Gå til innhold

[PC til Musikkproduksjon] Hvilket Chipset?

zlamabad

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg vurdere å sette ihop en pc som skal brukes utelukkende til musikkproduksjon. Det jeg da trenger er rask CPU og mye minne. Jeg har sett litt på en "Intel CPU Pentium 4 S-478 3.2GHz 800MHz 1M Boxed "Prescott""

( http://www.psweb.no/ps.asp?it=105816&mlevel=011202 )

Jeg lurer da litt på, når jeg ser på socket 478-hovedkort, hvilket chipset jeg bør velge. Er det noe forskjell i bruksområder på de forskjellige, eller er det rett og slett et som er bedre enn de andre (Intel/Via/SIS)?

(Kom gjerne også med anbefalinger hvis jeg heller burde velge en annen socket enn 478)

Takk for svar! :)

Endret av zlamabad
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Til Socket 478 er det vel Intel 865Pe, og Intel 875P som anses som best.

875 er "toppmodellen" til intel og hovedkort med dette koster en del. 865 er litt rimeligere men har omtrendt samme ytelse.(jeg har begge)

Har selv erfaring med Asus P4P800-E(865Pe). og Asus P4C800-E(875P), og kan anbefale begge.

:thumbup:

Men, skulle jeg ha handlet i dag, ville jeg nok ha satset på chipsset som støtter Socket 775, PciExpress, DDR2. Eksempelvis Intel 915, og 925.

Prisene er ikke særlig mye høyere, men du vil da ha et system som er kompatibelt med de nye standardene som allerede er på full fart inn. Nye Intel cpu`er kommer i Socket 775..

Lenke til kommentar
(...) Aopen som en produsent som burde holde seg til å produsere kabinetter og annet som ikke inneholder elektronikk.. :thumbdown:

Ehm, sammen med mange av Aopen sine kabinetter får du PSU. Har forresten en 350W PSU i mitt kabinett(H600B), den fikk god omtale av HW når de testet den. ;)

Endret av PCXray
Lenke til kommentar

Vel... Nå er det ikke Aopen som produserer den psu`en. Det gjør nemlig Fortron-Source.. Å jeg har den også.. hvis du er fornøyd så er det seff din sak, men min har begynt å bråke no helt hinsides.. Rart egentlig. De fleste gir Fortron god kritikk. :hmm:

Antar at problemet kommer av Aopen sine klistremerker som besudler psu`en :p

Lenke til kommentar
Vel... Nå er det ikke Aopen som produserer den psu`en. Det gjør nemlig Fortron-Source.. Å jeg har den også.. hvis du er fornøyd så er det seff din sak, men min har begynt å bråke no helt hinsides.. Rart egentlig. De fleste gir Fortron god kritikk. :hmm:

Antar at problemet kommer av Aopen sine klistremerker som besudler psu`en :p

Oj, det tenkte jeg ikke på :blush:

Men er fornøyd med PSUen min ja. Har ikke hørt noe forferdelig støy fra den.

Lenke til kommentar
Forresten! Hvilket lydkort bruker du?

Er ikke no stor musikkfreak selv, men tuller litt i Reason, så det er alltid artig å høre hva andre syns og bruker..

Skal kjøpe nytt snart. Mistenker at det blir M-Audio Audiophile..

Jeg bruker Terratec DMX 6fire. Ganske fornøyd med det, egentlig.

Jeg har riktignok planer om å kjøpe et USB-kort, for å få vekk enhver form for

støy ved opptak gjennom inn-portene.

Lenke til kommentar

Jeg smalt til med 2x AMD Opteron 244, 1GB ECC/REG RAM når jeg skulle bygge musikkproduksjons PC. Av erfaringmessige grunner valgte jeg AMD fremfor Intel, da jeg synes dette fungerer bedre (selvom man skulle tro at en Intel CPU med HT burde gjøre nytten bedre, men sånn var det ikke!)

Nå skal det sies at det er ikke så mye å hente ved dual til musikkproduksjon (musikkprogrammet må støtte det også, per i dag er det vel kun Cubase SX2 og Protools etc. som støtter det såvidt jeg vet). Så en single CPU ville nok være å foretrekke.

Trenger du mer CPU kraft, er nok et DSP kort å anbefale.

NB! Jeg sammenligner ikke dual Opteron mot Northwood/Prescott, bare så det er sagt.

PS : Jeg vil ikke starte en Intel vs. AMD tråd her, jeg snakker kun av erfaringsmessige grunner, thats it!

Edit 1 : Lydkort valget fallt på M-Audio Audiophile 24/96 (ca. tusenlappen på procom.no)

Edit 2 : Hovedkortet falt på Tyan Tiger K8W (nextron.no), koster ca. 2300,- Chipset AMD-8111T

Håper det hjalp litt.

Endret av lavizh
Lenke til kommentar
Nå skal det sies at det er ikke så mye å hente ved dual til musikkproduksjon (musikkprogrammet må støtte det også, per i dag er det vel kun Cubase SX2 og Protools etc. som støtter det såvidt jeg vet).

Trenger du mer CPU kraft, er nok et DSP kort å anbefale

Bruker SX2, så det hadde isåfall ikke vært noe problem:)

Lenke til kommentar
Nå skal det sies at det er ikke så mye å hente ved dual til musikkproduksjon (musikkprogrammet må støtte det også, per i dag er det vel kun Cubase SX2 og Protools etc. som støtter det såvidt jeg vet).

Trenger du mer CPU kraft, er nok et DSP kort å anbefale

Bruker SX2, så det hadde isåfall ikke vært noe problem:)

Samme her =) genialt sequencer-program :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...