Gå til innhold

Dual lydkort konfigurasjon

Anbefalte innlegg

Spørsmålet er om det kan installeres 2stk lydkort på en maskin, slik at man kan se på 2 filmer via dualskjermløsning og samtidig få bare lyden fra den eme filmen?

Galskap dette her, men det er en reell problemstilling.

:-)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har en lik problemstilling. Høres ut som du kanskje har litt peiling Radiated. Så lurer på om du vet om en fin løsning for meg. Har to lydkort i maskinen min. Gainward 7.1 og det integrerte lydkortet på hovedkortet. Jeg ønsker å bruke begge lydkortene men til forskjellig bruk. Ønsker å sende webradio med det ene og bruke det andre til redigering av musikk, innspilling av div. innslag i opptaksprogram osv. Jeg har pr idag 3 headsett derav to er med mic og et lite høytalerpar for PC til preview av lyd. Er interessert i å koble dette i hop på en måte som gjør at jeg kan velge hva som skal spilles i høytalerne og hvert headsett. Eller burde jeg ha to gode headsett som er tilkoblet til hvert av de to lydkortene. Blir jo litt dyrere og mindre praktisk i og med at man må bytte headsett hele tiden da. På radioen der jeg jobber har vi selfølgelig mixere som tar seg av den jobben. Men har du en løsning uten mixer? Har hørt at microsoft eller logitech har noe gamevoice løsning, men er dette aktuellt for profesionell lydproduksjon?

Headsettet jeg skal bruke med dette er Beyerdynamic DT290.

Lenke til kommentar
Spørsmålet er om det kan installeres 2stk lydkort på en maskin, slik at man kan se på 2 filmer via dualskjermløsning og samtidig få bare lyden fra den eme filmen?

Galskap dette her, men det er en reell problemstilling.

:-)

Kan du ikke bare åpne to spillere, og mute den ene?

Eventuelt, hvis du vil ha lyden fra begge, så kjør en spiller på det ene lydkor og en annen spiller på det andre.

Unge johansen, det virker som du kan spare deg mye bry med å kjøpe deg en liten mixer. Kanskje en litt større som har sub-groups også. Kan du skissere hvordan du kobler dette opp?

Lenke til kommentar

Det jeg ønsker er å koble opp et lydsystem slik at jeg kan velge hva jeg skal høre i de forskjellige enhetene. Jeg har et høytalersett (to pchøytalere), og et headsett med mic. Greia er at jeg har to forskjellige lydkort på maskinen. Et som jeg skal prøve å dedikere til radio broadcasting og et som jeg skal bruke til alt det andre på maskinen. (Lydredigering, preview osv)

Det jeg må gjøre før jeg event. får anskaffet en liten mikser må vel være å koble headsett til det ene lydkortet og høytalere til det andre. Men jeg kan da eksempelvis ikke prate live på radioen om jeg skal ha headsettet med mic koblet til lydkortet jeg bruker internt på PC. Da får jeg jo hele tiden jobb med å koble om bak maskinen og det er helt uholdbart.

Det beste må kanskje være å ha en liten mixer men hvilken type burde man da prøve å satse på? Jeg har jo sett flere som har noe "game voice" opplegg som styrer hvor lyden skal gå.. men jeg har behov for å styre lyd inn til maskinen også. Fra mic til to forskjellige lydkort.

Jeg er også plaget med en bakrundsstøy som av og til opprer på mitt Gainward 7.1 lydkort. Akkurat samme støyen er der når jeg bruker det integrerte lydkortet. Dette kommer når til tider når man prater i micen som er på headsettet. (Venter på et bedre i posten)

Håper noen kan komme med et greit svar på dette! Sikkert flere som har vært borti samme problem.

Lenke til kommentar

Unge johansen, det er litt overkill å begynne med mixer ++ på 2 lydkort som tilsammen koster under 1000kr. Jeg har aldri prøvd å kjøre onboard-lydkortet samtidig med PCI-kort, og jeg er ikke sikker på om det virker. (noen som har prøvd der ute?)

Støyen skyldes nok dårlig mic-forsterker, dårlig mikrofon eller begge deler.

Hvis du kjøper et lydkort som. f.eks Esi quatafire vil du få muligheten til å mikse så mye du vil mellom 10 forskjellige utganger (det har dessuten en egen hodetelefonutgang) . Dessuten vil du få muligheten til å koble til ordentlige mikrofoner siden det har 2 mic-innganger med phantommating.

Det finnes også tilsvarende lydkort som er litt billigere fra M-audio som er verdt å sjekke ut.

Dessuten vil nok evt. radiolyttere sette pris på den forbedrede lydkvaliteten.

Lenke til kommentar

enig med radiated

kjøp heller et lydkort med flere inn og utganger.

Jeg vet positivt at du ikke kan kjøre 2 lydkort samtidig med ASIO drivere.

Med wave (wdm) drivere vet jeg ikke.

Tror også du kan kræsje med wavedrivere

Når jeg har oppe Adobe Audition (bruker vanligvis 8 stereo utganger)

og så åpner Windows mediaplayer, så stjeler den WAVE driver nr 1 uansett.

Det vil vel også si, troligvis, at andre programmer som bruker 1 utgang,

forsyner seg med driver nr 1.

Derfor tror jeg det er liten vits i å ha flere lydkort, hvis du da ikke har

av de som kan bygges sammen til en enhet (f.eks creamware)

Lenke til kommentar

På radioen der hvor jeg jobber får de det ganske elegant til. Har et lydkort til selve musikkkjøringen fra pc, og et annet lydkort til bingotrekkning med innleste tall, soundFX, osv. Begge disse er koblet til mixeren, og derifra er det utgang til høytalere eller headsett. Var omtrent samme måte jeg ønsket å koble det hjemme, men får det kanskje ikke til uten mixer.

Lurer på om det Gainwardkortet er dårlig. Lydkvaliteten på avspilling er nokså bra. Det er nok micen på headsettet som er dårlig. Det integrerte lydkortet er jo som integrerte lydkort flest men dette skal bare brukes internt på PC om jeg har radiosending samtidig. Det var tanken i alle fall. Fant en billig YAMAHA mixer til 1000 kr på www.sound1.com. Mulig den kunne vært tingen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...