Gå til innhold

Styring av parallellporten

Anbefalte innlegg

Heisann, dette er min første post. :!:

Jeg holder på med hovedprosjekt på skolen, og da skal vi styre en bil via parallellporten ved hjelp av tastaturet. Jeg lurer på om noen vet åssen jeg gjør dette i C? Bruker Borland.

Jeg har så og si null peiling når det gjelder C programmering.

Det jeg lurer på, er om noen har en kode eller noe, der man sender et bit, som er direkte knyttet opp til en tast. F.eks at man trykker på "W" så sender den et (høyt/1)signal.

Dette ble veldig rotete, men håper noen skjønner hva jeg mener. :)

-Tom

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hmm, fant ikke noe nyttig... Det beste hadde vært en code. Det spiller ingen rolle om det er C, C++, Visual Basic eller hva som helst og hvilkensomhelst program, bare vi får styrt(få kontroll over) parallellporten...

Takk på forhånd! :w00t:

Lenke til kommentar

Takk for tipset, men vi har kikket på Hauk faktisk. :!:

Det som er problemet, er at vi skal helst ha en consol, og vi må ha en mulighet for å redigere dette. Skal "forme" det selv, så det passer perfekt til prosjektet...

Ikke lett dette her... :hmm:

Lenke til kommentar

mmmm ...

skal du bruke lpt porten i et windows program, eller dos consol program?

I windows så kan du se på msdn etter funksjoner som:

"Computer System Hardware Classes"

Win32_PortConnector

Men da kan eg altså anbefale deg å laste ned Microsoft sin Platform SDK ... der står det mye lurt... men også veldig mye avansert og tidkrevende å sette seg inn i.

Når det gjelder dos consol programmering ... og lpt porten ... kjenner ikke til noe ferdiglagt i c++ som du kan gjøre de tinga med.

Da må du enten ned å programmere dette i assembly (skal vel være noe tutorials for det??). Jeg har vel gjort noe lignende mot serial porten ...eller en spesial port el. lign husker ikke ... grisete var det vaffal.

...eller ... finne et c bibliotek som fikser dette for deg...

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Jepp, vi skal helst ha dos-consol...

Nei dette var ikke lett gitt. Vi bruker Hauk som en nødløsning inntil videre.

Men jeg tror jeg fant noen intresant på denne siden: Para

Noen som vet om tampen brenner?

Lenke til kommentar

Ja - dette er det dere er ute etter.

Jeg laget akkurat det samme for noen år siden, og brukte da paralell-porten og koblet denne til fjernkontrollen til en fjern-styrt-bil (brukte transistorer som brytere (relé-funksjon)) .. dro motorene og mottakeren ut av bilen (den var ødelagt) og laget en egen lego-bil som jeg styrte med tastaturet .. det var artig

http://www.lvr.com/parport.htm#Programming

Endret av søpple
Lenke til kommentar
Ja - dette er det dere er ute etter.

Jeg laget akkurat det samme for noen år siden, og brukte da paralell-porten og koblet denne til fjernkontrollen til en fjern-styrt-bil (brukte transistorer som brytere (relé-funksjon)) .. dro motorene og mottakeren ut av bilen (den var ødelagt) og laget en egen lego-bil som jeg styrte med tastaturet .. det var artig

http://www.lvr.com/parport.htm#Programming

Ja, akkurat det vi også skal, styre en lego-bil. :)

Vi vet ingenting om programmering.. Sikkert et dumt spørsmål, men du har tilfeldigvis ikke den koden du brukte til bilen liggende?

Det jeg har skjønt hittils, er at jeg må bruke en DLL fil, siden jeg bruker Windows XP, men jeg forstår ikke åssen vi skal "bruke" denne dll-fila i sammarbeid med borland, og jeg vet ikke åssen kode jeg skal skrive... :ermm:

Trenger bare en kort innføring, eller en liten guide på åssen vi skal gå frem.

Takk for hjelpen! :w00t:

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Vi har slått oss til ro med Hauk hittils. Men er det noen som vet sånn cirka åssen flytskjema ser ut for Hauk?

Siden jeg ikke har kildekode, så er jeg litt usikker på hva som skjer nede på programmeringsnivå.

Takk på forhånd!

Lenke til kommentar

For å gjere det klart. Dersom du ikkje har peiling på programmering kan du berre gi opp å lage noko sjølv. Det du då må gjere er å få nokon andre til å lage det for deg (kanskje mot betaling, altså). Du må ikkje rekne med å finne eit program på internett som gjer presis akkurat det du vil.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...