Supermarius Skrevet 4. februar 2005 Del Skrevet 4. februar 2005 Hei! Holder på å knøder med GregorianCalendar! Skal lage meg et GregorianCalendar objekt, som videre jeg skal putte inn i en konstruktør! Hvordan skal jeg klare å formatere dette objektet uten å måtte omforme det til en String (DateFormat vil veldi gjerne hjelpe meg med det). Jeg vil gjerne at det skal fortsatt være et GregorianCalendar objekt, men jeg må få det ned på en form som dd.mm.yy og kanskje tidspunkt. Har lest igjennom API'en men jeg fant ikke noe særli der... Er det noen som har et tips??? Lenke til kommentar
buskmann Skrevet 4. februar 2005 Del Skrevet 4. februar 2005 (endret) Skal lage meg et GregorianCalendar objekt, som videre jeg skal putte inn i en konstruktør! Hva mener du med å "putte et objekt inn i en konstruktor"? Skal det være parameter? Eller skal du bruke et sånt objekt i konstruktoren? Hvordan skal jeg klare å formatere dette objektet uten å måtte omforme det til en String.Hva mener du med å "formatere et objekt"? Du kan overlagre toString-metoden (eller lage en helt ny metode), hvis du ønsker å hente en string som representerer objektet (hvis den ikke allerede gir noe fornuftig). Har lest igjennom API'en men jeg fant ikke noe særli der... Nei, et står ikke der hvordan Java fungerer, bare hvordan du kan bruke ferdige klasser. Endret 4. februar 2005 av buskmann Lenke til kommentar
berzerker Skrevet 4. februar 2005 Del Skrevet 4. februar 2005 Hei! Holder på å knøder med GregorianCalendar! Skal lage meg et GregorianCalendar objekt, som videre jeg skal putte inn i en konstruktør! Hvordan skal jeg klare å formatere dette objektet uten å måtte omforme det til en String (DateFormat vil veldi gjerne hjelpe meg med det). Jeg vil gjerne at det skal fortsatt være et GregorianCalendar objekt, men jeg må få det ned på en form som dd.mm.yy og kanskje tidspunkt. Har lest igjennom API'en men jeg fant ikke noe særli der... Er det noen som har et tips??? Du kan gjøre: Calendar kalender = new GregorianCalendar(); Det er vel den mest vanlige måten å instansiere et gregorian kalender objekt på. Dette objektet har en haugh med metoder for å manipulere dette objektet, så hvis du har sett i API'en har du ikke sett godt nok. Lenke til kommentar
Gjest Sletet+adslkfjv Skrevet 4. februar 2005 Del Skrevet 4. februar 2005 var det noe i denne stilen du tenkte på ? GregorianCalendar gtest = new GregorianCalendar(2004,03, 04); SimpleDateFormat formatter = new SimpleDateFormat ("dd.MM.yyyy"); System.out.println(formatter.format(gtest.getTime())); Lenke til kommentar
Supermarius Skrevet 4. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 4. februar 2005 Jeg skal generere meg en dato med tidspunkt akkurat nå, som jeg skal legge inn i konstruktøren som jeg lager objektet mitt med! Denne datoen skal jeg bruke senere til sammenligning m.m, og vil derfor at den skal være av GregorianCalendar. med formatering mener jeg å få forkortet ned informasjonen fra GregorianCalendar til det datoformatet jeg ønsker. String bilMerke = JOptionPane.showInputDialog(null,"Les inn bilmerket som selges"," Salg av ny bil",JOptionPane.QUESTION_MESSAGE); double salgsPris = Double.parseDouble(JOptionPane.showInputDialog(null,"Les inn prisen på den solgte bilen"," Salg av ny bil",JOptionPane.QUESTION_MESSAGE)); GregorianCalendar salgsDatoNå = new GregorianCalendar(); NyBil enNyBil = new NyBil(salgsDatoNå,salgsPris,bilMerke); valgtKunde.regSolgteBiler(enNyBil); salgsDato vil jeg gjerne her ha ut på formatet ddmmyy hh:mm Kanskje litt diffust hele greia...... Det enkleste hadde vært å brukt DateFormat, men den returnerer en String, å det er ikke så kjekk å jobbe videre med. Lenke til kommentar
Supermarius Skrevet 4. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 4. februar 2005 Du kan gjøre: Calendar kalender = new GregorianCalendar(); Det er vel den mest vanlige måten å instansiere et gregorian kalender objekt på. Dette objektet har en haugh med metoder for å manipulere dette objektet, så hvis du har sett i API'en har du ikke sett godt nok. Problemet med mange av desse er at de returnerer String eller Date objekter, og det vil jeg helst unngå... Lenke til kommentar
berzerker Skrevet 4. februar 2005 Del Skrevet 4. februar 2005 Jeg skal generere meg en dato med tidspunkt akkurat nå, som jeg skal legge inn i konstruktøren som jeg lager objektet mitt med! Denne datoen skal jeg bruke senere til sammenligning m.m, og vil derfor at den skal være av GregorianCalendar. med formatering mener jeg å få forkortet ned informasjonen fra GregorianCalendar til det datoformatet jeg ønsker. String bilMerke = JOptionPane.showInputDialog(null,"Les inn bilmerket som selges"," Salg av ny bil",JOptionPane.QUESTION_MESSAGE); double salgsPris = Double.parseDouble(JOptionPane.showInputDialog(null,"Les inn prisen på den solgte bilen"," Salg av ny bil",JOptionPane.QUESTION_MESSAGE)); GregorianCalendar salgsDatoNå = new GregorianCalendar(); NyBil enNyBil = new NyBil(salgsDatoNå,salgsPris,bilMerke); valgtKunde.regSolgteBiler(enNyBil); salgsDato vil jeg gjerne her ha ut på formatet ddmmyy hh:mm Kanskje litt diffust hele greia...... Det enkleste hadde vært å brukt DateFormat, men den returnerer en String, å det er ikke så kjekk å jobbe videre med. Prøv dette: long time = System.currentTimeMillis() <-- husker ikke helt navnet;) Calendar cal = new GregorianCalendar( time ); Lenke til kommentar
Supermarius Skrevet 5. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 5. februar 2005 ble ikke det helt store det heller, kan hende jeg bare må bite i det sure eplet, og begynde å tenke ut en annen løsning på problemet.... Lenke til kommentar
buskmann Skrevet 5. februar 2005 Del Skrevet 5. februar 2005 GregorianCalendar salgsDatoNå = new GregorianCalendar();salgsDato vil jeg gjerne her ha ut på formatet ddmmyy hh:mm Kanskje litt diffust hele greia...... Det enkleste hadde vært å brukt DateFormat, men den returnerer en String, å det er ikke så kjekk å jobbe videre med. Du motsier deg selv. Først sier du at du vil ha et datoformat på formen ddmmyy hh:mm, deretter sier du at du ikke vil ha det som String. Den eneste måten å lage et sånt datoformat på er en String (eller array av char/Character). Det er litt vanskelig å forstå hva du mener, men det jeg tror du ønsker er følgende metode (gjør den ferdig selv): GregorianCalendar salgsDatoNå = new GregorianCalendar(); //eller en Date el.l. private String hentPentFormat(){ StringBuffer sb = new StringBuffer(8); sb.append(salgsDatoNå.hentDager().toString()); // + min + år + måned + timer return sb.toString(); } Lenke til kommentar
Supermarius Skrevet 5. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 5. februar 2005 Du motsier deg selv. Først sier du at du vil ha et datoformat på formen ddmmyy hh:mm, deretter sier du at du ikke vil ha det som String. Den eneste måten å lage et sånt datoformat på er en String (eller array av char/Character). Det er litt vanskelig å forstå hva du mener, men det jeg tror du ønsker er følgende metode (gjør den ferdig selv): GregorianCalendar salgsDatoNå = new GregorianCalendar(); //eller en Date el.l. private String hentPentFormat(){ StringBuffer sb = new StringBuffer(8); sb.append(salgsDatoNå.hentDager().toString()); // + min + år + måned + timer return sb.toString(); } Jepp! Jeg gjør det! Ble litt seint igår, og det er rart hvor sløv man blir etterhvert. Såklart ender jeg opp med en String.... Beklager jeg kastet bort tiden deres!! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå