Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Har nå bestemt meg for å kjøpe et DSLR kamera og valget står vel egentlig mellom Nikon D70 og Canon 20D, men hvilket skal jeg velge?

 

Var først veldig innstilt på D70 til jeg tok meg en tur til fotvideo i Oslo. Mannen anbefalte 20D på det varmeste og jeg ble mer innstilt på dette kameraet. Så begynte jeg å lese på internet. Jeg har lest masse, og nå er jeg forvirret.

 

Hjelp meg! Jeg er nybegynner.

 

Jeg tror blant annet jeg kommer til å bruke kameraet til endel natt/kvelds fotografering, vil jeg da sette pris på 20D's høye ISO på 3200? Eller klarer jeg meg med D70'en?

 

På Foto & Video ble jeg fortalt at Canon lå en del hakk foran Nikon på objektiv siden. Stemmer dette?

 

Har lest at alle Nikon objektiver passer til alle Nikon kameraer mens ikke alle Canon objektiver passer til alle Canon kameraer. Er dette noe å bekymre seg over hvis jeg skulle gå for 20D'en. Tenker da på oppgradering til annet kamera i fremtiden.

 

 

Hvilket kamera ville dere der ute valgt?

 

Canon 20D 18-55mm + 1GB Lexar

-ca 14500 kr.

 

Nikon D70 18-70mm + 1GB Lexar

-11583 kr

 

 

Noen som kan hjelpe meg?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-EkRmMDKFIU

Selv vil jeg anbefale deg Olympus E-1 som et alternativ...

 

Er ikke et kamera som er spesielt profilert i media, men vi kjøpte nettop dette kameraet, istedenfor for D70 eller 20D som vi også vurderte.

 

Hovedårsakene til at han valgte E-1 var:

- Bygget som en "tank" og sprutsikkert... Er bygget etter samme spesifikasjoner som Canons og Nikons konkurrenter i 30.000-pluss kronersklassen. Tok bilder ute her om dagen og hadde 5cm snø på både kamera og objektivet. Inget problem.... En annen fyr mista kameraet i en innsjø hvor det lå i over en time.. Han fiska det opp, tørka det på en radiator - og det var som nytt... Vannet hadde ikke trengt inn til ccd-brikken.

 

- Er "selvrensende". CCD-brikken blir renset automatisk hver gang kameraet startes. Så støvproblematikken er borte. En kamerat av meg som har 20D har måttet blåse sensoren rent for støv to ganger allerede, og han har bare hatt kameraet et par måneders tid...

 

-Linsene til Olympus er uhyggelig bra... Optikken er superb, samt Olympus FourThirds-system er laget slik at du ikke får "forvitring" i kantene på bildene... Kantene på bilder tatt med kameraer levert av Nikon, Canon, Minolta får "diffuse" kanter.. Dette fordi linsene sprer lyset "fra center og utover mot kantene". CCD-brikken får da problemer med å oppfatte lyset riktig.

 

-Får du døde pixler på CCD-brikken slipper du å levere kameraet inn til autorisert verksted. Du kan selv, med software som følger med kameraet, reparere disse ved å la "nabopixlene" overta jobben til den kompromitterte pixelen :D

 

- Kameraet var opprinnelig rettet mot proff-markedet, men da det viste seg at mange av disse ikke ville gå over til E-1 pga. at de måtte skifte ut hele linseparken, måtte de sette ned prisene fra 27.000 som var veil. lanseringspris (TROR jeg), til dagens pris som ligger på 14.000 inkl 14-54 (28-108mm) objektiv. Et annet ankepunkt er at kameraet bare har 5 megapixler, men så lenge man ikke befinner seg i proff-segmentet av markedet (dvs. publiserer og/eller selger bilder), eller tar utskrifter på formater større enn A-3, er 5mp mer en nok, da dette oppveies på andre bildekvalitetsmessige områder.

 

- Kameraet produserer glimrende .jpeg-bilder rett fra kameraet. Flere som har konvertert fra Nikon/Canon/Minolta har påpekt at det er herlig å slippe å redigere bort støy og ugjevnheter.

 

 

Olympus gir forøvrig også rabatt på E-1 systemet til studenter på media- og journalistutdanning... Men jeg vet ikke hvor selgekåte dem er, men jeg regner med at de er dettet i høy grad med tanke på at de prøver å introdusere et helt nytt system, så det skader nok ikke å ringe å forhøre seg om man kan få studentrabatt uansett om man går medialinje, eller på vanlig allmenn og har foto som valgfag ;)

 

La meg få si lykke til uansett, du blir nok en glad kamera-eier uansett hva du velger =)

 

 

Mvh.

Quintilian

 

Ah.. Edit:

 

Pris: 14.000 /inkl. 14-54 obj.

 

Vi betalte 9.995.- med studentrabatten...

Endret av Slettet-EkRmMDKFIU
Lenke til kommentar
Selv vil jeg anbefale deg Olympus E-1 som et alternativ...

 

Er ikke et kamera som er spesielt profilert i media, men vi kjøpte nettop dette kameraet, istedenfor for D70 eller 20D som vi også vurderte.

 

Hovedårsakene til at han valgte E-1 var:

- Bygget som en "tank" og sprutsikkert... Er bygget etter samme spesifikasjoner som Canons og Nikons konkurrenter i 30.000-pluss kronersklassen. ....

 

-Linsene til Olympus er uhyggelig bra... Optikken er superb, samt Olympus FourThirds-system er laget slik at du ikke får "forvitring" i kantene på bildene... Kantene på bilder tatt med kameraer levert av Nikon, Canon, Minolta får "diffuse" kanter.. Dette fordi linsene sprer lyset "fra center og utover mot kantene". CCD-brikken får da problemer med å oppfatte lyset riktig.

 

- Kameraet var opprinnelig rettet mot proff-markedet, men da det viste seg at mange av disse ikke ville gå over til E-1 pga. at de måtte skifte ut hele linseparken, måtte de sette ned prisene fra 27.000 som var veil. lanseringspris (TROR jeg), til dagens pris som ligger på 14.000 inkl 14-54 (28-108mm) objektiv. Et annet ankepunkt er at kameraet bare har 5 megapixler, men så lenge man ikke befinner seg i proff-segmentet av markedet (dvs. publiserer og/eller selger bilder), eller tar utskrifter på formater større enn A-3, er 5mp mer en nok, da dette oppveies på andre bildekvalitetsmessige områder.

 

- Kameraet produserer glimrende .jpeg-bilder rett fra kameraet. Flere som har konvertert fra Nikon/Canon/Minolta har påpekt at det er herlig å slippe å redigere bort støy og ugjevnheter.

Når jeg leser noe slikt som dette lurer jeg på om man virkelig tror på det man selv skriver!

 

Olympus E-1 fikk en brukbar test på www.dpreview.com, bevares - men derfra til å ha saklig dekning for disse tingene Nor_Beret trekker frem, er et godt stykke!

Lenke til kommentar

Nor Beret

 

>SNIP<

"- Kameraet var opprinnelig rettet mot proff-markedet, men da det viste seg at mange av disse ikke ville gå over til E-1 pga. at de måtte skifte ut hele linseparken, måtte de sette ned prisene..................

Et annet ankepunkt er at kameraet bare har 5 megapixler, men så lenge man ikke befinner seg i proff-segmentet av markedet (dvs. publiserer og/eller selger bilder), eller tar utskrifter på formater større enn A-3, er 5mp mer en nok..........................."

>SNIP<

 

Synes bare dette høres, eller ihvertfall KAN høres litt selvmotsigende ut.

Noe jeg lurer på er hvorfor det andre kameraet E-300 med 8MP er så mye billigere? Er det så mye dårligere eller? Noen som vet? Noen sier bildebrikka er for liten? Stemmer dette?

 

F828

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-EkRmMDKFIU
Nor Beret

 

>SNIP<

"- Kameraet var opprinnelig rettet mot proff-markedet, men da det viste seg at mange av disse ikke ville gå over til E-1 pga. at de måtte skifte ut hele linseparken, måtte de sette ned prisene..................

Et annet ankepunkt er at kameraet bare har 5 megapixler, men så lenge man ikke befinner seg i proff-segmentet av markedet (dvs. publiserer og/eller selger bilder), eller tar utskrifter på formater større enn A-3, er 5mp mer en nok..........................."

>SNIP<

 

Synes bare dette høres, eller ihvertfall KAN høres litt selvmotsigende ut.

Noe jeg lurer på er hvorfor det andre kameraet E-300 med 8MP er så mye billigere? Er det så mye dårligere eller? Noen som vet? Noen sier bildebrikka er for liten? Stemmer dette?

 

F828

Mja.. Først og fremst er det nok først og fremst byggekvaliteten.. Denne modellen er rettet mot konsumentmarkedet mens E-1 er i prinsippet et "proff-kamera"..

 

Videre blir den som standard levert med et mye billigere linse; 14-45 (28-90).

 

E-300 har i tillegg lavere funksjonalitetsnivå enn E-1 når det kommer til områder som lukkertid (60sec+bulb mot 30sec+bulb), bracketing (E-1 har 5 bilders exposure-bracketing mot E-300s 3stk),

 

E-1 er utstyrt med 128mb buffer mot E-300s 64mb, E-1 tar flere bilder per sec (3 mot 2.5)..

 

 

Men som nevnt øverst så er det nok på byggekvaliteten E-1 skiller seg fra E-300...

 

 

 

Mvh.

Quintilian

Lenke til kommentar
Videre blir den som standard levert med et mye billigere linse; 14-45 (28-90).

 

E-300 har i tillegg lavere funksjonalitetsnivå enn E-1 når det kommer til områder som lukkertid (60sec+bulb mot 30sec+bulb), bracketing (E-1 har 5 bilders exposure-bracketing mot E-300s 3stk),

 

14-45 (28-90) sier du. Sikker på at det stemmer? Er cropfaktoren virkelig 2x?? Isåfall stort minus!

 

Det med lukkertidene er ikke så veldig nyskapende da.. Du kan jo uansett ha alle lukkertider over 30sek på både d70 og 20d.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-EkRmMDKFIU
Det med lukkertidene er ikke så veldig nyskapende da.. Du kan jo uansett ha alle lukkertider over 30sek på både d70 og 20d.

Hadde du lest postene nedover så hadde du sett at dette var en offtopic-diskusjon om forskjellene mellom E-300 og E-1.

 

 

Kan du forøvrig greie litt mer ut om din påstand om hvorfor 2x cropfactor er et "stort minus?"

For eksempel er en positiv side ved høy crop at du kan bruke kortere linser - og med linser laget for det digitale systemet, spesielt for denne cropfactoren - uten videre kvalitetstap.

 

Quintilian

Endret av Slettet-EkRmMDKFIU
Lenke til kommentar

Killertomato, on topic. Har du råd så ville jeg uten tvil anbefale 20D. Det kameraet er bedre enn D70 på stort sett alle områder. Og jeg trodde ærlig talt at prisforskjellen mellom kameraene var større enn de tilbudene nevner. Kan ha noe med objektivet som følger med å gjøre?

 

20D er bedre enn D70 både på hastighet, støy, brikkestørrelse (bildevinkel) og stort sett alt. Disse to kameraene er egentlig to forskjellige prisklasser.

 

At Canon har bedre opptikk enn Nikon tror jeg er bare tull. Begge produsenter har en del svært gode objektiv. Og Sigma produserer objektiv til begge, men svært gode objektiv i forhold til prisen (originale objektiv er dyrt).

 

Støvproblematikken til Nor_Beret er overdrev. Jeg har hatt min 10D i over et år (husker egentlig ikke når jeg kjøpte det), og har enda ikke hatt behov for å fjerne støv fra brikken. Og jeg skifter objektiv relativt ofte. Men sjelden i veldig støvete omgivelser, selvsagt.

Lenke til kommentar
Kan du forøvrig greie litt mer ut om din påstand om hvorfor 2x cropfactor er et "stort minus?"

Fordi skal du ha ultra-vidvinkel, vil dette være nesten "umulig". En 8mm vil være 16mm... Altså i forbindelse med vidvinkel er dette et STORT minus...

 

Fordelen er jo at en 200mm vil være 400mm...

Lenke til kommentar
D70 er det absolutt billigste og beste tilbudet nå!

Og grunnen til at det er gode tilbud På Nikon D70 skriver Kai Thon i testen på kameraet i Digit.no:

 

"Aldrende" modell som ikke lenger er like "hått"

For all del, D70 er jo "aldrende"... 1 år og 8 dager siden det ble lansert, og fortsatt godt under ett år siden det ble levert...... Kan ikke huske det ble skreket høyt om at det var gammel teknologi dem brukte den gangen det ble lansert heller, folk pleier jo å være ganske gode til å "arrestere" på slikt også.

 

Kunne ikke dy meg :)

 

Kan i grunnen ikke skjønne annet enn at ytterst-ytterst få bør holde seg unna D70 pga. at et er aldrende kamera. Om 3-4 års tid så vil nok 20D og D70 bli sett på som like "håpløst" gamle. Og jeg tror det fortsatt kommer til å være meget fornøyde eiere av begge kameraene når den tiden kommer.

Lenke til kommentar
På Foto & Video ble jeg fortalt at Canon lå en del hakk foran Nikon på objektiv siden. Stemmer dette?

Nei, det er feil. De er jevngode på optikk. Hvis man ser på optikken som følger med standardkit'ene som du har skrevet opp, så er faktisk Nikon langt foran Canon i optisk kvalitet. Sammenligner du de kit'ene, får du faktisk bedre bildekvalitet med Nikon kameraet på grunn av optikk. 18-55 objektivet til Canon er av billigste type, og yter ikke 20D rettferdighet.

 

Men 20D er et bedre hus enn D70, det er det ikke tvil om. Men skal du ha optikk som tilsvarer kameraet, bør du ha et 17-85 IS USM. Et slikt kit koster rundt 18.000 kroner.

 

Var jeg deg, ville jeg valgt Nikon D70. Det er mye billigere, men til inngangspisen får du faktisk en bedre pakke enn 20D. En zoom-linse som er bedre enn standardkvalitet, er også billigere til Nikon. 70-300 ED koster rundt 3300 kroner.

 

Men sjekk priser rundt omkring. Norsk utgave av D70 med Nikon 18-70 får du til under 10.000 kroner nå. Og det er ikke alltid at nettbutikkene er billigst. Men pass på at du kjøper norsk modell.

Lenke til kommentar
På Foto & Video ble jeg fortalt at Canon lå en del hakk foran Nikon på objektiv siden. Stemmer dette?

Det kommer ann på hva du er ute etter. Canon har etter hva jeg kan se et noe bedre utvalg stabilisert optikk i mellomklassesjiktet. Nikon har bedre utvalg og kvalitet på vidvinkel for DSLR, samt et generellt høyere kvalitetsnivå på den billigste optikken vs. canons tilsvarende.

 

Hva som er viktig for deg må du selv avgjøre. Forskjellen i pris mellom D70 og 20D er ganske liten relativt sett hvis du har tenkt å kjøpe kvalitetsoptikk så det kan være hensiktsmessig å se på hva du vil ha før du velger system.

Lenke til kommentar
20D er bedre enn D70 både på hastighet, støy, brikkestørrelse (bildevinkel) og stort sett alt. Disse to kameraene er egentlig to forskjellige prisklasser.

20D og D70 bruker praktisk talt like store sensorer. Det er ingen praktisk forskjell på billedvinkel (cropfaktor) mellom disse apparatene.

Lenke til kommentar
På Foto & Video ble jeg fortalt at Canon lå en del hakk foran Nikon på objektiv siden. Stemmer dette?

Meget interessant utalelse, nå vet jeg hvor jeg ikke skal kjøpe mitt neste kamera :) Som Afseth sier så er de jevngode.

 

Jeg har akkurat solgt min G6 nå og er selv på vei til a ta steget over til "den andre siden". Nikon D70, Canon DR og Olympus 300 er alle mer en gode nok for mitt bruk (hobbyfotograf, utskrift i A4) Jeg venter ca to uker(Rykter om at Canon vil komme med en ny billig speilrefleks til PMA) Om så ikke skjer eller at den inneholder diverse begrensninger, går jeg for Nikon D70.

Lenke til kommentar
PMA? hva betyr det?

 

Fra enda en som skal ha seg DSLR.. :roll:

PMA: Photo Marketing Association

Link: http://pma2005.pmai.org/

Februar 20-23. Ryktene sier at Canon slipper sin nye Rebel der. Jeg har egentlig bestemt meg for NikonD70, men venter alikevel for å se om det kommer noen nye interessant billig DSLR. Dog skal de være vanvittig gode før jeg velger bort D70 :)

Endret av Halvard
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...