Gå til innhold

bør ikke sette skrivertilgang på NTFS partisjoner?

wil

Anbefalte innlegg

jeg sitter her å leser litt om moutnting av partisjoner i Linux og selv kan jeg moutinga rimelig godt. har selv hatt Linux lenge og har mounta både NTFS og FAT32 partisjoner i Linux. ser at det er mange på dette forumet som kauker over seg om at man ikke bør ha skriving til NTFS partisjoner i Linux. hvorfor ikke? hva kan skje hvis man isåfall gjør det? personlig har jeg aldri hatt noe problem med Skriving til NTFS partisjoner. før jul så tok jeg å konverte alle mine FAT32 Partisjoner til NTFS så da må jeg nøvdendigvis mounte dem som NTFS i Linux også, og jeg ser ikke på dette som et problem.

så det jeg lurer på er: hva kan egentlig skje? noen som faktisk har opplevd at noe har skjedd om man setter på skriving av NTFS i Linux?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Problemet er de fleste NTFS-drivere ikke kan skrive til NTFS og gjøre annet enn å endre et tegn til et annet i filer. Den eneste driveren som kan *skrive*, er CaptiveNTFS. Selv har jeg aldri opplevd at det er skjedd særlig mye skade når jeg har brukt den driveren, med unntak av at en OOo-fil ble skadet en gang. Forfatteren av CaptiveNTFS-driveren mener at filer blir skadet omtrent 1/10 ganger du bruker driveren. Vet ikke om det stemmer, men det er i alle fall litt risky å bruke driveren på viktige dokumenter bla.

Lenke til kommentar

ok. takk for svaret. jeg har da veldig mye viktig på mine Windows partisjoner ja, men jeg får vel bare sette de til å Lese NTFS partisjonene mine istede da. har ikke så mye å si i grunnen. bare jeg får kopiert fra Windows partisjonene over til Linux Partisjonene mine går det greit.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...