Gå til innhold

Nytt speilreflekskamera til makrofotografering


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Min onkel ønsker et digitalt speilreflekskamera til 15000 maks. Dette skal brukes til makrofotografering for det meste og må være meget godt egnet til dette. Fra før har han en del canon linser han ønsker å bruke. Han skal for det meste fotografere kniver. For øyeblikket vurderer han cannon 300d og en dyrere modell (20D) som en fotograf sier at "klikker" for mye når du trykker på utløseren.

 

Har dere forslag til noen kameraer han burde vurdere å kjøpe?

 

Takker for alle svar

Endret av Admin'c
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det 300D har vel ikke speillås (ikke uten piratfirmware i alle fall), og det gjør det etter min mening mindre egnet til makro. Når man tar makrobilder "mister" masse lys samtig som man ønsker seg å ha liten blender for å oppnå nogen lunde brukbar dybdeskarphet.

 

Har ikke prøvd 20d, men har hørt at er litt høylytt (hvis det er det du mener med "klikker"). Med speillås bør ikke det bety noe for bildene og jeg regner med at knivene han skal ta bilde av tåler litt lyd.

 

Langt verre enn lyden av kameraet er å passe 20d inn i budsjettrammen. Om han ikke har noe utstyr fra før koster fort makrofotografering noen kroner, med objektiv, hus stativ (og kanskje en blitz, mellomringer, fokusskinne osv osv osv- det er liksom ikke grenser for hvor mye utstyr som finnes til slikt bruk:) ). Jeg ville vurdert (og vurderer forsåvidt selv) et pent brukt 10d i stedet, disse går for prisen til et 300d om dagen.

Lenke til kommentar

Den lyden som kommer fra 20D, er speilet som "smeller" når man tar bilde. Noen irriterer seg over lyden, andre som prøver kameraet i butikken jeg jobber, sier at de hadde fått for seg at den ville være mye verre.

 

Når det gjelder makro, kan du bruke omtrent hvilket som helst objektiv. Du må bare kjøpe en mellomring som du setter mellom kamerahus og objektivet. Disse fås i forskjellige størrelser, men kjøper du et sett med f.eks tre forskjellige størrelser bør du være godt dekket. Tror også du kan kombinere flere av mellomringene for å øke effekten. Soligor har noen som skal være tilpasset digitale kamera, da det var noen problemer med gamle mellomringer og Canon digitalt speilrefleks. Husk uansett at du må kjøpe mellomringsett tilpasset den typen kamera du har (Nikon, Canon, Olympus osv...).

 

Men aller best er det jo å kjøpe et digitalt speilreflekskamera med en vanlig flerbrukslinse, og et makroobjektiv. Kjøper du et Nikon D70 med Nikon 18-70, så betaler du under 10.000 for dette. Da har du 5.000 kroner til et godt makroobjektiv, til og med et som er 1:1. Nikon har noen som har betegnelsen "Micro-Nikkor", mens Tamron og sikkert andre piratmerker har noen med betegelsen Macro. For "ekte" makro må du kjøpe et objektiv som har 1:1. Pass spesielt på dette, da noen produsenter kaller objektiv med 15-20cm nærgrense for makro.

 

For informasjon så betyr 1:1 at det du tar bilde av, får samme størrelse på selve negativet/bildebrikken som det har i virkeligheten. Blåses det opp i 10x15 eller større, vil det da naturligvis bli mye større enn det virkelig er.

 

Ellers har Nikon meget gode kompakte modeller med veldig bra makrofunksjon innebygget. Ta en titt på Nikon Coolpix 8400 og 8800 for eksempel.

Endret av Afseth
Lenke til kommentar

Hei,

 

Tusen takk for svarene. Han ser spesielt på Canon kameraer fordi han har en egen makrolinse (Canon 100mm makro) fra før av (på sitt Canon EOS 5 speilrefleks) som det er mulig å benytte videre.

 

Er det fortsatt lurt å titte på ett Coolpix kamera eller burde han vurdere D20 eller E300 på nytt?

 

For å være ærlig tror jeg han har lyst på ett D20 men pga utløserlyden så vurderer han ett E300, men vil D20 ta bedre bilder og han vil bli mer fornøyd med dette så tror jeg han vil kjøpe dette.

 

Christian

Lenke til kommentar

For å være ærlig tror jeg han har lyst på ett D20 men pga utløserlyden så vurderer han ett E300, men vil D20 ta bedre bilder og han vil bli mer fornøyd med dette så tror jeg han vil kjøpe dette.

Bedre bilder? Om D20 tar bedre bilder???

 

Om du ser på dslr kamera fra Canon, Pentax, Olympus, Nikon eller hva de nå heter alle sammen så er det personen som trykker på utløserknappen som tar "bedre bilder" eller ikke!

 

Uansett: Man må ikke innbille seg at kjøper jeg kamera " Super-duper-alle vil ha" så blir det gode bilder!

 

Gå tilbake i historeien! Gjerne 75 år. Hvilkre bilder tok de kreative den gangen? Utskiftbar optikk? Neppe. Som regel en 50 mm fast brennvidde, og ikke noe annet!

 

Vi er forferdelig bortskjemte! Burde vi ikke heller gå ut og fotografere? Trene oss opp til å se motivet? Der tror jeg den største utfordringen ligger!

 

Lykke til! :)

Lenke til kommentar

Hei,

 

Jeg har selv 20D, og det er et fantastisk godt og raskt kamera som "alle" vil like. "Klikkelyden" er etter min mening altfor mye omtalt, men det er jo gjerne slik når det kommer et så bra produkt at noen må finne noe å klage på. For fotografering av kniver til bøker greier jeg ikke å se at denne lyden fra speilet har noe å si. Knivene blir vel ikke skremt? og lyden distraherer ikke meg i hvertfall.

 

Onkelen din må teste kameraet selv og gjøre seg opp en mening på egen hånd!

Lenke til kommentar

Godt poeng. Lyden fra kameraet vil ikke skremme knivene. Det personen trenger er en dSLR, og siden det er nevnt at han har en Canon 100mm makro ville jeg satset på 300D eller 20D, uten å vektlegge lyden. Begge kameraene vil antakelig duge veldig bra. Hvis kameraet KUN skal brukes til de nevnte motivene, tror jeg jeg ville brukt pengene på en 300D pluss litt utstyr for god belysning...

Lenke til kommentar

Eneste som sagt, ikke speillås på 300d.

 

Dårlig gjort av Canon, det er det det er. Til og med 300d sitt filmekvivalent 300x har speillås, men neida.

 

Er ikke pukka nødt til å ha det, men det kommer definitivt godt med, skal ha ganske mye lys for å kombinere korte lukkertider og høy dybdeskarphet med reproduksjonsrate oppimot 1:1.

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...
Tusen takk for svarene. Han ser spesielt på Canon kameraer fordi han har en egen makrolinse (Canon 100mm makro) fra før av (på sitt Canon EOS 5 speilrefleks) som det er mulig å benytte videre.

 

Er det fortsatt lurt å titte på ett Coolpix kamera eller burde han vurdere D20 eller E300 på nytt?

 

For å være ærlig tror jeg han har lyst på ett D20 men pga utløserlyden så vurderer han ett E300, men vil D20 ta bedre bilder og han vil bli mer fornøyd med dette så tror jeg han vil kjøpe dette.

3631811[/snapback]

Gå for Coolpix eller et annet avansert kompakt. Da får han mye mer for pengene, innebygd makro og den store fordelen med å kunne se søkerbildet på skjermen (som helst bør være vridbar). Og så er det lydløst..

 

Selv om jeg har sansen for Olympus synes jeg det er et merkelig alternativ å velge E-300 dersom han allerede har Canon-optikk?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...