eadie Skrevet 4. februar 2005 Del Skrevet 4. februar 2005 (endret) Jeg har en Audi A6, 1.8T, moderat chippet med Superchips. Ca 195hk, 280Nm Gått 122000, reim skiftet, alle servicer, etc. Bilen ble kjøpt hos en Touyotaforhandler, som hadde skiftet reg reim, og glemt å fste kamsensoren på igjen. Dermed hadde bilen blitt kjørt , antakelig på nødprogram, av dama i nesten 1 uke før den ble chippet (de oppdaget det under chippingen) Ved gasspådrag, samme hvilket gir, så kan det av og til hende at gassen henger seg opp, og motoren ruser noe enormt. Dette gir seg ikke alltid om man kutter motoren og starter på nytt heller. Virker som om det går over av seg selv, hvis man da ikke fikler med gasspjeldet i motorrommet. Enten det eller at man kjører videre på et lavere gir og bremser så godt man kan for å holde farten nede. Motoren virker å kjøre helt løpsk når dette skjer. Så dette er antakelig gasspjeldet evt wire (eller hva det nå er på denne bilen), som henger. Noen som har vært borti det samme? Hører med til historien at clutchen røyk da dama var ute og kjørte og kom bort i dette problemet. Hun kjørte ut fra en parkeringsplass, ga på litt , hadde kanskje 3-4000 o/min, og girte om til 3. gir. Da ruste bilen noe voldsomt, dama fikk panikk, clutchet, hørte et klonk i clutchen, og kunne ikke gire etterpå med tenninga på. Det var den clutchen. Men problemet ligger i gasspjeldet/gasswire tror jeg. Hva kan gjøres for at dette ikke skal skje igjen? Kan dette ha noe med for lite luft i forhold til bensin (fet blanding)? Eller er det en ren mekanisk greie med gasspjeldet? Dersom det er gassspjeld/gasswire, er løsningen å bytte alt sammen? Kan dette ha noe med Superchip'en å gjøre? VIl gjerne høre fra andre som har vært borti dette problemet. Endret 4. februar 2005 av eadie Lenke til kommentar
Lada2103 Skrevet 4. februar 2005 Del Skrevet 4. februar 2005 Jeg har ikke noe greie på elektronikk og heller ikke Audi, men jeg kan vel hjelpe til med en liten idémyldring Jeg har vært borti at gassen har hengt seg opp, men det var på en '75 Moskvitch 412 :!: som er i eie hos en venn av meg. Moskvitch 412 er forøvrig en gammel sovjetisk bil totalt befridd fra elektronikk, og kan ikke derfor ikke helt sammenlignes med en Audi A6. Jeg tror at Audi'n din muligens har elektronisk gassoverføring, det vil si at det er elektronikk og ikke en vaier som styrer spjeldåpningen. Det kan være at det er en komponent her som ikke er med helt. Hvis du mener at det er et vaierstyrt system kan det kanskje være lurt å sjekke gasspedalens stilling når gassen henger. Hvis pedalen er "lavere" enn normalt ved tomgangsturtallet, eller at den har "dødgang" kan feilen kanskje lokaliseres til vaieren eller en annen mekanisk komponent. Ikke vet jeg Lenke til kommentar
e321 Skrevet 4. februar 2005 Del Skrevet 4. februar 2005 Hvis det er elektronisk, er det vel en liten elektromotor som styrer det hele... Skulle kanskje fått byttet denne ja..? Er vel ei "fjør" som spretter spjelet tilbake igjen uansett... Lenke til kommentar
pcp160 Skrevet 4. februar 2005 Del Skrevet 4. februar 2005 Hei. Dette er jo bortimot umulig å svare på, det beste du kan gjøre er jo og skjekke om det er wire- styrt, det at den ikke kutter ut selv om du skrur av og på tenningen, kan jo peke mot mekanisk feil. Uansett må man jo i så fall bare se etter unormale ting hele veien fra gasspedal til spjeld, sjekke fjærer osv osv overalt. Men aner du ikke hva du skal se etter, vil jeg råde deg til og få den til noen som kan sjekke fortest mulig. For en ting er det trafikkfarlig, og motoren er heller ikke sånn veldig glad for å ligge å "hvile" på turtallsperre en kald vintermorgen Lenke til kommentar
eadie Skrevet 4. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 4. februar 2005 Så det er ingen som tror at chippingen kan ha noe med dette å gjøre? Lenke til kommentar
pcp160 Skrevet 4. februar 2005 Del Skrevet 4. februar 2005 eadie Skrevet 04/02/2005 : 23:55 Så det er ingen som tror at chippingen kan ha noe med dette å gjøre? Jeg kan godt forestille meg at det kan være forårsaket av den jo. Det jeg prøver å si er igrunn bare at det godt kan være ALT på den listen du har laget, kanskje med unntak av fet blanding, som skaper disse problemene. Og at det du selv kan gjøre er og undersøke det synlige mekaniske som finnes mellom gasspedal og gass-spjeld, utover det er det lite å få gjort her på egen hånd Lenke til kommentar
AndyG Skrevet 4. februar 2005 Del Skrevet 4. februar 2005 (endret) Jeg har vært borti noe liknende med en Ford Mondeo 2002 modell. (forøvrig en st220 ). Der visste det seg at gasswire'n hadde splintret opp og gav motstand i wirestrømpa. Dette førte til mer gass, og høyere turtall. Her var løsningen å bytte wire. Typiske symptomer kan være at bensintilførselen ikke trekker seg tilbake etter slipp på gasspedal. Gasspedal kan også være litt "tung" å tråkke inn. Gjerne også at gasspedalen i seg selv ikke trekker seg lett tilbake til utgangsposisjon. Var litt skummelt når dette skjedde i påkjøringsfeltet til motorveien Gikk rimelig kjapt mellom bilene ja Endret 4. februar 2005 av AndyG Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 5. februar 2005 Del Skrevet 5. februar 2005 Har du en mulighet å se på spjeldposisjon når motoren er avslått. Tråkker du på gasspedalen og spjeldet åpner så har du mekanisk overføring. Jeg opplevde dette på en Datsun 200L en vinter med 20- og da var det kondens i wiren som gjorde overføringa treg. Samme symtomene får du når gasswiren begynner å splintre seg i strømpen. Da blir fjæra på gasspjeldet for svak og trekker ikke wiren tilbake og du ender med full gass. Dette er jo selvsagt dersom det er wireoverføring. Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 5. februar 2005 Del Skrevet 5. februar 2005 Var borti dette på en 74 mustang. Gassen hang seg opp på full gass. 250 Hk i 50 sone forbi en skole.... Viste seg at det var jordledningen fra batteriet til motoren som var borte. Jorden fra batt til karosseriet var derimot inntakt. Strømmen finner alltid letteste vei. Synd det var gjennom gasswieren... Klarte ikke å bremse bilen ned heller. Heldigvis kom jeg på å kutte tenningen... Pulsen ble høy. Hadde atpåtil et par baki, som skulle være med på en prøvetur. Lenke til kommentar
pcp160 Skrevet 5. februar 2005 Del Skrevet 5. februar 2005 Luske_Ludvig Skrevet 05/02/2005 : 11:35 Klarte ikke å bremse bilen ned heller. Heldigvis kom jeg på å kutte tenningen... Pulsen ble høy. Hadde atpåtil et par baki, som skulle være med på en prøvetur. De lot seg nok imponere! Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 5. februar 2005 Del Skrevet 5. februar 2005 Luske_Ludvig Skrevet 05/02/2005 : 11:35 Klarte ikke å bremse bilen ned heller. Heldigvis kom jeg på å kutte tenningen... Pulsen ble høy. Hadde atpåtil et par baki, som skulle være med på en prøvetur. De lot seg nok imponere! Ikke så mye. Vi stod der i noen minutter til jeg fikk lirket pedalen tilbake. Så startet jeg med eksosanlegget fyldt med 3 liter bensin. Det sa bang. Og pulsen fikk seg en ny topp... Lenke til kommentar
SkummelType Skrevet 5. februar 2005 Del Skrevet 5. februar 2005 Jeg er ikke helt sikker på disse tingene men, på bilen til fattarn hadde det blitt kondens elns som hadde tettet en ventil og da muttern skulle ut og handle så fikk hun ja, panikk , gassen hang seg og hun måtte bremse ned motoren.. er en 2,8 liter A6 stasjonsvogn automat.. Lenke til kommentar
eadie Skrevet 7. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 7. februar 2005 eadie Skrevet 04/02/2005 : 23:55 Så det er ingen som tror at chippingen kan ha noe med dette å gjøre? Jeg kan godt forestille meg at det kan være forårsaket av den jo. Det jeg prøver å si er igrunn bare at det godt kan være ALT på den listen du har laget, kanskje med unntak av fet blanding, som skaper disse problemene. Og at det du selv kan gjøre er og undersøke det synlige mekaniske som finnes mellom gasspedal og gass-spjeld, utover det er det lite å få gjort her på egen hånd Det er mekanisk overføring ja. Når jeg tråkker på gassen beveger wiren seg, og spjeldet beveger seg også. Men det er ganske mye slakk i gasswiren synes jeg, og når man drar spjeldet helt til ene siden og slipper føler du slakken i wiren. Fruen sa at hun fikk løst gassen da den hang seg ved å flytte å spjeldet med fingrene. Problemet nå er at forhandleren som jeg kjøpte bilen hos ikke vil reparere på garanti (de ga 6 mnd garanti da den ble kjøpt 14.januar) fordi bilen er chippet. Akkurat som om disse mekaniske tingene har noe med chippingen å gjøre.... Vel...har en utfordring der, selv om det er tydelig at bilforhandleren prøver å sno seg unna ansvaret. Lenke til kommentar
Stig-Arne Skrevet 7. februar 2005 Del Skrevet 7. februar 2005 når du selv drar i gass spjeldet så vill wiren bli slakk, siden gasspedalen trekker i wiren og ikke skyver. Så det skal ikke ha noe å si. Hvilken type chop er det? plug and play eller? Lenke til kommentar
Lada2103 Skrevet 7. februar 2005 Del Skrevet 7. februar 2005 Litt "off": Plug and play chip? For eadie's del virker det som det er game over, men Lenke til kommentar
eadie Skrevet 7. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 7. februar 2005 når du selv drar i gass spjeldet så vill wiren bli slakk, siden gasspedalen trekker i wiren og ikke skyver. Så det skal ikke ha noe å si.Hvilken type chop er det? plug and play eller? Chippen er fra Superchips. Skal være plug and play på denne type motor. Det er dog ikke montert større luftfilter på bilen ennå. Jeg har inntil nå hatt en snikende mistanke om at chippen kan for dette problemet, men når dama kunne ved selvsyn se at gassen hang seg opp mekanisk, og gasspedalen ikke hadde motstand i det hele tatt når bilen rusa og gikk som f, så heller jeg i retning av mekanisk feil. Når hun så flyttet på gasspjeldet med fingrene "løsnet" gasspedalen. Må ha vært wiren som hengte seg oopp et sted. Hvilke stedet kan wiren teoretisk henge, bortsett fra i strømpa? Lenke til kommentar
Lada2103 Skrevet 7. februar 2005 Del Skrevet 7. februar 2005 Plug and play chip? For eadie's del virker det som det er game over. Siden spjeldet låser seg, eller henger som du sier, eadie, kan det vel ikke være noe annet enn gassvaieren eller noe med returmekanismen til spjeldet å gjøre. Dette har da vel i allefall ikke noe med chipen å gjøre! Litt pussig er det likevel at dette er et problem som kommer og går. Man skulle tro at hvis det var noe galt med vaieren, skulle det være problemer hele tiden (hvis det ikke er frost-relatert da). Det leder mg til å tro at synderen er gassspjeldet som tidligere nevnt. Kanskje ei returfjør som henger seg opp, eller at noe er blitt slitt slik at spjeldet kiler seg i åpen posisjon. PS! Ikke alle har fruer som er kapable til å finne igjen gasspjeldet i motorrommet! Slik ei skulle'n hatt... Lenke til kommentar
Lada2103 Skrevet 7. februar 2005 Del Skrevet 7. februar 2005 (endret) Må ha vært wiren som hengte seg oopp et sted. Hvilke stedet kan wiren teoretisk henge, bortsett fra i strømpa? Tja... Bortsett fra i strømpa? Det måtte vel i så fall være i strømpa det da Vaieren kan vel teoretisk sett henge hele veien i fra innfestningen til pedalen helt opp til gasspjeldet, men det er vel ofte sånn at vaieren blir mest slitt der det er krappe bøyer/svinger. Hvis det ikke er gasspedalen selv som henger seg opp da? Kanskje sjekke/smøre ett og ett punkt for å se om det hjelper noe? Endret 7. februar 2005 av Lada2103 Lenke til kommentar
Stig-Arne Skrevet 7. februar 2005 Del Skrevet 7. februar 2005 Plug and play chip, en chip du bare plugger i og kjører og plugger ut når du ikke vill ha motoren chippet lengre. Tror den bytter ut motorens styringssystem eller no. Du kan jo ha prøvd å tatt den bort eller no Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 7. februar 2005 Del Skrevet 7. februar 2005 (endret) Trolig har du en treg gasspjeldaksel. Jeg har sett noe mer spesiellt på en helt ny A6 for noen år siden. Der hang gassen seg ved full gass. Motoren måtte stoppes før gasspjeldet slapp igjen. Der var det, tro det eller ei, et relé som lå løst inni innsugsrøret mellom intercooleren og gasspjeldet. Vær gang turboen spant skikkelig opp, ble reléet blåst opp i gasspjeldet og satte seg fast der. Pga. luftflowen måtte motoren stoppes før reléet ramla tilbake ned i røret... Reléet og div bilder ble sendt til fabrikken, men jeg slutta der før vi fikk noe slags forklaring. Endret 7. februar 2005 av Leo_ Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå