Gå til innhold

Viewsonic VP201B flimrer !

nvenjar

Anbefalte innlegg

Da lager jeg en ny post da, beklager for en 3ord greia.

Skjermen flimrer feks når jeg har et msn chat vindu oppe. Til høyrte for vinduet i desktopen. Det flimrer hun på det blå, ikke det sorte.

Har dette noe med døde pixels å gjøre ?

Jeg har verken høytalere/magneter som kan påvirke skjermen, og har ingen degausse funksjon på egenskapene på skjermen.

hjelp !

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bruker du DVI- eller VGA-kabel til skjermen? Hvis du bruker sistnevnte kan du forsøke autoinnstillingen på skjermen for å rette opp.

LCD-skjermer påvirkes ikke av magnetisme på samme måte som CRT-er, og trenger derfor ingen degausse-funksjon. Flimringen du ser har heller ingenting med døde piksler å gjøre, da en piksel enten vil være av eller på, aldri flimre.

Lenke til kommentar

Bruker du et litt eldre ATI kort?

I såfall skal du forsøke følgende:

Gå inn på egenskaper for skjerm, trykk knappen for avansert.

Under tab for "Alternativer" er det en checkbox for å velge å redusere DVI frekvens

ved høye oppløsninger. Kryss av denne og svar ja på advarselen som kommer opp.

R.

Lenke til kommentar

Jeg skjønner lite. Nå prøvde jeg den andre DVI inngangen på skjermkortet, og flimringen forsvant helt!

Er det samma hvilken DVI inngang jeg velger, eller det er en inngang som faktisk skal benyttes?

Endret av nvenjar
Lenke til kommentar
har helt ny pc med xfx geforce 6800gt 256 mb

Så mye for mine gjetteferdigheter...

OK, teori B:

På ett kort med 2xDVI, så vil det være 2 TMDS-kretser. Jeg kjenner ikke detaljene på ditt kort, men på kortet i artikelen listet under, så er det to ulike chiper. Dette betyr at signalet kan være ok på en port, mens det flimrer på den andre. Som du ser av artikkelen i Toms Hardware, så ligger et DVI-signal på 1600x1200 opp mot grensen av det som kan leveres over en Single Link DVI-kabel. Enkelte av kortene i testen har problemer med å levere "varene" i denne oppløsningen, og man får støy på skjermen.

Toms Hardware myser på DVI

Så lenge ting fungerer greit på en av DVI-utgangene og du kun skal kjøre 1xLCD i 1600x1200 burde det ikke være noe problem.

R.

Lenke til kommentar
har helt ny pc med xfx geforce 6800gt 256 mb

Så mye for mine gjetteferdigheter...

OK, teori B:

På ett kort med 2xDVI, så vil det være 2 TMDS-kretser. Jeg kjenner ikke detaljene på ditt kort, men på kortet i artikelen listet under, så er det to ulike chiper. Dette betyr at signalet kan være ok på en port, mens det flimrer på den andre. Som du ser av artikkelen i Toms Hardware, så ligger et DVI-signal på 1600x1200 opp mot grensen av det som kan leveres over en Single Link DVI-kabel. Enkelte av kortene i testen har problemer med å levere "varene" i denne oppløsningen, og man får støy på skjermen.

Toms Hardware myser på DVI

Så lenge ting fungerer greit på en av DVI-utgangene og du kun skal kjøre 1xLCD i 1600x1200 burde det ikke være noe problem.

R.

Greit nok, men når jeg kjører DVI-1 sloten, fungerer alle programmer.. men det flimrer.

Om jeg kjører DVI-2 sloten, forsvinner flimringen.. men 3dmark03 og half life henger seg når jeg bytter oppløsning.

Samme er med NVTV tvkortet jeg har, jeg kan ikke kjøre full screen når jeg har bruker DVI-1.. bildet blir helt uklart.

Så når jeg kjører DVI-1 blir bildet fint igjen.

Jeg skjønner lite...

Lenke til kommentar

De nye skjermkortdriverne til Nvidia skal visstnok ha mulighet for å justere "screen blanking time". Ved å redusere denne, skal man kunne frigjøre nok båndbredde i signalet til å kjøre støyfritt. Har ikke selv Nvidia, så jeg har ingen mulighet til å få bekreftet dette.

R.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...