CellularDude Skrevet 5. februar 2005 Del Skrevet 5. februar 2005 Samsung SGH-D500 Pluss: Mange har ventet i åndeløs spenning på denne modellen, og ikke for ingenting Meget delikat utseende Super skjerm Lyd Antennefølsomhet Størrelsen Kamera med 1,3 megapixel-oppløsning, mange innstillingsmuligheter, speil og fotolys 5x zoom og videoopptaksfunksjon E-postkonto med støtte for vedlegg Kameralinse beskyttet når tastaturet er innfelt Endelig skikkelig kalender Flott sentral-styring av kalenderfunksjoner Suverent internminne Endelig en Samsungtelefon som kan brukes av businessbrukere Beste Outlook-synk av en Samsungmobil Man kan bekrefte med senter-tasten (navigasjonstastene) Man slipper å dra ned tastaturet for å ringe og bla i menyene Mp3-spiller Kan velge mellom svart og sølv telefon Bluetooth Leveres med handsfree og ekstern høyttaler Forbedrede IR-funksjoner (bl.a sende lyder, bilder, kalender- og telefonbokoppføringer) Raske menyer og forbedrede menyer Samsung har virkelig skjerpet seg her (det finnes mer enn bra lyd og bilde) Minus: Synker ikke gjentatte hendelser med Outlook Profiler og talekommandofunksjon mangler Samsungs dataprogramvare fremdeles ikke så god som f.eks Nokia, SE og Siemens Ikke støtte for minnekort Ikke spesielt avansert WAP-leser. Andre merker har bedre versjon av samme WAP-leser. Billedvisning kan ikke velges bort i wap-profilene IR porten går fort av Valutaomregneren kan ikke oppdateres med kurser og nye valutaenheter Man kan ikke kjøre andre funksjoner når man spiller av mp3 Navigasjonstastene er ikke optimalt plassert (bedre på E800) Ikke automatisk stor forbokstav etter punktum/spørretegn/utropstegn Billedvisningsfunksjoner (les: zoom) er bedre hos Nokia og Siemens. Kommentarer: Kjøpte telefonen for 2300 kroner (med abo) hos Expert, og etter å ha lest diverse tester, samt prøvd den i butikken, var det bare løp og kjøp. De som har forkastet eller valgt bort Samsung grunnet mangelfulle businessfunksjoner, kan nå virkelig vurdere Samsung. Samsung har ivaretatt det som har vært bra, og forbedret seg kraftig på det som har vært dårlig eller har manglet. Blant annet har D500 bedre kalender/telefonbok, IR-muligheter og endelig bluetooth. Samsung er verdens nest- eller tredjestørste mobilprodusent, men ville vært klart større om de hadde fattet pointet eller tatt signalene før. Likevel er det ikke like lett å bruke telefonen opp mot en PC som det er på Nokia, SE og Siemens. Men det er mye bedre enn på tidligere modeller. Således er D500 et stort sprang fra tidligere modeller. Det er vanvittig mye Samsung har klart å få plass til på så liten plass. Cluet med å velge fremskytbart tastatur i stedet for klapp eller konvensjonell utforming, er at man kan utføre ringing og mange andre oppgaver mens telefonen er sammenslått, og da tar den ikke mye plass! Flott at telefonen leveres med eksternt handsfree-sett, intern handsfree og den lille, men effektive eksterne høyttaleren, som kan henges ved telefonen. Telefonens ytre er enten sølvgrått eller svart (som min). På den svarte modellen er dekslet vekselvis i matt og blank utførelse. Fingermerker vises lett på den blanke delen, som på SE T610. D500 er en av de beste megapixelmodellene på markedet. Det tar meget gode bilder, og klarer seg også greit under mindre bra lysforhold. Det blir ikke så mye støy på bildene. I bakhånd har den fotolys. Kameraet reagerer kjapt i VGA-modus, mens det tar noe lengre tid for megapixel. Dette er dumt dersom motivet har flyttet på seg eller endret ansiktsuttrykk etter at man har knipset bildet. Kameralinsen er helt beskyttet når telefonen er sammenslått. Softtastene skulle vært plassert nærmere skjermen. Navigasjonshjulet er meget bra, men litt vanskelig å trykke oppover, grunnet lite plass. Det alfanumeriske tastaturet er meget bra, men noe opphøyde kanter kan være irriterende. Alle tastene er godt opplyste. Gummilist under displayet gjør det lett å skyve tastaturdelen opp og ned. Tastaturdelen glir meget lett opp og ned. Telefonen har e-postklient, noe tidligere Samsung-telefoner har vært uten. Kontiene er greie å sette opp. Wapleseren er helt grei, men man kan ikke velge bort bilder, noe som gjør det dyrere å laste ned over GPRS, i og med noe mer data som skal overføres. Det finnes andre produsenter som bruker denne typen WAP-leser, hvor mulighetene er flere. Konverteringsprogrammet er meget lett å bruke, men valutakonverteren mangler muligheter for å oppdatere kurser. Man kan heller ikke legge inn nye myntenheter, som f.eks norske kroner (NOK). Da faller en del av vitsen bort. Derimot finnes det mange myntenheter fra land som i dag bruker Euro. Som på andre Samsung-mobiler, kan strøm-/datakontakten beskyttes av et deksel (som dessverre er lett å miste, da det ikke er festet til telefonen). Kontakten til den eksterne høyttaleren har derimot et skyvedeksel. Menyene har enkelte oversettelsesfeil, bl.a