Gå til innhold

Må jeg ta livet av min hd for å få ny?

Anbefalte innlegg

Jeg har en litt over et år gammel maxtor 120gb s-ata disk som ikke er helt god. Da den begynte å oppføre seg merkelig, torde jeg ikke ta sjangsen på at alle mine data kunne gå tapt. Derfor kjøpte jeg bare en ny med en gang. Dette var vel for en 2-3 mnd siden. Nå ser jeg at garantien på denne er 3år på maxtoren, og lurer på hva som skal til for å få ny? Symptomene den har er at den bråker mer enn før, den stopper og starter hele tiden når jeg f.eks spiller. Altså man kan høre at platene fysisk slutter å spinne, for å så starte igjen... Den er altså ikke 100% ødelagt, men på god vei! Vil de på komplett bare si: denne starter da og virker den, og sende den tilbake som den er, eller finner de sånne feil? Er jeg nødt til å ta livet av den 100% før jeg sender den? Finnes det noen gode prog for dette?

Beklager langt innlegg. Håper på svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det du gjør er å beskrive feilen for dem, og så får du mest sannsynlig en ny, om det er under garantitiden. Det kan hende butikken slår seg vrang, og du må kanskje kontakte produsent direkte, men med komplett pleier det å gå smooth. Har selv hatt en harddisk som stoppet av og til (en WD 120gb). Fikk en ny av komplett selv om de ikke fant feilen. En annen jeg hjalp hadde og dette problemet, men det viste seg å være strømforsyningen som var for svak. Det ordnet seg i alle fall når det ble satt inn en passelig dimensjonert PSU. : :thumbup:

Kjør på, og bruk garantien om du mener noe er ødelagt. Ikke vent til den er 100% kaputt, det kan butikken bruke mot deg. Du har plikt å si i fra raskest mulig om feil og mangler når du ønsker å bruke garantien.

Lenke til kommentar
' date='05/02/2005 : 12:42'] Jeg har en litt over et år gammel maxtor 120gb s-ata disk som ikke er helt god. Da den begynte å oppføre seg merkelig, torde jeg ikke ta sjangsen på at alle mine data kunne gå tapt. Derfor kjøpte jeg bare en ny med en gang. Dette var vel for en 2-3 mnd siden. Nå ser jeg at garantien på denne er 3år på maxtoren, og lurer på hva som skal til for å få ny? Symptomene den har er at den bråker mer enn før, den stopper og starter hele tiden når jeg f.eks spiller. Altså man kan høre at platene fysisk slutter å spinne, for å så starte igjen... Den er altså ikke 100% ødelagt, men på god vei! Vil de på komplett bare si: denne starter da og virker den, og sende den tilbake som den er, eller finner de sånne feil? Er jeg nødt til å ta livet av den 100% før jeg sender den? Finnes det noen gode prog for dette?

Beklager langt innlegg. Håper på svar!

Det er ikke dårlig strømkontakt? Har vært borte i lignende med en Seagate disk. Vakkel på de elendige S-ATA strømkontaktene kan føre til dette.

Lenke til kommentar

Hvis den stopper og starter slik som du beskriver, så er det helt klart noe galt med harddisken. Du vil nok nesten garantert ikke få noen problemer med å få en ny harddisk fra Komplett (med mindre den plutselig virker som normalt når de får den), så det er bare å skaffe seg returnummer og sende den inn.

Endret av IIIvolt
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...