Gå til innhold

spørsmål ang. samba (på ubuntu)

ways

Anbefalte innlegg

noen ting som er litt irriterende, og hadde vært greit å få bort:

- hver gang jeg restarter maskinen må jeg gå inn i 'networking' og velge profilen hvor jeg har aktivert serversiden av samba

- hver gang jeg skal browse en xp-klient blir jeg bedt om navn/pass for hver katalog som er delt. ettersom det ikke er noe passord på dem, klikker jeg bare 'ok', men det er plagsomt å få den hele tiden.

finner ikke noe om dette i smb.conf. er muligens nautilus sin feil?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det med brukarnamn/passord på kvar mappe har i alle fall ikkje noko med smb.conf å gjere, då smb.conf styrer serveren. Enten er det smbclient eller Nautilus.

Er det med GNOME sine verktøy at du aktiverar Samba-serveren? Du bør vel heller aktivere den i oppstart ved å sjekke ut init-scripta som Ubuntu har (eg bruker ikkje Ubuntu så kan ikkje forklare korleis).

Lenke til kommentar
Installert samba via Synaptic? Jeg har installert samba som beskrevet her, og Samba starter under boot uten at jeg har måttet gjøre noe manuelt.

Når det gjelder rettighetsstyring på share'et, må du legge inn en Force user i smb.conf for å unngå brukernavn og passord. Jeg har gjort det slik.

via apt-get, ja. og alt er likt som i manualen. bruker også force user ol. hvilket hindret at jeg trengte pass for å komme inn på linuxmaskinen, men ikke omvendt.

har rotet litt rundt i init.d-filene, men kom ikke frem til så mye ang oppstart av samba. ingen ting som gjorde noe godt hvertfall.

Lenke til kommentar

Mulig du vet alt dette, beklager i så fall:

filene i init.d blir linket i rcX.d katalogene hvor X er runlevel du er i. I init.d skal du ha en fil som heter samba, i rc2.d (regner med at ubuntu i likhet med debian bruker runlevel 2 som default) skal du ha en symlink til den som heter SYZsamba hvor YZ er to sifre (sifrene bestemmer rekkefølgen filene kjøres i, samba må fx komme etter at nettverket er startet)

Så, hvis du ikke har noen SYZsamba fil i /etc/init/rc2.d, kan du lage en, sett YZ til 80. Dersom du heller ikke har noen /etc/init.d/samba fil, er det noe svært mystisk som har skjedd med installasjonen din.

(for å finne hvilket runlevel maskinen din starter i, ta en

grep default /etc/inittab)

(hmfp, nå må jeg slutte å trykke tab for autocomplete når jeg refererer til et filnavn i et svar)

Lykke til!

M.

Lenke til kommentar

ahh. tusen takk. lå en KxxSamba der, som ikke pekte rett. fjernet den og laget en etter din stil. har ikke utforsket runlevels så mye enda. regner med det gjør biffen.

ps: jeg bruker også tab i tide og utide (nano, mail ++). slitsomt at den ikke auto-complet'er overalt!

Lenke til kommentar

Bare til info Kxx-filene er for å stoppe prossesser, så om du bare har Kxxsamba den og ingen Sxxsamba, så er det ikke rart om det ikke funka. På den annen side, vær sikker på hvilket runlevel du kjører i, debian som bruker rl 2 som default er litt atypisk, hvis jeg ikke husker aldeles feil er unix-tradisjonen:

rl1 : singleuser / kun root vedlikehold

rl2 : multiuser ( ikke nett)

rl3 : multiuser + nett

rl4 : ?

rl5 : multiuser + nett + X

Og i så fall stemmer det bra med en Kxxsamba i /etc/rc2.d/ siden samba er relativt meningsløs uten nett.. Regner med at det er en eller annen kommando som viser hvilket runlevel du er i, men vet ikke..

M.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...