PGylder Skrevet 6. februar 2005 Del Skrevet 6. februar 2005 i løpet av første uke så har kameraet fyrt av ca 7000 eksponeringer Ikke glem skole/jobb da Christian selv om det hadde vært fristende! Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 7. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 7. februar 2005 7000 på en uke?? Hva svarte tar du bilder av?? revy og årbok Lenke til kommentar
anderfo Skrevet 7. februar 2005 Del Skrevet 7. februar 2005 (endret) Såpass ja... Les denne artikkelen, denne diskusjonen og denne diskusjonen så forstår du kanskje hvorfor folk hever øyenbrynene når du hører du fyrer av 7.000 eksponeringer per uke... Kort sagt går det ut på at: - dSLR har en "forventet levetid" på 150.000-200.000 eksponeringer, pga mekaniske slitedeler som lukker og speil - dSLR er beregnet på fotografer som bruker mye tid på å komponere og tenke gjennom bilder, og som dermed vanligvis ikke fyrer av 7.000 bilder/uke. Dermed vil 150-200.000 eksponeringer betyr mange tiårs bruk - heldigvis er det mulig å betale for å skifte lukkeren når den har blitt utslitt Man kan jo spørre seg om ikke et kompaktkamera vil være vel så godt egnet som et dSLR til å fyre av 7.000 bilder/uke.. Endret 7. februar 2005 av anderfo Lenke til kommentar
Dykkern Skrevet 7. februar 2005 Del Skrevet 7. februar 2005 Vil først av alt anbefale bruktmarkedet til foto.no jeg også, jeg burde ha oppdaget det tidligere. Har spart masse penger der. Jeg kjøpte for et drøyt halvårs tid siden et 70-300 4-5.6 G (ja nettopp, 70-300 G, ikke D). Jeg er fortsatt fornøyd med det til sitt bruk. Det sliter i mørketiden og i haller (eller for å være ærlig, jeg måtte kjøpe meg nytt objektiv for å dekke bruksområdet innendørs), men det er et lett og greit objektiv som har tatt mer enn bra nok bilder "med nok lys". Etter mye tenking og spekulering oppgraderte jeg nylig til et VR 70-200 F2.8 IF-ED, men det objektivet mistenker jeg at kommer til å ha en veldig smal anvendelse for min del. Det er rett og slett for tungt for min del til at jeg vil ta det med meg på "småturer". Med alle sine mangler: 70-300 G kan du lett hive ned i fotobagen uten at du merker det. Men: 7000 bilder på en uke tilsier vel at du bør ha "det beste" til enhver tid. Og jeg skal ikke late som om 70-300 D/G er det.... Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 7. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 7. februar 2005 (endret) nå skal det veldig mye til for at jeg knipser 7000 bilder hver uke. I dette tilfellet var revyen ansvarlig for 4000 av dem. Mye fordi lyset var elendig, så jeg brukte serie. Dermed var det er betraktlig større sjanse for et perfekt bilde. Jeg har ixsus500 og G5. ingen av disse var i nærheten av å gi så gode bilder som det D70 gav meg i går. Var mildt sagt overrasket over enkelte av bildene. i snitt så tar jeg kanskje 10 000 bilder per år. Det varierer, men det er veldig sjelden at det går flere tusen bilder over så kort tid som sagt. minnes sommerferien i fjor, da gikk det 5000 bilder på 2 uker brukte Powershot S45 da. men er det noe hensikt å vente til jeg reiser til tyskland? Endret 7. februar 2005 av Christian86 Lenke til kommentar
Dykkern Skrevet 7. februar 2005 Del Skrevet 7. februar 2005 men er det noe hensikt å vente til jeg reiser til tyskland? I avdelingen for kategoriske svar: Nei Kjøp enten et brukt objektiv (det synes jeg) på foto.no eller kjøp fra en norsk butikk så du har service/reklamasjon inne hvis noe skjer. Du kan helt sikkert spare noen få kroner på å handle i utlandet, men det er verken verdt stresset eller evt problemer med service i ettertid. Skulle jeg gjort det så ville jeg heller tatt steget fullt ut og kjøpt fra B&H i USA som i alle fall får veldig godt skussmål her på Forumet. Jeg blir nysjerrig når du sier 10 000 bilder/år. Kan du fortelle hvordan du lagrer, kategoriserer og evt tar bacup av så mye billedmateriale? Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 7. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 7. februar 2005 Bildene lagres enten i større databser ved hjelp av: Filemaker pro Adobe Photoalbum eller et annet jeg ikke husker navnet på nå. Lagringsplass hjemme 1 x 120 gb 1 x 250 gb 1 x 300gb 1 x 80 gb Enda plenty med plass igjen. Bruker vanlig.jpg så er jo ikke så mye bildemateriell. (i størrelsesorden) Skal innrømme at jeg ikke ser gjennom alle bildene hele tiden, men det er gøy med minner syns nå jeg=) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå