toei Skrevet 4. februar 2005 Del Skrevet 4. februar 2005 Heisann, dette er min første post. :!: Jeg holder på med hovedprosjekt på skolen, og da skal vi styre en bil via parallellporten ved hjelp av tastaturet. Jeg lurer på om noen vet åssen jeg gjør dette i C? Bruker Borland. Jeg har så og si null peiling når det gjelder C programmering. Det jeg lurer på, er om noen har en kode eller noe, der man sender et bit, som er direkte knyttet opp til en tast. F.eks at man trykker på "W" så sender den et (høyt/1)signal. Dette ble veldig rotete, men håper noen skjønner hva jeg mener. -Tom Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 4. februar 2005 Del Skrevet 4. februar 2005 Velkommen til forumet. Tråden flyttes til riktig underforum av moderator. Lenke til kommentar
toei Skrevet 7. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 7. februar 2005 Hehe så ikke programmering kategorien jeg... Men det behøver ikke og være C altså. Hva som helst, bare det fungerer. Ingen som har en idè? Lenke til kommentar
saboi Skrevet 7. februar 2005 Del Skrevet 7. februar 2005 hva slags os bruker du? windows/linux? Lenke til kommentar
toei Skrevet 7. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 7. februar 2005 Jeg bruker windows. Og det er borland 5. Lenke til kommentar
saboi Skrevet 7. februar 2005 Del Skrevet 7. februar 2005 http://msdn.microsoft.com/library/default....msdn_serial.asp Lenke til kommentar
toei Skrevet 8. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 8. februar 2005 Jeg har lite peiling altså, men det virket som det bare var for seriel kommunikasjon, og ikke parallell, stemmer det? Jeg bruker LPT1 porten. Lenke til kommentar
saboi Skrevet 8. februar 2005 Del Skrevet 8. februar 2005 oj min feil. jeg som blandet bare. uansett, søk på parallel port på msdn.microsoft.com så finner du sikkert noe Lenke til kommentar
toei Skrevet 15. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 15. februar 2005 Hmm, fant ikke noe nyttig... Det beste hadde vært en code. Det spiller ingen rolle om det er C, C++, Visual Basic eller hva som helst og hvilkensomhelst program, bare vi får styrt(få kontroll over) parallellporten... Takk på forhånd! Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 16. februar 2005 Del Skrevet 16. februar 2005 Hauk er programmet du leter etter. Les også hele overklokking.nos Hauk-guide, både del 1 og del 2, for å skikkelig innsikt i hvordan det fungerer. Lenke til kommentar
toei Skrevet 16. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 16. februar 2005 Takk for tipset, men vi har kikket på Hauk faktisk. :!: Det som er problemet, er at vi skal helst ha en consol, og vi må ha en mulighet for å redigere dette. Skal "forme" det selv, så det passer perfekt til prosjektet... Ikke lett dette her... Lenke til kommentar
DarkSlayer Skrevet 18. februar 2005 Del Skrevet 18. februar 2005 mmmm ... skal du bruke lpt porten i et windows program, eller dos consol program? I windows så kan du se på msdn etter funksjoner som: "Computer System Hardware Classes" Win32_PortConnector Men da kan eg altså anbefale deg å laste ned Microsoft sin Platform SDK ... der står det mye lurt... men også veldig mye avansert og tidkrevende å sette seg inn i. Når det gjelder dos consol programmering ... og lpt porten ... kjenner ikke til noe ferdiglagt i c++ som du kan gjøre de tinga med. Da må du enten ned å programmere dette i assembly (skal vel være noe tutorials for det??). Jeg har vel gjort noe lignende mot serial porten ...eller en spesial port el. lign husker ikke ... grisete var det vaffal. ...eller ... finne et c bibliotek som fikser dette for deg... Lenke til kommentar
toei Skrevet 10. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 10. mars 2005 Jepp, vi skal helst ha dos-consol... Nei dette var ikke lett gitt. Vi bruker Hauk som en nødløsning inntil videre. Men jeg tror jeg fant noen intresant på denne siden: Para Noen som vet om tampen brenner? Lenke til kommentar
søpple Skrevet 10. mars 2005 Del Skrevet 10. mars 2005 (endret) Ja - dette er det dere er ute etter. Jeg laget akkurat det samme for noen år siden, og brukte da paralell-porten og koblet denne til fjernkontrollen til en fjern-styrt-bil (brukte transistorer som brytere (relé-funksjon)) .. dro motorene og mottakeren ut av bilen (den var ødelagt) og laget en egen lego-bil som jeg styrte med tastaturet .. det var artig http://www.lvr.com/parport.htm#Programming Endret 10. mars 2005 av søpple Lenke til kommentar
toei Skrevet 14. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 14. mars 2005 Ja - dette er det dere er ute etter. Jeg laget akkurat det samme for noen år siden, og brukte da paralell-porten og koblet denne til fjernkontrollen til en fjern-styrt-bil (brukte transistorer som brytere (relé-funksjon)) .. dro motorene og mottakeren ut av bilen (den var ødelagt) og laget en egen lego-bil som jeg styrte med tastaturet .. det var artig http://www.lvr.com/parport.htm#Programming Ja, akkurat det vi også skal, styre en lego-bil. Vi vet ingenting om programmering.. Sikkert et dumt spørsmål, men du har tilfeldigvis ikke den koden du brukte til bilen liggende? Det jeg har skjønt hittils, er at jeg må bruke en DLL fil, siden jeg bruker Windows XP, men jeg forstår ikke åssen vi skal "bruke" denne dll-fila i sammarbeid med borland, og jeg vet ikke åssen kode jeg skal skrive... Trenger bare en kort innføring, eller en liten guide på åssen vi skal gå frem. Takk for hjelpen! Lenke til kommentar
søppel10 Skrevet 14. mars 2005 Del Skrevet 14. mars 2005 nei, den er nok borte for lengesiden, men koden var veldig enkel uansett .. det var bare en if-setning som sjekket hvilken piltast jeg trykket ned og sende et tegn (char) til parallell-porten for å trigge transistorene jeg kjenner ikke til borland, men siden du nevnte tidligere her forklarer ting: http://www.hytherion.com/beattidp/comput/pport.htm Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 16. mars 2005 Del Skrevet 16. mars 2005 http://msdn.microsoft.com er en uvurdelig kilde til informasjon om C/C++, DirectX, OpenGL(v1.1 er veldig godt dokumentert der), Platform SDK, Windows DDK eller hva det nå en skulle være. Lenke til kommentar
toei Skrevet 28. april 2005 Forfatter Del Skrevet 28. april 2005 Vi har slått oss til ro med Hauk hittils. Men er det noen som vet sånn cirka åssen flytskjema ser ut for Hauk? Siden jeg ikke har kildekode, så er jeg litt usikker på hva som skjer nede på programmeringsnivå. Takk på forhånd! Lenke til kommentar
knuto Skrevet 28. april 2005 Del Skrevet 28. april 2005 For å gjere det klart. Dersom du ikkje har peiling på programmering kan du berre gi opp å lage noko sjølv. Det du då må gjere er å få nokon andre til å lage det for deg (kanskje mot betaling, altså). Du må ikkje rekne med å finne eit program på internett som gjer presis akkurat det du vil. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå