Gå til innhold

Hvordan finne ut om minnet er single/double sided?

AzureCloud

Anbefalte innlegg

Jeg ser på dockumentasjonen til noen Socket 939 hovedkort at det er noen forskjeller i hastighet når det gjelder bruk av 4 stk. single sided i forhold til double sided minnebrikker. 4 single sided brikker kan kjøre DDR400, mens 4 double sided kun kjører på DDR333.

Spørsmålet er: Hvordan kan jeg vite om minnebrikkene er single eller double sided før jeg kjøper de?

Jeg finner ingen informasjon om dette på:

http://www.corsairmicro.com/corsair/xms.html

NB! Jeg snakker ikke her om Dual (parvise brikker), men om single sided vs. double sided.

*Emnefeltet er redigert til noe mer beskrivende. Rikky*

Endret av Rikky
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har funnet ut at Corsair minnebrikker med en A i part-nummeret etter minnestørrelsen er single-sided. De andre er double-sided.

Det vil si at dersom en har planer om å kjøre mer enn 1GB RAM i et AMD-64 system på DDR400 hastighet, så bør en kjøpe 2 * 1024MB moduler fremfor 4 * 512MB moduler (som bare vil kjøre på DDR333).

Lenke til kommentar

Alle brikker over 256 MB er som oftest double-sided'e.

AMD64 må enten kjøre på DDR333 eller med 2T command rate for å kjøre 4 brikker. Om du ser gjennom alle de nyeste hovedkort-testene hos Anandtech, ser du at de fint kjøres på DDR400 om du setter command rate til 2T.

Command Rate setter du på samme plass i BIOS som du setter de andre timingsene.

Om du skal kjøre med mer enn 1 GB så vil jeg anbefale deg å kjøpe 2 x 1024 MB, siden du da har mulighet til å kjøpe mer senere. Til informasjon er det i senere kommet 1024 MB-brikker med meget gode timings.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...