brukes ”Innsillinger” og ”Innstillinger”. Det rare er at brukerhåndboken bruker de samme orda, etter hva de omtaler i telefonmenyene. Skjermen er helt konge. I tillegg kan man som på mange andre Samsung-telefoner velge om teksten i stand-by skal stå oppe eller nede, og man kan endre farge på den, samt konturer. Eller man kan velge den vekk. Dermed er det lettere å tilpasse tekst til bakgrunnsbilde. Ikke som hos Nokia, der et mørkt bakgrunnsbilde ødelegger alt som heter tekst. Skjermen sitter utsatt til for riper, selv om den er en liten tanke nedsenket, men de som oppbevarer telefonen i lomma sammen med andre gjenstander ber jo om riper og støv, og dette er en faktor man selv kan redusere etter hvordan man ønsker å transportere telefonen. Jeg bruker liggende belteveske, og regner det som en meget telefonvennlig transportmåte. Telefonen har rikelig minne, og det holder i bøttevis for bilder programmer, ringetoner og mp3. Likevel ville jeg personlig ikke satset på en mp3-spiller i en mobil. D500 kan blant annet ikke brukes til annet mens man spiller mp3. Den har heller ikke equalizer. Kjøp heller en mp3-spiller utenom! Den er uansett lettere å bruke, og gir mer bass, samt at den er lettere å administrere og innstille. Dessuten er det lett å velge mellom ulike hodetelefoner. Man får kompetente mp3-spillere for langt under tusenlappen. Min telefon var satt opp til å ta bilder i VGA-kvalitet, men det er enkelt å bytte oppløsning. Den var også satt opp med engelsk T9-ordbok, men en tur i oppsettet ordnet norsk ordbok. Telefonen har til og med ordbok på islandsk. Dog kan ikke islandsk velges som menyspråk, men de øvrige nordiske språk er der. Telefonen har helt klart mer på pluss- enn på minussiden. Testen konsentrerer seg mest om telefonen i praktisk bruk, fremfor å ramse opp alle mulighetene man likevel kan finne i tekniske spesifikasjoner. Jeg finner ikke noen minuspunkter som er så kritiske at det er grunn til ikke å velge denne telefonen. En meget bra telefon, som gir enormt mye, spesielt tatt størrelsen i betraktning. Står distansen klart bedre enn tidligere modeller, selv om den har flere konkurrenter. Den har også et meget fordelaktig utseende, som de fleste Samsung-mobiler. En særdeles velkommen, sjarmerende og kompetent maktdemonstrasjon fra Sør-Korea. Anbefales!!! Lenke til kommentar
Singh tha king Skrevet 30. mars 2005 Del Skrevet 30. mars 2005 fin test. Noen bilder tatt med din mobil? Lenke til kommentar
CellularDude Skrevet 1. april 2005 Forfatter Del Skrevet 1. april 2005 Her er ett... Lenke til kommentar
CellularDude Skrevet 1. april 2005 Forfatter Del Skrevet 1. april 2005 Ett til, tatt i dårlig lys. Merk at bildet er lite kornete. Kameraet i D500 er meget bra. Lenke til kommentar
CellularDude Skrevet 1. april 2005 Forfatter Del Skrevet 1. april 2005 Tatt innendørs i bra belysning. Nei, jeg jobber ikke i Ringnes... Lenke til kommentar
3000 Skrevet 2. april 2005 Del Skrevet 2. april 2005 meget gode bilder di slår bildene tatt med min siemens s65 med god margin Lenke til kommentar
CellularDude Skrevet 2. april 2005 Forfatter Del Skrevet 2. april 2005 Jeg har ikke selv prøvd Siemens S65, men av de bildene jeg har sett på nettet, sammenlignet med D500, går det i Samsungs favør. Helt enig! Lenke til kommentar
CyBeRBike Skrevet 27. april 2005 Del Skrevet 27. april 2005 Fin fin test.Har sett en del bilder,som er tatt av den som er lagt ut på nett.Er imponert hvor gode bilder den tar.Har sett at sammmenligning med SE700,så tar D500 bedre bilder.Og det har jeg sett at mange andre har ment og D500 er med andre ord en skikkelig kvalitetstelefon Lenke til kommentar
TanglewoodD Skrevet 14. mai 2005 Del Skrevet 14. mai 2005 Fint test, men litt tråkig og lese gjennom alt da, Vedder ganske hardt på at SE K750i banker møka ut av denne skiten. Lenke til kommentar
Crazysteps Skrevet 25. mai 2005 Del Skrevet 25. mai 2005 Fint test, men litt tråkig og lese gjennom alt da, Vedder ganske hardt på at SE K750i banker møka ut av denne skiten. Skit er det ikke. D500 er en meget god telefon, men ja; K750 banket møkka ut av den. Lenke til kommentar
TeSp Skrevet 21. august 2005 Del Skrevet 21. august 2005 Jeg har samme telefon mennår jeg skal slette alle på telefon listen spør den om et passord. Hvilke passord er det den spør etter? Har prøvd pin-koden og alt, lurte på om du kunne sendt meg evt passord. Kan ikke huske at jeg har trykket inn noe passord. Lenke til kommentar
CellularDude Skrevet 21. august 2005 Forfatter Del Skrevet 21. august 2005 På de fleste telefoner må man taste inn en telefonkode for å slette telefonboken/adresseliste. Telefonene leveres med følgende koder: Samsung: 00000000 (8 nuller) Nokia: 12345 Siemens: Ingen. Man lager den selv, første gang koden behøves SonyEricsson: 0000 Jeg går ut fra at kodene senere kan endres av bruker. Lykke til! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå