janroald Skrevet 5. februar 2005 Del Skrevet 5. februar 2005 Skal neste helg til Sverige for å se på Swedish Rally WRC. Lurer da på om noen har tips om hvordan ta best mulig bilder av bilene med mitt D70 kamera. Jeg er helt fersk innen SLR. Kameraet jeg har er D70 med 18-70 objektivet. Holder det å ta bildene på full auto, eller vil det her svare seg å bruke noen av programmene? Itilfelle hvilke? Bør jeg bruke stativ? Som dere sikkert skjønner er det snakk om biler i høy fart, på snø. Hva med hvitbalansen? ISO? Tips mottas med takk! Mvh Jan Roald Lenke til kommentar
prolixin Skrevet 5. februar 2005 Del Skrevet 5. februar 2005 Skal neste helg til Sverige for å se på Swedish Rally WRC. Lurer da på om noen har tips om hvordan ta best mulig bilder av bilene med mitt D70 kamera. Jeg er helt fersk innen SLR. Kameraet jeg har er D70 med 18-70 objektivet. Holder det å ta bildene på full auto, eller vil det her svare seg å bruke noen av programmene? Itilfelle hvilke? Bør jeg bruke stativ? Som dere sikkert skjønner er det snakk om biler i høy fart, på snø. Hva med hvitbalansen? ISO? Tips mottas med takk! Mvh Jan Roald Har aldri brukt D70, men regner med at du har TV program (lukker prioritert) og følgefokus. Du bør panorere dersom du ønsker "fart" og liv i bildene dine. ISO og hvitbalanse gjelder jo som med alle andre motiver. Ellers er nok 18-70mm i minste laget for slik type fotografering. Lenke til kommentar
anderfo Skrevet 5. februar 2005 Del Skrevet 5. februar 2005 Fokus: Bruk "AF-C" (kontinuerlig fokus) Panorering: Bruk forholdsvis lange lukkertider (1/200 eller slik) og følg motivet med søkeren. Bruk gjerne monopod e.l... Objektiv: Helst skulle du vel hatt litt mer zoom og bedre lysstyrke, vil jeg tro. Men 18-70 har ihvertfall forholdsvis rask fokus. Til framtidig bruk burde du antakelig vurdert et objektiv med større brennvidde, mer lysstyrke og like rask autofokus, men du får vel vente til du har råd Lenke til kommentar
JoHu Skrevet 6. februar 2005 Del Skrevet 6. februar 2005 Jeg ville stilt meg langs E39 og øvet meg litt før rallyet. Og siden du ikke har kraftig zoom vil jeg bare tipse deg om å holde deg unna yttersvingene når du leter etter de beste spottene. Biler kjører som kjent rett frem når de minste veigrepet. (Petter Solberg i Monte Carlo). Lenke til kommentar
jendor Skrevet 6. februar 2005 Del Skrevet 6. februar 2005 Yttersvinger er normalt ikke åpent for publikum under billøp, nettopp grunnet dette. Lenke til kommentar
JBlack Skrevet 9. februar 2005 Del Skrevet 9. februar 2005 Lucky you! Anyways, spørsmålet er hva slags bilder du vil ta, om du vil fryse bilen i et spesielt punkt, for eksempel i et hopp eller skrens, eller om du vil panorere for å få hastighet. I begge tilfeller er det en fordel å øve. Jeg ville ikke brukt full automatikk, da har du ikke kontroll på hva slags bilde du ønsker å få. En annen ting er at automatikk kan la seg lure av alt det hvite og justere eksponering for å få det vite til å bli middels grått. Dermed kan du få undereksponerte bilder. Mitt forslag er derfor: 1. Finn ut hva slags bilde du vil ta 2. Finn egnet ståsted og objektiv 3. Bruk manuelle innstillinger og still inn etter typen bilde du ønsker, fokuser på snøen, overksponer ca 2 hakk, ta prøvebilde, sjekk histogrammet 4. Knips mange bilder. Ikke vær gjerrig på 'filmen'. Ha gjerne med ekstra bildebrikke Lenke til kommentar
jangul Skrevet 24. januar 2006 Del Skrevet 24. januar 2006 (endret) Skal over jeg også. Planen er å bruke Canon 20D med 70-200 F4 L. Tar med en monopod, som vissnok skal være bra når man panorerer. Tenkte også å ta med et klemmestativ (cullman magic clamp), som jeg kanskje monterer fast når jeg blir lei. Da tar jeg i så fall og stiller fokus manuelt, og fyrer av seriebilder når bilen er der jeg vil ha den. I så fall må det vel være lyst nok til at jeg kan sette rask lukker og fryse bevegelsen. Ble lett for mye blått med det gamle kamera mitt, men nå stiller jeg hvitbalansen manuelt, og skyter i RAW-format. Uansett tenkte jeg å surfe litt etter bilder på forhånd, og kanskje plukke ut noen jeg kan ape etter. Endret 24. januar 2006 av jangul Lenke til kommentar
jangul Skrevet 24. januar 2006 Del Skrevet 24. januar 2006 (endret) Lurer forresten på om det er noe poeng å bruke pola-filter. Vil jeg slippe reflekser fra frontruta, og derved få bedre bilder av ansiktet (ev hjelmen) til deltakerene? Tok bl.a det under for noen år siden, men det er jo ikke mulig å se inn i bilen... Noen som har erfaring? Endret 24. januar 2006 av jangul Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå