Gå til innhold

Hvilen bråker mest av disse hardiskene?

-Tori-

Anbefalte innlegg

Stemmer det. Idle summing er det som irriterer ikke arbeidslyden hvis maskinen da ikke stadig vekk knatrer pga et eller annet.

Men da har jeg hørt at Samsung skal være av de bedre. WD diskene synes jeg utvikler en fryktelig irriterende summelyd. Hadde bla. en 160GB WD i et ekstern USB kabinett som jeg til slutt fjernet fra rommet, så ble de jammen meg stille.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det stemmer ikke helt Seagate bråker spesielt mindre enn andre lenger. Det er en status som henger igjen fra tidligere. Det var tilfelle tom versjon IV. Etter det måtte de fjerne de støydempende funskjonene.

Jeg kjøpte diskene mine ut fra det jeg leste i tester, ikke ut fra deres gode navn i markedet.

Barracuda IV var veldig stillegående. Mine barracuda disker er 7200.7 (eller finnes det 7200.6?) og ikke Barracuda IV. Før jeg kjøpte min første leste jeg en test som sa at disse diskene ikke var så stille som IV men minst et like godt kjøp, siden de hadde bedre ytelse og støynivået bare var "veldig lavt" i stedet for "veldig, veldig lavt".

Det har vært delte kritikker på Seagate 7200.7 disker. Noen sier "de er ikke stille lengre", andre sier "jo-ho". Så er det en rekke folk som sitter og sier at "IDE diskene er fortsatt stille, men S-ATA diskene bråker mer".

Testen jeg skulle ha linket til her, sammenlignet 40+ disker, bl.a. Barracuda IV og nyere Barracuda disker. Nå husker jeg ikke hvor jeg fant denne, men se på denne i stedet; idle noise for en lang rekke disker. Seagate dominerer toppen på denne lista:

http://www.storagereview.com/php/benchmark/bench_sort.php

(Velg "Idle noise" fra lista av tester)

Mine 160GB og 200 GB IDE Barracuda disker har adskillig lavere støynivå enn mine andre disker. (Jeg kjøpte 200 GB disken etter at jeg hørte ryktet om at "seagate har ikke lov å lage stille disker lengre". Det finnes mer enn 1 teknologi som kan gjøre en disk stillegående.)

Dette betyr ikke at jeg ikke ville kjøpt et annet merke, dersom jeg fant gode tester som sier at disse er mer stillegående. Inntil jeg gjør det, holder jeg meg til Seagate.

.tommyb

Lenke til kommentar

Jeg bruker kun WD disker, både på jobb og privat.

Og er av den erfaring at WD2000JB har blitt berydelig bedre på støy ettersom tiden har gått.

De siste vi har brukt/bruker er produsert september 2004 og er klart mindre støyende enn de første vi tok ibruk, som ble produsert februar 2003.

Lenke til kommentar

Jeg er klar over de faktaene. Og jeg har selv nylig kjøpt 6 stk. 200GB Barracudas. Poenget mitt er at i min PC ville jeg ha kombinasjon av lavest mulig støynivå og god ytelse. Alle komponenter er kjøpt inn med den gode middelvei i øyemål uten å bruke mye penger på støydempende komponenter, kun komponenter som også har lavt støyhnivå uten å være spesialisert på det.

Jeg har kommet til den konklusjon at jeg heller sitter med en disk med lavest mulig støynivå og god nok ytelse. For skal jeg ha best mulig ytelse ville jeg heller kjøpt en Raptor system disk eller en 18GB U160/320 15K RPM SCSI disk og brukt til OS disk.

Derfor ble det samsung for meg som også har god ytelse men støyer mindre all-over. Men det unntak at det har noe dårliger idle nois enn Seagate i testen.

Bra test btw :). Og det lover jo bra at serverdiskene mine får lav idle noise, det kan jeg like.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...