Edstro Skrevet 4. februar 2005 Del Skrevet 4. februar 2005 Hei eg tenkte og prøve og programmere mitt eget forum. Folk som lager forum sitter dei og programmerer alt selv eller hvordan funker det? Hva trenger eg? Er det vanskelig? Trenger hjelp! Lenke til kommentar
toss Skrevet 4. februar 2005 Del Skrevet 4. februar 2005 du bør ikke prøve å brogramere ditt eget forum, veldig få som gjør det.. prøv http://phpbb.com, http://www.invisionfree.com, http://www.invisionboard.com Lenke til kommentar
Edstro Skrevet 4. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 4. februar 2005 (endret) Eg gjekke inn på: http://phpbb.com Ser ut som eg kan laste noe ned her. Er det et forum som eg kan sette opp og styre selv? Endret 4. februar 2005 av eddielie30 Lenke til kommentar
halvardm Skrevet 4. februar 2005 Del Skrevet 4. februar 2005 Ja, om du kan laste ned selve forumet så setter du det opp og styrer det selv. Alt slikt står sikkert i readme filen du garantert for med. Lenke til kommentar
Edstro Skrevet 4. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 4. februar 2005 (endret) Nå har eg lastet ned phpBB 2.0.11 Full Package fra http://www.phpbb.com/downloads.php Holder dette eller må eg laste ned noe mer fra den siden? Nå har eg lest litt på Innstallasjons guiden og det virket ikkje så veldig lett. Kan noen hjelpe meg litt her? Endret 4. februar 2005 av eddielie30 Lenke til kommentar
potetskrell Skrevet 4. februar 2005 Del Skrevet 4. februar 2005 Nå har eg lastet ned phpBB 2.0.11 Full Packagefra http://www.phpbb.com/downloads.php Holder dette eller må eg laste ned noe mer fra den siden? Nå har eg lest litt på Innstallasjons guiden og det virket ikkje så veldig lett. Kan noen hjelpe meg litt her? Har du opprettet database? Hvis du har, og har ordnet på config fila (kanskje du ikke trenger, hvis du blir guidet gjennom den via install.php) er det plankekjøring Lenke til kommentar
Edstro Skrevet 4. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 4. februar 2005 (endret) database? Eg har innstallert mssql server. hvordan konfigurerer eg dette? install.php fattet eg litte av pga. alle dei kodene som sto osv.. Eg trude eg skulle bruke apache eg. Så eg la filene eg lastet ned i: \Apache Group\Apache2\htdocs\forum (forum mappa hade eg laga sjøl.) Skal eg endre noe i install.php? Eg vil bare få dette opp og gå. Også teste det. Først og fremst kun lokalt her hjemme så vil eg ut med det etter en stund. Endret 4. februar 2005 av eddielie30 Lenke til kommentar
andreasbaakind Skrevet 4. februar 2005 Del Skrevet 4. februar 2005 Jeg kjenner han som har lagd forumet på www.atlanteanpact.net .... han brukte 12 timer i strekk på bare forumet, men dette er ikke anbefalt! om du ikke kan det. Han har studert dette i 3 - 4 år, og er ganske proff innen php. jeg for min del driver å prøver å lære meg basics i php hehe. jaja, ville bare vise at det går an, men er vanskelig Lenke til kommentar
Edstro Skrevet 4. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 4. februar 2005 (endret) Da er det ikkje så enkelt som eg trur da. Vor mye koster et php kurs? (ca) Endret 4. februar 2005 av eddielie30 Lenke til kommentar
potetskrell Skrevet 4. februar 2005 Del Skrevet 4. februar 2005 Da er det ikkje så enkelt som eg trur da. Vor mye koster et php kurs? (ca) Du tregner ikke noe phpkurs for å installere phpBB. Kjør install.php etter at du har lagt den og alle andre filene opp på server. Legg brukernavn og passord til mysql databse. Lenke til kommentar
Edstro Skrevet 4. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 4. februar 2005 (endret) Da er det ikkje så enkelt som eg trur da. Vor mye koster et php kurs? (ca) Du tregner ikke noe phpkurs for å installere phpBB. Kjør install.php etter at du har lagt den og alle andre filene opp på server. Legg brukernavn og passord til mysql databse. Du sier at eg skal legge filene eg laste ned opp på sørveren. Vilken sørver ftp? apache? Eg er kansje domme nå. Men eg er helt nybegynner på dette så det hade våre fint med en liten norsk guide på hvordan eg setter dette opp Er det noe eg skal kopiere fra install.php? og så legge det til i en html fil? Endret 5. februar 2005 av eddielie30 Lenke til kommentar
objorkum Skrevet 4. februar 2005 Del Skrevet 4. februar 2005 (endret) Altså for å sette opp PHPBB, Invision Board eller dei fleste store forum treng du: - Apache med PHP (webserver) - MySQL (databaseserver, fungerar vel med anna enn MySQL òg) Endret 4. februar 2005 av objorkum Lenke til kommentar
Edstro Skrevet 4. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 4. februar 2005 (endret) Det har eg Eg vil bare vite hvordan eg setter dette opp! Så lenge eg får det opp og går og eg får logget meg inn og styret forumet så er eg fornøyd! Endret 4. februar 2005 av eddielie30 Lenke til kommentar
uranus Skrevet 5. februar 2005 Del Skrevet 5. februar 2005 Ville bare kommentere at hvis du hadde lyst til å kode ditt eget forum, så tror jeg at du skulle klart å sette opp et ferdiglaget forum selv fordi såpass erfaring må du ha for å kode noe såpass stort. Altså hvis du ikke skjønner hva jeg mener, så mener jeg at: - klarer du ikke å sette opp et ferdiglaget forum med guide, så klarer du ikke å kode ditt eget (enda). Stå på og lykketil videre! Lenke til kommentar
Edstro Skrevet 5. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 5. februar 2005 (endret) Nå har eg funnet guide Eg har tenkt og bruke en home.no konto som eg har. (dette er kun for og teste litt) Er det lov og bruke kontoen din til forum? Endret 5. februar 2005 av eddielie30 Lenke til kommentar
Ṱormod Skrevet 5. februar 2005 Del Skrevet 5. februar 2005 Nå har eg funnet guide Eg har tenkt og bruke en home.no konto som eg har. (dette er kun for og teste litt) Er det lov og bruke kontoen din til forum? Man kan ikke bruke home.no kontoen til forum fordi det er ikke php på dem. Men derimot kan man bruke home.no.net til den slags, men du får nok ingen mysql-databaser av dem. Lenke til kommentar
Edstro Skrevet 5. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 5. februar 2005 (endret) Eg leste gjennom guiden og den komm eg ikkje særlig langt med. Der står at eg trenger ftp men kan eg ikkje bruke apache i stedenfor? Dette står øverst i guiden: Før du i det hele tatt laster ned .zip filen med phpBB2, bør du sjekke om serveren din har støtte for: # PHP (3 fungerer, men 4 anbefales) # Database (MySQL 3.22 eller høyere / MS SQL 7 eller 2000 / PostgreSQL 7.0.3 eller høyere / Access 2000 eller XP) Der står at min sørver må ha støtte for php har apache det? Når det gjelder databasse holder det med mssql eller MySQL server? Endret 5. februar 2005 av eddielie30 Lenke til kommentar
objorkum Skrevet 6. februar 2005 Del Skrevet 6. februar 2005 FTP treng du berre for å overføre filene til serveren. Om Apache har PHP støtte kjem an på om PHP er lagt inn det. Lenke til kommentar
bollmus Skrevet 6. februar 2005 Del Skrevet 6. februar 2005 du bør ikke prøve å brogramere ditt eget forum, veldig få som gjør det.. prøv http://phpbb.com, http://www.invisionfree.com, http://www.invisionboard.com Det er bare tull. Det er sant som du sier at veldig få programerer sitt eget forum, og det er mye lettere å bare slnge opp en phpBB, men det er ikke den beste løsningen. Vet du hva du gjør, og klarer du det, så er det absolut anbefalt å lage sitt eget forum. Jeg sier ikke at ikke phpBB er en god løsning som er lett å bruke, men det mye bedre å programere det selv av noen få enkle grunner: Kodingen blir din, og du vet hvordan det er kodet. Det er lettere for det å legge til de(n) stilen(e) du måtte ønske, for du vet hvordan det er satt opp. Det er lettere å inkludere forumet i et system eller en portal du har satt opp. Med mer. Nå dette er sagt, så vil jeg si meg enig i alle fall en ting; Hvis man trenger hjelp til å finne ut hvordan man skal programere et eget forum burde man ikke prøve en gang. Lenke til kommentar
jorgis Skrevet 6. februar 2005 Del Skrevet 6. februar 2005 Det er bare tull. Det er sant som du sier at veldig få programerer sitt eget forum, og det er mye lettere å bare slnge opp en phpBB, men det er ikke den beste løsningen. Vet du hva du gjør, og klarer du det, så er det absolut anbefalt å lage sitt eget forum. *kremthosthark* Den beste løsningen er ikke det samme som den beste løsningen i dette tilfellet. Det er bare tull å be noen som ikke engang vet om PHP er inkludert i apache eller ikke om å skrive et forum selv. Å skrive sitt eget forum krever kunnskap om f.eks. PHP og/eller mySQL (noe trådstarter ikke har), samt en gooood porsjon tid. Og selv om trådstarter skaffer seg dette, er det en ørliten forskjell mellom å bruke maks. 25 minutter på å sette opp et phpBB/IPB-forum enn å bruke noen uker/måneder på å lære seg PHP, samt bruke noen uker/måneder på å skrive sitt eget forum. Nå snakker jeg ikke om en 1000-linjers småklatt som man kan få gratis hos freewebs eller whatever, for det kvalifiserer (IMHO) ikke til et forum. Selv har jeg satt opp et utall forskjellige fora. Jeg har god peil på IPB, phpBB og SMF i alle mulige forskjellige varianter, og jeg (med flere) er også på vei med en konkurrent. Jeg står likevel fast på at det er mye lettere å få til et ferdigbygd forum (selv hvis man regner med modding og skinning) enn å bygge noe selv fra scratch. Det er ikke bare-bare å lære seg et nytt programmeringsspråk (er sikkert trådstarters første programmeringsspråk, i så fall). Kodingen blir din, og du vet hvordan det er kodet. Har du noensinne sett på dine første kodelinjer? Kan vedde på at du ikke vil kjenne deg igjen i det, og får en "Hva i huleste tenkte han fyren på?"-følelse vi alle kjenner igjen. Nå dette er sagt, så vil jeg si meg enig i alle fall en ting; Hvis man trenger hjelp til å finne ut hvordan man skal programere et eget forum burde man ikke prøve en gang. ...men kan være veldig enig i det du sa der. Til trådstarter: Hvis du skal sette opp et forum som andre skal få tilgang til, bør du enten ha veldig god nettlinje, og tid til å ha en server kjørende hos deg 24/7, eller skaffe deg webplass hos noen andre. Et forum krever at du har en webserver kjørende (med PHP og mySQL, seff) som er tilgjengelig fra nettet. Derfor vil jeg ikke anbefale at du installerer mySQL, Apache og PHP på din egen windows-maskin hjemme, men at du heller kjøper deg webplass for en tier i måneden eller prøver å finne gratis hosting ett eller annet sted. ...og hvis du absolutt vil kjøre det lokalt, er det ikke anbefalt for nybegynnere å installere alt seperat. Smekk heller inn XAMPP, som inneholder alt du trenger i en lett pakkeløsning. Lykke til! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå