Gå til innhold

400 vs. 500 Watt?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Ville ikke valgt noen av de. De har rett og slett for lite strøm tilgjengelig på 12 volts railen.

29A (14 + 15) på 400 Watten og 34A (16 + 18) på 500 Watten er vel ikke for lite strøm på 12 volten. Hvordan blir dette forresten på ATX 2.0 der 12V er splittet i 2 forskjellige?

 

Hvor mye spenn har du til rådighet?

Nok dersom du har noe bra å anbefale. Det er viktig at den er stillegående.

Endret av DragonXP
Lenke til kommentar
Ville ikke valgt noen av de. De har rett og slett for lite strøm tilgjengelig på 12 volts railen.

29A (14 + 15) på 400 Watten og 34A (16 + 18) på 500 Watten er vel ikke for lite strøm på 12 volten. Hvordan blir dette forresten på ATX 2.0 der 12V er splittet i 2 forskjellige?

 

Hvor mye spenn har du til rådighet?

Nok dersom du har noe bra å anbefale. Det er viktig at den er stillegående.

Okey. Så ikke at den har 2 seperate railer. Har en kompis som har denne og den begynner å fuske når han satte inn en disk nummer to. Har A64 754 [email protected], Radeon 9200 (=1Watt :p ) og 1024 OCZ minne. Og den begynner allerede å bli glovarm og bråker masse.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Ville ikke valgt noen av de. De har rett og slett for lite strøm tilgjengelig på 12 volts railen.

29A (14 + 15) på 400 Watten og 34A (16 + 18) på 500 Watten er vel ikke for lite strøm på 12 volten. Hvordan blir dette forresten på ATX 2.0 der 12V er splittet i 2 forskjellige?

Hvor mye spenn har du til rådighet?
Nok dersom du har noe bra å anbefale. Det er viktig at den er stillegående.

Ja, det er viktig å ikke blande "korta" her..:)

Nyere HK må ha nye PSU'er som ikke er egnet til "gamle" HK.. og vice-versa..

Det er flere kontakter og flere 12V's "railer" på nyere HK (775 og 940?). Disse skal levere strøm til ulike kretser slik jeg har forstått det...

På "utrangerte" HK med kun 20-pins kontakt (og ikke engang 4-pins P4-kontakt..dvs. scoket-A) så er det nok korrekt med å anbefale PSU (ATX1.2 standard) med over 20A på den *ene* 12V-railen.. særlig ved klokking/mye utstyr...

Det er sikkert noen her som kan forklare dette bedre..

Ihvertfall er jeg noe usikker på den nye standarden... både for PSU og HK mht. hva de ulike kontaktene/railene er til...

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

Det er jo greit å kjøpe noe med mest mulig watt med en gang. Slik at du har de til rådighet om du kjøper flere disker eller heftigere skjermkort og slikt.

 

Uansett, en 400W som trekker 300W gir ikke noe mer varme enn en 500W som trekker 300W.

 

Det kan godt være at 500W har større kjøleribber, men watt er watt.

Lenke til kommentar
Det er jo greit å kjøpe noe med mest mulig watt med en gang. Slik at du har de til rådighet om du kjøper flere disker eller heftigere skjermkort og slikt.

 

Uansett, en 400W som trekker 300W gir ikke noe mer varme enn en 500W som trekker 300W.

 

Det kan godt være at 500W har større kjøleribber, men watt er watt.

Jeg er enig at noen ganger må man skjære gjennom med enkel fysikk når synsinga på forumet her tar litt av, men det du sier er litt feil. Varmeutviklinga i psu'en er kun basert på virkningsgraden, ikke hvilken effekt den leverer til resten av systemet. En 500w psu vil mest sannsynlig inneholde komponenter med høyere kvalitet, og benytte løsninger som gir høyere virkningsgrad enn en psu på 300w. Dette gjør den fordi en 500w psu vil bli veldig varm med lav virkningsgrad. At folk sier at det lønner seg å kjøpe en psu på veldig mange watt, og så belaste den svakt for å hindre støy, har dessverre noe for seg. Selve tankegangen er idiotisk, blir som å kjøpe en sportsbil og kjøre den svakt og tro den vil vare lengre enn andre biler. Likevel er det ikke å komme bort fra at en psu på mange watt vil ha høyere kvalitet på komponentene.

 

-stigk

Lenke til kommentar

Heisann DragonXP!

 

Jeg er ikke i tvil om hvilken du burde velge! Microplex sin nye Mist 500 watter er nok sannsynligvis en av de beste strømforsyningene som er tilgjengelig nå! Laget spesifikt for lavt støynivå og høy virkningsgrad. Har skikkelig gode spesifikasjoner, spes. på 12V linjene. Masse ledninger, inkl. PCI-E. Har selv ventet på denne i flere måneder nå, den kommer inn på lager om noen få dager!

 

Her er produktlinken:

 

http://www.microplex.no/rubweb/varer.asp?ARTNR=MIST500BHE12

 

Og her er litt forumdiskusjon/info rundt den:

 

http://www.supportforum.info/ubbthreads/sh...sb=5&o=0&fpart=

 

Å kjøpe noe annet enn denne ville være tullete... :p

Endret av Rune007
Lenke til kommentar
Jeg har denne på et A64 oppsett

Fra SilentPC Review:

 

"The absence of PFC in such a high power unit is a bit regretful, as the current draw from the AC line is very high. Active PFC, particularly, would make the unit considerably less costly to run in servers — for electricity consumption as well as VA requirements in UPS back-up units used with servers."

 

Hva mener de egentlig med dette?

Lenke til kommentar
Jeg har denne på et A64 oppsett

Fra SilentPC Review:

 

"The absence of PFC in such a high power unit is a bit regretful, as the current draw from the AC line is very high. Active PFC, particularly, would make the unit considerably less costly to run in servers — for electricity consumption as well as VA requirements in UPS back-up units used with servers."

 

Hva mener de egentlig med dette?

PFC = Passive Fan Control. De mener vel at PSUen bruker mer strøm enn nødvendig, og kunne vært billigere å bruke i servere der man trenger mange. Er ikke noe å bry seg om for mannen i gata tror jeg.

Lenke til kommentar
Heisann DragonXP!

 

Jeg er ikke i tvil om hvilken du burde velge! Microplex sin nye Mist 500 watter er nok sannsynligvis en av de beste strømforsyningene som er tilgjengelig nå! Laget spesifikt for lavt støynivå og høy virkningsgrad. Har skikkelig gode spesifikkasjoner, spes. på 12V linjene. Masse ledninger, inkl. PCI-E. Har selv ventet på denne i flere måneder nå, den kommer inn på lager om noen få dager!

 

Her er produktlinken:

 

http://www.microplex.no/rubweb/varer.asp?ARTNR=MIST500BHE12

 

Og her er litt forumdiskusjon/info rundt den:

 

http://www.supportforum.info/ubbthreads/sh...sb=5&o=0&fpart=

 

Å kjøpe noe annet enn denne ville være tullete... :p

Dette ser ut som en vinner for mitt behov!!! Jeg har lenge lurt på hvorfor Mist kategorien på Microplex har vært tom.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...