Gå til innhold

bor til 80mm vifte(evt 120)

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
skal skjere i metall... men takk uansett...

De funker på metall de....

Hullsagsett for myke materialer (gips- og sponplater).

Ikke lenge isåfall

Så ikke det. Trodde alle av denne typen var av slik kvalitet at de borret i metall også, hvertfall alle jeg bruker på jobb og ellers.

Kansje Clas sine er like jalla også da? link

Lenke til kommentar
så ganske bra ut egentli.....

vis jeg skal ha 120mm da??? hvor stor skal jeg bruke for få den sånn???

Hei,

Nu har jeg ikke en 120mm vifte jeg kan måle på - men man skal tenke på at en vifte har en kerne (motor) hvor der ikke er noget luftgennemstrømning.

Vil tro det går bra med en 40-45mm hullsag. Man kan jo også drille nogen mindre huller i mellemrommet mellem de store huller. På denne måte beholder man stivheten i døren og dermed øker man heller ikke vibrations støyen.

Det blir lidt dyrt bare å købe en 'løs' hullsag - ofte er det lige 'dyrt' å kjøbe et helt sett med forskellige størelser på f.eks Claes Olson, Biltema osv.

Edit: Det sett Lucifer666 linker til (30-8739) er akkurat det du trenger - billigt er det også (98,-). En god batteridrill klarer å drive slike hullsager.

En kabinettdør er myke metall.

Mvh

Kimmer

Endret av Kimmer
Lenke til kommentar

Jeg har planer om å lage hull i toppen av kabinettet mitt. Enten en 80 mm eller 120 mm vifte. Men er veldig u sikker på hvordan, stikksag eller hullsag eller hva? Denne Kan man jo stille på hvor stort hullet skal bli, men vil jeg klare å lage hull i toppen av kabinettet med den ? Selvom den ikke er til metall.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-QqZexW9o

Bruk hullsag og ikke noe annet enn det. Pass på at denne er i bi-metall og fin tagget. IKKE kjøp noe annet enn billige merke på dette. Biltema eller classern. 120mm koster nesten 500 hos jernia/byggmaker/maxbo etc. Men det er ikke sikkert du trenger så stor som 120mm selvom vifta er det. Mål nøyaktig !!!!

Kjør den med lav hastighet. Helst en kraftig batteridrill.

Skal den i toppen hadde jeg gjort det på denne måten.

Edit: Hvis metallet er tynt så hold en tykk trekloss som er større enn hullet du skal sage på baksiden og press imot.

Endret av Slettet-QqZexW9o
Lenke til kommentar
Bruk hullsag og ikke noe annet enn det. Pass på at denne er i bi-metall og fin tagget. IKKE kjøp noe annet enn billige merke på dette. Biltema eller classern. 120mm koster nesten 500 hos jernia/byggmaker/maxbo etc. Men det er ikke sikkert du trenger så stor som 120mm selvom vifta er det. Mål nøyaktig !!!!

Kjør den med lav hastighet. Helst en kraftig batteridrill.

Skal den i toppen hadde jeg gjort det på denne måten.

Edit: Hvis metallet er tynt så hold en tykk trekloss som er større enn hullet du skal sage på baksiden og press imot.

Hadde ikke planer om å bruke 500 kroner for å få inn en vifte. Da gjør jeg det heller litt styggere og bruker pengene på noe annet. :thumbup: Kjøpte den på biltema, 60 kroner. Holder vel til 1 eller 2 hull :)

Lenke til kommentar
skal bruke ideen om de 4 hulla i fronten....

det blir 4x50mm hull...

skal legge ut worklogg snarest... :thumbup:

Hehehe ja.. Det kan jeg jo, men tror ikke jeg kjenner noen som har sånn.. Vi har vi.. Sånn billig greie, men den er til tre.. Håper den holder den jeg kjøpte da :) ellers får jeg ta baufil :p Bare bladet, med en sånn holder jeg kjøpte på biltema til 16 kroner. Tar tid men .. :blush: Går vel hvis det skal knipe :)

Lenke til kommentar

Ble veldig usikker om jeg skulle lage et hull eller ikke.. Er det fordeler med å ha det? Siden varmen stiger jo oppover i kabinettet så vil se det som en fordel der, men vil det bråke mer? Tenkte jeg skulle kjøre den på 8 volt . Kobler vifta på cpu kontakten på hk, siden jeg har vannkjøling nå. Så kan jeg stille på hastigheten i bios.

Er det noen fordeler og ulemper med å ha det?

Lenke til kommentar

Jeg synes det er best å bruke ett stort hull. Bildet under er med 73mm hullsag til en 80mm vifte. (Slik som elektrikere bruker til alle veggbokser). Den størrelsen passer utmerket. Man vil få en del mer airflow med ett hull kontra fire mindre hull. Gitter et fester du i hullene du fester viften i. Husk å bruk god tid ved en slik løsning, det blir fort varmt og da blir hullsagen/fresen fort sløv.

post-226-1107882097_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Er det noen fordeler og ulemper med å ha det?

Hei,

Større vifte = mindre turtall = mindre støy!

Men hvis du lager 1 stort hull - da vil du miste stivheten i taket/døren og dermed øke sjansen for å få noget irreterende vibratjons støy - uannsett turtall.

Bedre med 4 huller (evt 5 huller for en 120mm) som jeg viste på mitt bilde tidligere.

Mvh

Kimmer

Lenke til kommentar
Vet ikke om det blir så veldig fint med så stort hull i toppen, blir vel finere med litt mindre? Går det bra med 80mm vifte da?

Det bilde jeg viste på side 1 i denne tråd er en 80mm i sidedøren - hvor jeg har drillet 4 stk 30mm huller.

Mvh

Kimmer

Lenke til kommentar
Vet ikke om det blir så veldig fint med så stort hull i toppen, blir vel finere med litt mindre? Går det bra med 80mm vifte da?

Det bilde jeg viste på side 1 i denne tråd er en 80mm i sidedøren - hvor jeg har drillet 4 stk 30mm huller.

Mvh

Kimmer

Var ikke så små jeg tenkte på.. 12cm vifte trenger jo større hull enn 8cm vifte, og kabinettet er 20 cm i bredden, blir vel finere med 8cm hull, enn et 12 cm hull da? Syns det virker så stort når man ser på kabinettet.

Lenke til kommentar
Var ikke så små jeg tenkte på.. 12cm vifte trenger jo større hull enn 8cm vifte, og kabinettet er 20 cm i bredden, blir vel finere med 8cm hull, enn et 12 cm hull da? Syns det virker så stort når man ser på kabinettet.

Hei,

Veldigt vanskeligt å forstå hva du mener og hvor du vil hen med dine innlegg! :thumbdown:

Mvh

Kimmer

Lenke til kommentar

Hei,

Veldigt vanskeligt å forstå hva du mener og hvor du vil hen med dine innlegg! :thumbdown:

Mvh

Kimmer

Tenkte på hva som blir penest av stort og lite hull i toppen? Slik som på bildet.

Stort eller lite hull?

post-226-1107883979_thumb.jpg

Endret av Christer1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...