Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Skal koble til vegguttak for nettverk - Hvordan?

Anbefalte innlegg

Sitter meg et vegguttak jeg hadde tenkt å koble til, siden jeg skal flytte PCen, og kabelen som kommer ut av veggen ikke er lang nok.

Problemet er at jeg ikke har noen form for monteringsanvisning, bortsett fra et diagram jeg ikke forstår halvparten av.

Legger ved en omtrentlig tegning nedenfor, som viser diagrammet i midten, og punktene til å dytte ledningen nedi på sidene. Har nummerert hvert ledningsneddyttingspunkt (tøft ord? :) ) for enkelhetsskyld, så hvis noen gidder å fortelle meg hvilken kabel som skal nedi hvor, ville jeg blitt evig takknemlig.

post-61-1107558783_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så liknende merking på veggboks fra Biltema. For at du skal få standard kobling av kabelen lar du Cat5 kabelen følge fargekodene i rad 1 og 3 slik at parene holdes sammen i koblingslistene. altså

1 - grønn

2 - grønn/hvit

3 - blå

4 - blå/hvit

5 - tom

6 - orange

7 - orange/hvit

8 - brun

9 - brun/hvit

10 - tom

Lenke til kommentar
Internetten kommer bare gjennom 2 kabler.

Når man bruker alle kablene i en tp, så har man mulighet for full duplex.

Regner med hvis du evt skal ha LAN, at ikke alle har et vegguttak uansett, så har ingen betydning :p

Hvor i allverden har du dette fra? Ikke uttal deg om ting du ikke har peiling på. For det første heter det ikke kabler, det heter ledere. En kabel består av 2 eller flere ledere.

Man bruker 4 ledere fra modemet (er jeg rimelig sikker på), og 2 før modemet. Ved vanlig 100mbit dataoverføring bruker man 4 ledere, eller 2 par om du vil. Man bruker ikke 4 par før man har gigabit LAN. Jeg tror heller ikke antall par bestemmer om du får full duplex eller ikke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...