FuryestOf TheFurries Skrevet 5. februar 2005 Del Skrevet 5. februar 2005 Jeg har behov for å bruke en 5watt pære istedet for en 21watt.... dette er blinklys så det blinker for fort med en 5watt, hva kan jeg gjøre for å komme ned på vanlig hastighet? Lenke til kommentar
nikk0 Skrevet 5. februar 2005 Del Skrevet 5. februar 2005 vist jeg forstod deg rett så skal du opprinnelig ha en 21watts pære som blinklys, men nå har du ei 5watts pære, og da blinker det for å indikere at pæra snart ryker..? Det du kan gjøre er å koble inn en effektmotstand i parallell med pæra. Et lite regnnestykke: Totalt trenger motstand du trenger: R = U^2 / P = 12V^2 / 21W = 7 Ohm Pæra: R1 = U^2 / P = 12V^2 / 5W = 29 Ohm Og for å finne verdien på effektmotstanden kan du bruke denne formelen: R = (R1*R2)/(R1+R2) (R2 er effektmotstanden) Jeg får ikke regnet ut motstanden her nå, jeg har ikke noe papir å kladde på. Sorry.. Lenke til kommentar
Hondaen Skrevet 5. februar 2005 Del Skrevet 5. februar 2005 Parallellkoble en motstand over pæren på 5 watt. Motstanden skal altså brenne av 21-5 = 16 watt. 14.4V er ca ladespenning når motoren går. R = 14.4^2/16 = 13 ohm ca Konklusjon: Du trenger en effektmotstand på ca 13 ohm og som tåler 20W. Kan sikkert koble inn en på 10 watt også, kommer an på blinklysreleet. Blir litt varme av slikt Lenke til kommentar
FuryestOf TheFurries Skrevet 5. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 5. februar 2005 Hjertelig takk for svar! Men hvor får jeg tak i en slik motstand? ...finnes det nettbutikker for slikt? Lenke til kommentar
Skrue Skrevet 6. februar 2005 Del Skrevet 6. februar 2005 Er 99% sikker på at du får tak i en slik hos Elfa. Prøv der! De sender også i postoppkrav. Lenke til kommentar
FuryestOf TheFurries Skrevet 6. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 6. februar 2005 Ok... de har ikke 13 ohm... kan jeg ta en 10 og en 3,3 feks...? Lenke til kommentar
Bogan Skrevet 6. februar 2005 Del Skrevet 6. februar 2005 LItt usikker på om 3.3 ohm finnes... Men er vel bare å serie koble Lenke til kommentar
FuryestOf TheFurries Skrevet 6. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 6. februar 2005 Det finnes, var derfor jeg spurte.... hvis jeg seriekobler de to motstandene ...en på 3,3 og en på 10 ohm og kobler det i paralell med pæren, så skal det gå altså? (begge tåler 20W) Lenke til kommentar
Koffe Skrevet 6. februar 2005 Del Skrevet 6. februar 2005 Blir det ikke billigre å bare skaffe den pæra som skal sitte der? Blir en 1-er feil på EU kontrollen hvis de finner det ut.. dessuten kan det være vanskelig å se blinklyset. Evt, kan du kanskje paralellkoble flere pærer? Lenke til kommentar
FuryestOf TheFurries Skrevet 6. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 6. februar 2005 Vel.... da hadde jeg aldri lurt på dette Koffe Grunnen er at 21W pære i den størrelsen finnes ikke! Passer i sokkelen men ikke i hullet den skal gjennom.... Jeg har gjort dette før men da borret jeg hullet akkurat stort nok men det ble litt jalla, så nå vil jeg prøve med 5W Poenget er at park/blinklys er i samme lykteglass og jeg vil bytte om på de sånn at park kommer der blink egentlig er og visa-versa.... Lenke til kommentar
wunderbaum Skrevet 6. februar 2005 Del Skrevet 6. februar 2005 Hvis du seriekobler to resistorer som henholdsvis er på 10 og 3,3 ohm, så får du 13,3 ohm. Give it a try! De koster ikke så mye at det skader om de tar kvelden Jeg mener det vil gå hvertfall! Lenke til kommentar
FuryestOf TheFurries Skrevet 6. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 6. februar 2005 Er ikke redd for å tape peng.... men giddet ikke å bestille når jeg ikke visste om det var sjangs i havet legger inn en bestilling i morgen hos Elfa om ikke noen vet hvor i bergensområdet det er å få kjøpt....? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå