Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Trimchip på 1997 VW Vento GL?

tor_erik

Anbefalte innlegg

Hei!

Vurderer å investere i en trimchip til en 1997 VW Vento GL, som orginalt har 100hk. Motoren er en 1,6 liter, og er ikke ungdomskjørt før sist sommer. Da jeg ikke har noen intensjoner om å kjøre så veldig fort, er det først og fremst akselerasjonen jeg er interessert i. Så, et par spørsmål:

1. Vil det være noen vits i å investere i denne chip'en? Hvor mye kan jeg tjene målt i hk?

2. Kan jeg tjene noe på akselerasjon i det hele tatt?

3. Vil foirsikringspremien øke pga dette?

Takker for svar. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1: Nei, tviler på at du får merkbart mer effekt.

2: Samme som nr 1

3: Hvis de får vite det så kanskje, men å chip trimme en sugemotor gir svært liten effektøkning, hadde det vært en turbomotor som du chippa så hadde de nok økt forsikringa, siden du ofte får 20-30% mer effekt med chipping av turbomotor.

Flytter denne til trim\styling delen av forumet.

Endret av trra
Lenke til kommentar
Okay, takker.

Trodde da virkelig at dette gikk under "teknisk," menmen.

Å "chippe" aka endre map/pROM-brikke, er trimming.

Ikke sikkert forsikringa bryr seg så mye, men verdien på bilen går ned og slitasjen på motoren kan øke.

På plussiden så går bensinforbruket ned litt eller mye, avhengig av pROM og endel andre ting.

Chipping gir mest effekt når motoren er ladet med turbo eller kompressor.

Lenke til kommentar

Alene vil nok ikke chip gi deg noen merkbar endring, det er mer med tanke på full pakke som filterkit, effektanlegg og chip, som kan gi en merkbar endring i form av bedre drag på lavt turtall, men dette kommer også ann på motoren i utgangspunktet.

Merker det bedre på en bil som har 140-150hk orginalt enn en 1,6 liter med 100hk..

Noen chipper bensinbiler pga at man har en litt dårlig timet automatkasse som girer dårlig i oppoverbakker og ligger i grenseland hele tiden. Disse kan ha nytte av det.

Har du manuelt gir ville jeg droppet det.

Lenke til kommentar

Chip, filter og eksos vil sammen kunne gi noen få gamp. Får du tak i en chip som krever at du kjører minst 98 octan, vil det bety vassere tenning som igjen er positivt for effekt og forbruk. Likevel vil jeg si dette stort sett er bortkasta penger. Sluttresultatet står ikke i stil med kostnaden.

Lenke til kommentar
Chip, filter og eksos vil sammen kunne gi noen få gamp. Får du tak i en chip som krever at du kjører minst 98 octan, vil det bety vassere tenning som igjen er positivt for effekt og forbruk. Likevel vil jeg si dette stort sett er bortkasta penger. Sluttresultatet står ikke i stil med kostnaden.

Enig med at resultat og kostnad ikke står i stil her..

Jeg har gjort dette, men det er også da i tillegg til porting, trim-kammer osv osv.

Men da snakker vi igjen en enda høyere kostnad.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...