Black Star Skrevet 11. februar 2005 Del Skrevet 11. februar 2005 D70 er budsjettalternativet. Budsjett alternativet heter heter 300D :!: Eller 3000D (som det går rykter om nå)? Man snakker om priser nede i 5000. Blir spennende å se hva PMA bringer. Lenke til kommentar
JBlack Skrevet 11. februar 2005 Del Skrevet 11. februar 2005 Jeg ville ikke valgt et system med liten brikke ettersom et system er noe man skal leve med. Det er 'billig' å bytte kamera. Det er forferderlig dyrt å bytte ut hele objektivsamlinga etterhvert. Etter hvert som teknologien skrider frem så tror jeg at fullformat brikker vil bli mindre dyrt og relativt vanlig. Og da er disse like mye tilpasset objektivene som objektivene til Olympus er tilpasset brikkene. Fordelen med Olympus' system er at objektivene blir billigere og lettere. Ulempen er totalt sett mindre lys, man får tidligere uskarphet pga. diffraksjon. Og man møter tidligere veggen når det gjelder den fysiske plassen til sensorer siden sensorene har en nedre praktisk grense gitt av lysets bølgelengde. Mindre brikker har altså en del innebygde svakheter. Men, det i seg selv betyr ikke at systemet ikke vil kunne prestere veldig bra i fremtiden. Slik det er et stort marked for kompaktkamera i dag, så vil det definitivt vøre et stort marked for Olympus system i fremtiden. De fleste i dag trenger ikke det ekstra man får med speilrefleks. De fleste i fremtiden vil helt sikkert være fornøyd med et system med mindre brikke enn fullformat. Og som sagt, mindre brikke har fordelen med mindre, lettere og billigere objektiv. En fordel som betyr mye for mange. At jeg ikke ville valgt dette systemet betyr ikke at det ikke vil være riktig for andre. Men det er greit å være klar over svakhetene med det. Kombiner det med at 20D har egenskaper jeg ønsker meg, og som konkurrentene ikke kan vise til, så er det liten tvil hos meg. Lenke til kommentar
anderfo Skrevet 11. februar 2005 Del Skrevet 11. februar 2005 Jeg ville ikke valgt et system med liten brikke ettersom et system er noe man skal leve med. Det er 'billig' å bytte kamera. Det er forferderlig dyrt å bytte ut hele objektivsamlinga etterhvert. Etter hvert som teknologien skrider frem så tror jeg at fullformat brikker vil bli mindre dyrt og relativt vanlig. Og da er disse like mye tilpasset objektivene som objektivene til Olympus er tilpasset brikkene. Fordelen med Olympus' system er at objektivene blir billigere og lettere. Ulempen er totalt sett mindre lys, man får tidligere uskarphet pga. diffraksjon. Og man møter tidligere veggen når det gjelder den fysiske plassen til sensorer siden sensorene har en nedre praktisk grense gitt av lysets bølgelengde. Mindre brikker har altså en del innebygde svakheter. Men, det i seg selv betyr ikke at systemet ikke vil kunne prestere veldig bra i fremtiden. Slik det er et stort marked for kompaktkamera i dag, så vil det definitivt vøre et stort marked for Olympus system i fremtiden. De fleste i dag trenger ikke det ekstra man får med speilrefleks. De fleste i fremtiden vil helt sikkert være fornøyd med et system med mindre brikke enn fullformat. Og som sagt, mindre brikke har fordelen med mindre, lettere og billigere objektiv. En fordel som betyr mye for mange. At jeg ikke ville valgt dette systemet betyr ikke at det ikke vil være riktig for andre. Men det er greit å være klar over svakhetene med det. Kombiner det med at 20D har egenskaper jeg ønsker meg, og som konkurrentene ikke kan vise til, så er det liten tvil hos meg. Jeg vet ikke om noen har nevnt det her før, men for filmene finnes det også mange formater (fullformat, mellomformat, 35mm osv) uten at alle velger det største formatet av den grunn. Det finnes både fordeler og ulemper med større formater, men det virker som produsentene virkelig har bestemt seg for å satse på APS-formatet, og da kan det godt hende at dette vil overleve som den nye "standarden", mens "fullformat" (35mm) vil bli den digitale verdenens svar på filmens mellomformat, og digitalt mellomformat vil bli den digitale verdenens svar på storformatet... Men dette er jo bare spådommer, hvordan det går får vi nok se etterhvert. Lenke til kommentar
znapper Skrevet 12. februar 2005 Del Skrevet 12. februar 2005 Jeg ville ikke valgt et system med liten brikke ettersom et system er noe man skal leve med. Det er 'billig' å bytte kamera. Det er forferderlig dyrt å bytte ut hele objektivsamlinga etterhvert. Etter hvert som teknologien skrider frem så tror jeg at fullformat brikker vil bli mindre dyrt og relativt vanlig. Og da er disse like mye tilpasset objektivene som objektivene til Olympus er tilpasset brikkene. Fordelen med Olympus' system er at objektivene blir billigere og lettere. Ulempen er totalt sett mindre lys, man får tidligere uskarphet pga. diffraksjon. Og man møter tidligere veggen når det gjelder den fysiske plassen til sensorer siden sensorene har en nedre praktisk grense gitt av lysets bølgelengde. Mindre brikker har altså en del innebygde svakheter. Men, det i seg selv betyr ikke at systemet ikke vil kunne prestere veldig bra i fremtiden. Slik det er et stort marked for kompaktkamera i dag, så vil det definitivt vøre et stort marked for Olympus system i fremtiden. De fleste i dag trenger ikke det ekstra man får med speilrefleks. De fleste i fremtiden vil helt sikkert være fornøyd med et system med mindre brikke enn fullformat. Og som sagt, mindre brikke har fordelen med mindre, lettere og billigere objektiv. En fordel som betyr mye for mange. At jeg ikke ville valgt dette systemet betyr ikke at det ikke vil være riktig for andre. Men det er greit å være klar over svakhetene med det. Kombiner det med at 20D har egenskaper jeg ønsker meg, og som konkurrentene ikke kan vise til, så er det liten tvil hos meg. Jeg vet ikke om noen har nevnt det her før, men for filmene finnes det også mange formater (fullformat, mellomformat, 35mm osv) uten at alle velger det største formatet av den grunn. Det finnes både fordeler og ulemper med større formater, men det virker som produsentene virkelig har bestemt seg for å satse på APS-formatet, og da kan det godt hende at dette vil overleve som den nye "standarden", mens "fullformat" (35mm) vil bli den digitale verdenens svar på filmens mellomformat, og digitalt mellomformat vil bli den digitale verdenens svar på storformatet... Men dette er jo bare spådommer, hvordan det går får vi nok se etterhvert. Digitalt mellomformat finnes det, problemet er kanskje at prisen er way off i forhold til det normale mennesker noengang kommer til å vurdere; http://www.digit.no/wip4/product_detail.epl?id=2954 170 000,- Lenke til kommentar
JBlack Skrevet 12. februar 2005 Del Skrevet 12. februar 2005 Fullformat er også per i dag dyrt. Men prisen vil garantert synke når teknologien går fremover. Det er ikke så mange år siden 1 megapixel også kostet fem eller til og med sekssifra. Det vil helt klart være et marked i fremtiden for fullformat, og for 3/4 formatet til Olympus. Størrre brikker har sine helt klare fordeler. Men om den gjevne forbruker trenger nødvendigvis ikke disse fordelene. Lenke til kommentar
Misantropen Skrevet 12. februar 2005 Del Skrevet 12. februar 2005 Men det blir en vurdering. Skal du f.x ikke ksyte actionbilder eller jakte på dyr, da betyr bufferstørrelse og hastighet svært lite. Og D70 blir fort mer interresant. Også er det selvsagt riktig som folk sier. Det du sparer på hus kan du bruke til objektiv. Du kan få et godt objektiv, eller en god ekstern blitz (pluss fem-ti turer på Peppes), for det du sparer. Og dette kan være viktigere for deg. Kort sagt: 20D koster mer, men yter tilsvarende mer. Vel, 3 bilder i sekundet holder i bøttevis for meg. Bortsett fra å knipse solnedganger og familiebilder, skal jeg primært ta bilder under vann. Og der er en avhengig av blitzer som å "charge" mellom hvert bilde, så selv 3 bilder i sek er fullstendig overkill :!: Uansett er jeg sikkert nødt til å bruke minst 10.000 til på hus, blitzer og egnet optikk for å komme meg ned i havet og ta brukbare bilder med kameraet. Så De 4000 jeg sparer på å kjøpe D70 kontra 20D, kan jeg bruke på noe av dette. Jeg er da ingen J.D.Rockefeller heller... Også kommer jo dykkerutstyret i tilleg da (Neida, det har jeg fra før) Lenke til kommentar
isen Skrevet 12. februar 2005 Del Skrevet 12. februar 2005 Digitalt mellomformat finnes det, problemet er kanskje at prisen er way off i forhold til det normale mennesker noengang kommer til å vurdere; http://www.digit.no/wip4/product_detail.epl?id=2954 170 000,- Mamya lanserte faktisk et nytt mellmformatkamera på photokina. Det koster bare 90 tusen. :!: , noe som faktisk er billig i forhold til tidligere. Lenke til kommentar
anderfo Skrevet 12. februar 2005 Del Skrevet 12. februar 2005 Jeg vet ikke om noen har nevnt det her før, men for filmene finnes det også mange formater (fullformat, mellomformat, 35mm osv) uten at alle velger det største formatet av den grunn.Det finnes både fordeler og ulemper med større formater, men det virker som produsentene virkelig har bestemt seg for å satse på APS-formatet, og da kan det godt hende at dette vil overleve som den nye "standarden", mens "fullformat" (35mm) vil bli den digitale verdenens svar på filmens mellomformat, og digitalt mellomformat vil bli den digitale verdenens svar på storformatet... Men dette er jo bare spådommer, hvordan det går får vi nok se etterhvert. Digitalt mellomformat finnes det, problemet er kanskje at prisen er way off i forhold til det normale mennesker noengang kommer til å vurdere; http://www.digit.no/wip4/product_detail.epl?id=2954 170 000,- Jepp, det er dyrt, akkurat som film-storformat (det var derfor jeg sammenliknet med det). Men poenget mitt var altså at normale folk ikke alltid trenger det aller største og beste, selv om det finnes, og at det derfor godt kan tenkes at APS-formatet blir "standarden" for dSLR selv om både fullformatbrikker og digitalt mellomformat eksisterer. I "PC-verdenen" bytter folk ut utstyret sitt hvert år og er fullt klar over at det aller beste utstyret som eksisterer i dag antakelig vil være allemannseie om noen år. Men det er ikke sikkert at det blir slik med kamera og spesielt optikk fordet Fullformat er ikke allemannseie ennå, selv om det var "det beste" allerede for mange tiår siden. Lenke til kommentar
tomviktor Skrevet 12. februar 2005 Del Skrevet 12. februar 2005 Tok bilder ute her om dagen og hadde 5cm snø på både kamera og objektivet. Inget problem.... Hehe, er mest forundra over hva man må gjøre for å klare å holde 5 cm snø oppå kameraet, uten at det faller av... Har prøvd E-1, og synes det er en smule oppskrytt... Har selv Canon 10D, og har fotografert en del med Nikon D70 og, disse er laget for enkel bruk. Synes E-1 var bygget som en tank, men jaggu like vanskelig å bruke også... Lenke til kommentar
JBlack Skrevet 12. februar 2005 Del Skrevet 12. februar 2005 Vel, 3 bilder i sekundet holder i bøttevis for meg. Bortsett fra å knipse solnedganger og familiebilder, skal jeg primært ta bilder under vann. Og der er en avhengig av blitzer som å "charge" mellom hvert bilde, så selv 3 bilder i sek er fullstendig overkill :!: Bufferstørrelse og skrivehastighet til kortet er også viktig. Mye mer viktig enn om kameraet tar 3 eller 5 bilder per sek. Det finnes lite som er mer irriterende å måtte vente mens kameraet tømmer bufferet. D70 har liten buffer, men skal etter sigende være rask til å skrive til kort. Lenke til kommentar
killertomato Skrevet 13. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 13. februar 2005 Noen her som kan svare meg på om det er noe særlig prisforskjell på Nikor og Canon objektiver av samme kvalitet? Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 13. februar 2005 Del Skrevet 13. februar 2005 Du skal få omtrent det samme for pengene uansett om du må kjøpe Canon eller Nikkor objektiv. Utvalget er derimot litt forskjellig. I klassen over de billigste objektivene synes jeg Nikon har best utvalg. Det er det valget som er mest hensiktsmessig for de fleste. I klassen over dette igjen, har Canon best utvalg. Det er den klassen som er mest hensiktsmessig for de som har tenkt å bli avanserte hobbyfotografer. En D70 med gode objektiver i brennviddeområde 18-300 er ikke vanskelig å få til for 13.000 kroner. Skal du ha to like gode objektiver i samme brennviddeområde med 300D, må du en del opp i pris. Så det kan være lurt å se hvilken produsent som har best utvalg i den klassen du har tenkt å ligge på. Lenke til kommentar
killertomato Skrevet 15. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 15. februar 2005 Hva med lyssterkeobjektiver? Canon eller Nikon som har best utvalg? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-EkRmMDKFIU Skrevet 15. februar 2005 Del Skrevet 15. februar 2005 (endret) Tok bilder ute her om dagen og hadde 5cm snø på både kamera og objektivet. Inget problem.... Hehe, er mest forundra over hva man må gjøre for å klare å holde 5 cm snø oppå kameraet, uten at det faller av... Det kalles tripod kombinert med lukkertider opp mot 60 sec Tok vel bilder i tett snødrev en halvtimes tid uten å dekke til kameraet.. Helsingar, Quinti Endret 15. februar 2005 av Slettet-EkRmMDKFIU Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå