Gjest Slettet-nQdjz0 Skrevet 5. februar 2005 Del Skrevet 5. februar 2005 Hjemme så virker bare telefonkontaktene i 1. og 2. etasje. I 'kjelleren' så er de kobla fra siden vi hadde en som leide det før. Men nå så vil jeg at de nederste telefonkontaktene skal virke så jeg slepper en lang ledning opp til 1. til internett. Er det bare å koble sammen svart fra 1. etasje til de to svarte som går til en ledning til veggen, og gjøre det samme med lysegrønn? Skal jeg koble sammen jord også? Har ikke tegna det på bildet, men det er jord der. Hvorfor er mørkegrønn og rød kobla sammen fra før av? Trur kjelleren har en egen linje ut, er det derfor? Hvis jeg kobler feil, kan det oppstå brann o.l over tid? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-nQdjz0 Skrevet 5. februar 2005 Del Skrevet 5. februar 2005 Jeg prøvde det nå, men det virka ikke... Noen andre måter jeg kan feste det på eller må jeg ringe en dyr telemann? Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 5. februar 2005 Del Skrevet 5. februar 2005 (endret) Så sant dei 2 som kjem i kabelen ned er rett ledninger så skal det funke. Det kan ikkje oppstå brann. Det er jo mulig at det er koble på ein annan måte i telefonkontaktane i kjellaren som du må endre, eventuelt skifte farge på koblingen. Endret 5. februar 2005 av zeph Lenke til kommentar
Vågebu Skrevet 5. februar 2005 Del Skrevet 5. februar 2005 Tror max. spenning i telefonkablene er 3V, så det blir ikke brann av det. Tror det er tre ledere som må være koblet til, for de gamle telefonkontaktene hadde jo tre pinner. Men det gjør sikkert ingenting om du kobler sammen de andre og. Hvi det ikke virker med alle koblet til er det jo bare å koble dem fra hverandre igjen. Lenke til kommentar
ok2k Skrevet 5. februar 2005 Del Skrevet 5. februar 2005 Det skal ikke være verre enn å paralellkoble alle kontaktene (altså rød på rød, grønn på grønn osv). Liten ting bare... har du analog linje eller ISDN? Med ISDN må du også ha en motstand i siste kontakten.... Lenke til kommentar
Gjest Slettet-nQdjz0 Skrevet 5. februar 2005 Del Skrevet 5. februar 2005 Jeg har analog linje. Men jeg trur vi må ringe etter hjelp istedenfor siden det er 2 eller 3 linjer inn til huset her og jeg må koble ute der alle er kobla sammen... Blir litt for mange ledninger som jeg ikke veit hva er til. Det kan vel fort bli litt dyrere hvis jeg roter litt der og må ringe etterpå på telefonkontakten så er det bare kobla til 2 ledninger på alle sammen så jeg trenger ikke røre noe med det som jeg har tegna Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 5. februar 2005 Del Skrevet 5. februar 2005 Det er 1 par per linje (2 ledningar) og med 3 linjer blir det 6 ledningar og fort rot ja. Ein Bravida-fyr er nok best. Lenke til kommentar
ok2k Skrevet 5. februar 2005 Del Skrevet 5. februar 2005 Er bare et par (en "linje") som er tilkoblet! Der kabelen går inn i huset går den inn på første kontakten, de to ledningene går så videre til neste, og videre til neste, osv Det skal bare være å koble de to til, og alt skal funke Lenke til kommentar
Gjest Slettet-nQdjz0 Skrevet 5. februar 2005 Del Skrevet 5. februar 2005 Etter det jeg så når jeg så ute var 2 tjukke telefonledninger som kom fra hver sitt hjørne og et litt tynnere som gikk inn til huset. Inne i koblingsboksen som alle 3 ledningene var kobla sammen i var det over 20 ledere etter det jeg tellte. Trur ikke jeg tar sjansen til å røre noe der Lenke til kommentar
Kimius Skrevet 5. februar 2005 Del Skrevet 5. februar 2005 skal du rote med telenettet i huset skal du vite hva du gjør. jeg har gjort en god del der selv, som den lille petter smart jeg er, men jeg rører ikke noe før jeg vet hva det er til. hvis du ikke vet noe som helst om det her, så få tak i en som gjør det. men hvis du er overbevist om at du skal gjøre det selv, så må du først vite: hvor er linjen inn i huset koblet, hvilken linje er det, hva skal du koble til osv osv. hvis du skal koble inn bredbånd i kjelleren så er det en del som skal til. er det 56k modem(*grøss*) så blir det litt enklere. give me info, and i give answer. Lenke til kommentar
andm Skrevet 5. februar 2005 Del Skrevet 5. februar 2005 Telenettet i huset vårt er mildt sagt tragisk. Selv koblingene jeg har gjort ser jo bedre ut en den personen som opprinnelig la ledningene... Men er ikke spenningen i telenettet nærmere 45-50 V, i motsetning til påståtte 3 V? Lenke til kommentar
ok2k Skrevet 5. februar 2005 Del Skrevet 5. februar 2005 Men er ikke spenningen i telenettet nærmere 45-50 V, i motsetning til påståtte 3 V? Jo, det kan nok stemme ganske bra! Er mye mer enn 3.... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå