Gå til innhold

Er 40 grader CPU og 27 grader bra?

moestue

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

jeg syntes cpu tempen var litt høy med den kjøleren, hvis du ikke har klokket cpu'en da. Jeg har selv en heftigere cpu; AMD 65 3200+ 2,2Ghz og jeg har en idle-temp på 24grader, system = 27 (samme som deg). kjølerern min/din er ekstrem, kjøler dritbra.

er du sikker på at du har montert den riktig? prøv å skifte kjølepasta og les denne guiden før du smører den på:

- http://overklokking.no/guides/goopguide/index.html

her har du en god kjølepsta: http://komplett.no/k/ki.asp?sku=302888&cks=PLC

rett skal være rett: cpu'en din er kjent for å være varm, men ikke så varm. kjølerer du har er god så det burde vært kaldere. En forklaring kunne jo vært at du hadde dårlig kjøling på resten av pc'en, men siden du har 27 grader system temp...

Lenke til kommentar
jeg syntes cpu tempen var litt høy med den kjøleren, hvis du ikke har klokket cpu'en da. Jeg har selv en heftigere cpu; AMD 65 3200+ 2,2Ghz og jeg har en idle-temp på 24grader, system = 27 (samme som deg). kjølerern min/din er ekstrem, kjøler dritbra.

Dette må du forklare grundig.

Hvordan får du 24 grader CPU temp idle med luftkjøling når systemtempen er 27 grader?

Det er mange hovedkort som har feilkalibrert temperaturføleren.

Med luftkjøling er det umulig å oppnå en lavere temperatur en det er i omgivelsene.

moestue. temperaturen din ser veldig bra ut.

Hadde kjøleren vært montert feil så hadde du hatt mye høyere CPU temp.

Endret av perpyro
Lenke til kommentar

Trådstarter: Nøkkelen her er nok luftsirkulasjon! Du MÅ ha god sirkulasjon på disse viftene siden de sprer luft i alle retninger og tar inn igjen masse av lufta som de slapp ut. Vil anbefale minst en 120 i PSU og 1-2 ekstra for å holde nede støynivået.

Mine temps med 2500+ @ orig 1824 MHz er 40 grader når jeg har ca 8 V på alle vifter (zalman 7000B AlCu med 92 mm vifte, 120 i PSU og 2*120 som drar inn i bunnen (se worklog i sign "Hold kjeft lianli")) Hvis jeg spiller liker jeg å sette opp hastigheten litt. Systemp bruker jeg aldri....

"Mr. 24 grader på CPU" : Du har nok en liten avlesningsfeil der.... med mindre lufta i rommet var ca 15grader = kaldt..... men jeg vet jo ikke hvordan Cu er mot AlCu... men tester viser marginale (1-1,5 grader maks!) forskjeller.

Uansett KONGE kjøler, som jeg dessverre syntes bråker litt for mye :p jeg er ikke glad i lyd fra pcen min ....

Lenke til kommentar

Har prøvd å klokke litt med CoreCenter som følger med MSI hovedkortet, men dette har ikke ført til høyere temp. Klokket fra 2,4 GHz til 2,8. Å montere selve kjøleren er ganske idiotsikkert synes jeg. Men det jeg tror er feilen er at jeg har brukt den medfølgende kjølepastaen, og kanskje en del for mye. Tok en bomullsdott å fjernet den originale Thermal Pad'en uten noen som helst form for midler. Er det kanskje en ide å rense den med et middel + sette den inn med Artic Silver? Kjører foresten på laveste nivå på viften...

Edit: Monterte kjøleren og tok på pasta i går.

Endret av moestue
Lenke til kommentar

Ingen som kan hjelpe? CPU temp ligger nå på 48 grader stabilt. Vet ikke forskjellen på idle eller load, men nå er den bare på internett, og ble startet opp for 10 min siden. Synes 48 grader er litt mye. Kan det ha noe med kjølepastaen å gjøre eller er den generellt varm? Synes alikevel 48 grader er alt for mye. Takker for hjelp...

Edit: Den er ikke klokket nå og kabinettet regnes for å ha veldig god kjøling. Har 2*80 på strømforsyningen, og 2*80 på toppen av kabinettet. I tillegg er det harddsik kjøler, og god ventiliasjon.

Endret av moestue
Lenke til kommentar

er du sikker på at du har montert den riktig? prøv å skifte kjølepasta og les denne guiden før du smører den på:

- http://overklokking.no/guides/goopguide/index.html

her har du en god kjølepsta: http://komplett.no/k/ki.asp?sku=302888&cks=PLC

rett skal være rett: cpu'en din er kjent for å være varm, men ikke så varm. kjølerer du har er god så det burde vært kaldere. En forklaring kunne jo vært at du hadde dårlig kjøling på resten av pc'en, men siden du har 27 grader system temp...

HAR DE LAGET 65bits prossesor???? :dribble:

hehe er trøtt nå :!:

Lenke til kommentar

får du bra nok luftgjennomstrømning i pcen a?...

husk min 2 vifter bak i kabinettet til å suge ut lufta

1-2 vifter i front til å dra inn friskluft

litt offtopic :

jeg har hatt samma problem, men jeg har en XP2500 barton, som var 45-47 grader varm.

det var før jeg fikk 2 80mm vifter i fronten.

etterpå sank tempratruren med 3-4 grader

Endret av Master Casemod
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...