Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

A6: Gassen henger seg - turtall løpsk


eadie

Anbefalte innlegg

Trolig har du en treg gasspjeldaksel. Jeg har sett noe mer spesiellt på en helt ny A6 for noen år siden. Der hang gassen seg ved full gass. Motoren måtte stoppes før gasspjeldet slapp igjen. Der var det, tro det eller ei, et relé som lå løst inni innsugsrøret mellom intercooleren og gasspjeldet. Vær gang turboen spant skikkelig opp, ble reléet blåst opp i gasspjeldet og satte seg fast der. Pga. luftflowen måtte motoren stoppes før reléet ramla tilbake ned i røret... Reléet og div bilder ble sendt til fabrikken, men jeg slutta der før vi fikk noe slags forklaring.

Interessant, leo

 

Jeg har snakket med Møller, og de påstår at dette også kan være elektronisk, selv om bilen har mekanisk gasspjeld.

 

Det har jeg vansker for å tro.

 

Det er riktig at gassen typisk henger seg ved maks trøkk, faktisk uansett gir.

 

Jeg har fryktet at dette kan ha noe med for lite luft, siden jeg ikek har skiftet til større luftfilter etter chippingen.

 

Men siden dette ganske åpenbart også har en mekanisk side, heller jeg mer mot mekanisk feil.

Men, til forskjell fra det du nevner med et løst rele, så vil "løsner" ikke gassen ved å stoppe motoren. Når den får tenning er det like ille. Det eneste som hjelper er enten rabiate kick på gasspedalen, eller å fysisk flytte gasspjeldet med fingrene.

 

Jeg vil nevne at dette problemet ikke oppstår for hvert gasspådrag. Jeg har hatt bilen i ca 3-4 uker nå, og det har vel skjedd en 3-4 ganger, men aldri så alvorlig som da dama kjørte (og fikk panikk).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

Bilen er tilbake fra service hos Møller.

De hadde resatt gasspjeldet, tatt det ut, rengjort, smurt, etc. Var litt soting på det, sa de. Hadde også feil grunninstilling, antagelig pga bilen hadde vært strømløs en eller annen gang.

 

So far, so good, tenkte jeg.

 

Dro ut for å teste, prøve å reprodusere feilen.

 

Og det klarte jeg fint.

 

Når jeg kjører i turtall som er lave i forhold til giret, og gir bra med gass (3/4 eller full klamp), og deretter girer opp, så hender det en sjelden gang at bilen "ruser", men ikke lenger henger seg opp. Det virker som om gasspjeldet er tregt med å lukke seg etter at gassen slippes i forbindelse med girskift.

Høres ut som en gamling med hatt som ruser bilen i forbindelse med utkjøring fra et bilkryss, men rusingen gir seg altså etter ca 2-3 sekunder, gradvis nedtrapping.

Dette kan skje i alle gir, men spesielt fra 3. til 4. og 4. til 5.

 

Dette skjer relativt sjelden, og kun når utgangspunktet er full klamp fra et relativt lavt turtall i forhold til gjeldende gir. Jeg har ikke klart å reprodusere feilen når utgangspunktet er bra turtall i forhold til giret.

 

Noen tips?

 

Begynner å lure på om dette kna ha noe med den såkalte TP-sensoren (throttle position sensor). Mulig den "lures" til å tro at spjeldåpningen er mindre enn den egentlig er, og sånn sett sender signaler til hjernen om mer gass.

 

Takknemlig for litt mer brainstorming omkring dette subjektet.

Lenke til kommentar

Hadde samme problemet på en bil en gang. En bluebird 2,0I 88 mod.

Dro på gass, og når jeg slapp den hang den igjenn, men dalte sakte men sikkert ned.

Var inne til nissan verksted for å sjeke det.

Viste seg at det var justering av tomgangsskrue som va problemet.

verre var det ikke. Har vært borti andre biler med samme feil.

Har da tatt ett skrujern og justert litt, og da var bilen gos som ny..

Lenke til kommentar
Hadde samme problemet på en bil en gang. En bluebird 2,0I 88 mod.

Dro på gass, og når jeg slapp den hang den igjenn, men dalte sakte men sikkert ned.

Var inne til nissan verksted for å sjeke det.

Viste seg at det var justering av tomgangsskrue som va problemet.

verre var det ikke. Har vært borti andre biler med samme feil.

Har da tatt ett skrujern og justert litt, og da var bilen gos som ny..

Men da vil man vel merke tomgangsproblemr / høy tomgangsturtall ellers også?

 

Det er ikke tilfelle her.

Bilen ligger rund 700-800 o/min på tomgang, som er normalt.

Lenke til kommentar
Hadde samme problemet på en bil en gang. En bluebird 2,0I 88 mod.

Dro på gass, og når jeg slapp den hang den igjenn, men dalte sakte men sikkert ned.

Var inne til nissan verksted for å sjeke det.

Viste seg at det var justering av tomgangsskrue som va problemet.

verre var det ikke. Har vært borti andre biler med samme feil.

Har da tatt ett skrujern og justert litt, og da var bilen gos som ny..

Men da vil man vel merke tomgangsproblemr / høy tomgangsturtall ellers også?

 

Det er ikke tilfelle her.

Bilen ligger rund 700-800 o/min på tomgang, som er normalt.

var ikke problemer på det med min bil heller... gikk bare sent ned til riktig tomgangsturtall

Lenke til kommentar
eadie

Fruen sa at hun fikk løst gassen da den hang seg ved å flytte å spjeldet med fingrene.

Først, på vegne av hele forumet er vi veldig stolte av fruen, er hun også fortsatt ved godt humør når hun kommer hjem med henden fulle av spjeld-sot?? :whistle:

 

Men til saken; er det slik at problemene etter verkstedbesøket er av en litt annen karakter enn før?

Jeg tenker da på det du sier om at det nå er mest ved full gass lave turtall, og at det da øker på turtall i 2-3 sekunder ved feks girskift. Jeg syns det kan høres litt ut som vi er tilbake til og mistenke styringsfeil av noe slag, heller enn mekanisk oppheng.

 

Jeg kan dessverre ikke nok om virkemåten til reguleringsytemene på din bil, men som ditt verksted sier, ser ikke jeg heller bort i fra at det er elektrisk styrte deler, selv om selve "hovedbestillingen" kommer gjennom en mekanisk wire...

 

Kanskje du kunne prøve ut litt eliminering i Mc Gyver klassen, med en ekstra fjær eller strikk der wiren er festet fremme..? Bare for og eliminere at det ikke bare er det "lille ekstra" som magler i form av slappe returfjærer, eller slitt wire. :innocent:

 

Er vel ikke helt etter boka dette, men som jeg har vært inne på før er det jo litt begrenset hva man får gjort av feilsøking hjemme på gårdsplassen på en sånn bil.

Lenke til kommentar
Er luftmassemåleren bytta på den bilen du har eadie?

Det er den neppe. Jeg vet at den forrige eieren hadde et problem med turboen, da en slange hadde ligget skjevt/ i klem.

Dette ble fikset, og siden har turboen oppført seg fint.

 

Merk at det originale luftfilteret fortsatt står i bilen etter chipingen. Det kan muligens ha noe med det å gjøre (jeg skal skfite til sportsfilter av innsats typen (ikke konisk).

 

Når jeg kjører rolig med bilen, og bare lytter til motor og gasspådrag merker jeg at spesielt i 2.gir er det mye gass igjen etter at pedalen er sluppet for å gire til 3.

Grunnen er muhligens at man ofte gir litt ekstra gass i 2.gir for "å komme i fart".

 

Kan det være noe med returfjærer, etc?

 

Jeg skal uansett en tur oppom chip-gutta og høre hva de mener. Tidligere sto de dog hardnakket på at dette umulig kunne være et elektronisk problem da jeg først konfronterte de med det.

Lenke til kommentar

Det er den neppe

Ok, vet den kan skappe mye trøbbel, er nesten forbruksvare på VAG bilene, vet mange bytter til hitachi eller pierburg måler. Det er spesielt når man bruker sportsfilter at den tar kvelden, sitter vel en tråd inni måleren som ikke tåler den olja som sportsfiltera vanligsvis er olje inn i, noen ganger kan det være nok å bare dype den ned i isopropanol for å fikse den\rense måleren.

Endret av trra
Lenke til kommentar

Var oppom Møller igjen i dag, og dette ender vel med at jeg spanderer på et komplett spjeldbytte (4500 kr + ca 1 times arbeid).

 

Det er mulig at TP-sensoren kan lage krøll, men jeg forstår det slik at den ligger inne i spjeldet, og at den ikke kan leveres for seg selv, men som en del av hele spjeldpakka.

 

Ny observasjon:

 

I dag tidlig, når bilen var kald, startet jeg den opp og lot den surre litt på tomgang. Vanlig tomgangsturtall...ca 800 o/min.

Ga gass i fri, ruset til ca 4000 o/min, slapp gassen, men den fortsatte å øke til ca 6000 o/min og holdt seg der i ca 1 sek før den gradvis sank ned igjen. Liknet veldig på gass-henget som jeg har opplevd tidligere.

 

Har ellers prøvd å reprodusere gasshenget i dag på varm bil, uten å lykkes.

 

Frustrerende problem.

 

Møller sier de har sjekket alle feilmeldinger på alle sensorer, etc som har noe med dette å gjøre. De har rengjort spjeldet, sjekket alle fjærer, etc, og kan ikke finne noe som de mener minner om mekanisk feil.

 

Så er spørsmålet om man da må bite i det sure eplet og kjøpe nytt spjeld, uten å være sikker på at det løser problemet.

Lenke til kommentar

Fra 'mopedtiden har jeg litt erfaring med vaierheng pga flisete vaier i strømpen, da hang den på forskjellige plasser. Har også hatt et lignende problem med en sierra. Den kunne begynne å øke opp mot 3000 rpm på tomgang. Kort fortalt, åpnet pannseret på kveldstid med motoren igang og så gnistrer fra pluggledninger. Nye pluggledniger og problemet forsvant. Elektronikken ble forstyrret av støyen fra gnistene fra pluggledningene, men jeg hadde tenning på alle sylindre. Kan vell være vært å ta en titt på under panseret en kveld, det er en lett sjekk i alle fall.

Lenke til kommentar
Var oppom Møller igjen i dag, og dette ender vel med at jeg spanderer på et komplett spjeldbytte (4500 kr + ca 1 times arbeid).

 

Det er mulig at TP-sensoren kan lage krøll, men jeg forstår det slik at den ligger inne i spjeldet, og at den ikke kan leveres for seg selv, men som en del av hele spjeldpakka.

 

Ny observasjon:

 

I dag tidlig, når bilen var kald, startet jeg den opp og lot den surre litt på tomgang. Vanlig tomgangsturtall...ca 800 o/min.

Ga gass i fri, ruset til ca 4000 o/min, slapp gassen, men den fortsatte å øke til ca 6000 o/min og holdt seg der i ca 1 sek før den gradvis sank ned igjen. Liknet veldig på gass-henget som jeg har opplevd tidligere.

 

Har ellers prøvd å reprodusere gasshenget i dag på varm bil, uten å lykkes.

 

Frustrerende problem.

 

Møller sier de har sjekket alle feilmeldinger på alle sensorer, etc som har noe med dette å gjøre. De har rengjort spjeldet, sjekket alle fjærer, etc, og kan ikke finne noe som de mener minner om mekanisk feil.

 

Så er spørsmålet om man da må bite i det sure eplet og kjøpe nytt spjeld, uten å være sikker på at det løser problemet.

det at den fortessetter å ruse seg etter du har gitt gass på tomgang er ganske normalt på en turbo motor..

trur nokk et nytt spjeld løser problemet ditt og 4000 kr er ikke så ille.

Lenke til kommentar

det at den fortessetter å ruse seg etter du har gitt gass på tomgang er ganske normalt på en turbo motor..

trur nokk et nytt spjeld løser problemet ditt og 4000 kr er ikke så ille.

Mulig det er vanlig, men det er neppe vanlig at gasspedalen også henger i et lite sekund i forbindelse med dette, på en måte en slags forsinkelse, og deretter "slipper".

 

Ender nok opp med spjeldskifte ja.

Lenke til kommentar
Fra 'mopedtiden har jeg litt erfaring med vaierheng pga flisete vaier i strømpen, da hang den på forskjellige plasser. Har også hatt et lignende problem med en sierra. Den kunne begynne å øke opp mot 3000 rpm på tomgang. Kort fortalt, åpnet pannseret på kveldstid med motoren igang og så gnistrer fra pluggledninger. Nye pluggledniger og problemet forsvant. Elektronikken ble forstyrret av støyen fra gnistene fra pluggledningene, men jeg hadde tenning på alle sylindre. Kan vell være vært å ta en titt på under panseret en kveld, det er en lett sjekk i alle fall.

Finnes det elekronikk på en gammel "sireævva" da?? :D

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Problemer er løst, til slutt.

 

Viste seg at det var en liten slange som det var en rift i, noe som førte til falskluft.

 

Irriterende. hadde skiftet gasspjeldet på mistanke, etter at Møller sa de ikke fant noe på vakumtest.

Forbannede amatører.

 

Stol aldri på en merkeforhandler, de vil bare bytte del for del helt til de finner noe som plutselig fjerne problemet.

 

Tunerne har ofte mer kunnskap, bedre å be de feilsøke.

 

Stor takk til Bergen Bilelektronikk, som har vist stor innsikt og service.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...