kan konfigureres bedre på et eller annet vis, så om noen andre har vært borti dette og har noe tips, så hadde det vært greit. (har planer om en ny server som stort sett skal være headless...) M Lenke til kommentar
franksun Skrevet 7. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 7. februar 2005 Kan jeg få de .conf-filene nå? Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 7. februar 2005 Del Skrevet 7. februar 2005 ...sorry... glemte det! Skal prøve å huske det i morgen. Du kan jo faktisk også lese litt i gdm.conf -det er ikke veeeldig vanskelig... Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 9. februar 2005 Del Skrevet 9. februar 2005 http://skrot.solution-forge.net/floppy/ se der. Det er filene til en diskett. Vi setter opp tynnklientene våre med stock fc2 med kun X11 inne, når de er ferdig installert setter vi inn og mounter denne floppyen, og kjører installscript.sh Dette fikser gdm.conf (du må endre ip-adressen til riktig server ) samt inittab så du kan skru dem av med control+alt+f1 -> kontroll+alt+delete. Jeg ville nok lagt til et anaconda installscript hvis jeg var deg som installerte en mer minimal pakke en vi bruker i dag. Boksene er 200 mhz celeron'er med 64 MB ram. De funger utmerket - selv om vi kjører tung last med ting som f.eks. real-time fraktaler (XaoS) på 5 klienter på en gang. Det eneste vi merker da, er at nettverksforbindelsen blir stappa full, og det går seeint å starte ting pga. filaccess over NFS over samme linja blir langsomt. Som server for disse 7 boksene (alle er skjelden i bruk, men vi har hatt dem i bruk på en gang under en test - da var alt fra OpenOffice til gimp, Opera og Firefox på skjermene - samt en ikke-RT fraktalberegner (frac, eget program). Det gikk fint) står en AMD 2800+ med 1 GB ram. Vi fikk den for 5000,- for et år siden, og den holder koken. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå