Simen1 Skrevet 4. februar 2005 Del Skrevet 4. februar 2005 Jeg har lagt merke til at det blir en klikkelyd ved skifte av oppløsning på CRT-skjermer. Når lyden kommer så er skjermen sort i kanskje ett eller to sekunder før skjermbildet med den nye oppløsningen kommer. Hvorfor kommer denne lyden? Kan ikke oppløsningen bare skifte med en gang uten å lage så mye lyd? Beklager, det er kanskje et dumt spørsmål, men jeg har irritert meg over lyden ganske lenge og lurer på hva det er, hvorfor osv. (Ja, jeg vet at dette ikke skjer på LCD-skjermer) Lenke til kommentar
nikhuse Skrevet 4. februar 2005 Del Skrevet 4. februar 2005 Hadde det samme på min gamle CRT skjerm..Er vel bare noen skjermer det gjør det på og andre ikke.. Lenke til kommentar
TumTum Skrevet 4. februar 2005 Del Skrevet 4. februar 2005 in skjerm er sånn, det er ein ganske gammal CRT skjerm, så lurer på om det ebrre sånn crt skjermar av eldre dato er.. Lenke til kommentar
nikhuse Skrevet 4. februar 2005 Del Skrevet 4. februar 2005 in skjerm er sånn, det er ein ganske gammal CRT skjerm, så lurer på om det ebrre sånn crt skjermar av eldre dato er.. Virker sånn..Den CRT skjermen jeg hadde etter den gamle så var det plutselig ikke noe klikkelyd lengre.. :!: Lenke til kommentar
charlie di meola Skrevet 4. februar 2005 Del Skrevet 4. februar 2005 søkte litt på google og fant noe om nec skjermer, men regner med at det gjelder alle crt: Q. Why is my monitor making a clicking sound (Monitor Relay Clicking)? A. There have been many inquiries into the 'relay clicking' in NEC MultiSync and Mitsubishi series monitors. Our monitors have two or more relays built into their circuits. The first relay is in the power supply and 'clicks' closed when the manual front panel degaussing switch is activated. It 'clicks' open when degaussing circuit capacitor has completely discharged and begins the next charge cycle. The second set of relays, and the ones that generate the most inquiries, are employed in the horizontal deflection output circuit. Typically, these relays open when the horizontal input frequency is below approximately 38kHz (VGA modes). The relays close (and click) when the horizontal input frequency is greater than 38kHz. These relays are employed in the deflection circuit to assure that the horizontal and vertical linearity performance remains constant from the low end frequencies through to the high end. This 'clicking' occurs when the high resolution, i.e., 800x600, 1024x768, 1280x1024 or 1600x1200) video graphics driver is loaded when executing certain software programs packages such as WINDOWS?. These relays 'click' open when the user exits out of their high resolution application and returns to standard VGA DOS modes. In closing, NEC would like to reassure its customers that the relay clicking they hear from their NEC-Mitsubishi MultiSync is normal and that the sound level differences from one monitor to another reflect relay manufacturing tolerances and/or additional acoustic factors such as the tightness of the chassis mounting screws. Lenke til kommentar
ArneJ. Skrevet 4. februar 2005 Del Skrevet 4. februar 2005 (endret) Unødvendig langt sitat fjernet av moderator. Som nevnt over så er det er relè som lager lyden. Så enkelt er det, et relè kobler inn og ut når det får driftspenning og virker som en kontakt. Iallefall det jeg husker fra jeg gikk elektro på slutten av 90 tallet. Endret 4. februar 2005 av Simen1 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 4. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 4. februar 2005 Joda, helt riktig, det høres ut som et relè. Jeg tror jeg har fått et godt svar på hvorfor relèet er der, men jeg har fortsatt ikke skjønt hvorfor det klikker ved endring av oppløsning. Lenke til kommentar
ArneJ. Skrevet 4. februar 2005 Del Skrevet 4. februar 2005 (endret) Står jo godt forklart her: The second set of relays, and the ones that generate the most inquiries, are employed in the horizontal deflection output circuit. Typically, these relays open when the horizontal input frequency is below approximately 38kHz (VGA modes). The relays close (and click) when the horizontal input frequency is greater than 38kHz. These relays are employed in the deflection circuit to assure that the horizontal and vertical linearity performance remains constant from the low end frequencies through to the high end. This 'clicking' occurs when the high resolution, i.e., 800x600, 1024x768, 1280x1024 or 1600x1200) video graphics driver is loaded when executing certain software programs packages such as WINDOWS?. These relays 'click' open when the user exits out of their high resolution application and returns to standard VGA DOS modes. Og i tillegg så kobler jo relèt ut når skjermen blir uten signal et lite halvsekund mellom oppløsningsmodusene. Samme skjer jo når skjermen slår seg av når den ikke mottar signal lenger. Endret 4. februar 2005 av Onanias Lenke til kommentar
charlie di meola Skrevet 5. februar 2005 Del Skrevet 5. februar 2005 har du ikke postet i feil forum egentlig simen? Lenke til kommentar
blacktower Skrevet 6. februar 2005 Del Skrevet 6. februar 2005 Regner med at det var et uhell. Flyttet fra Skjermkort og TV-kort. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 7. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 7. februar 2005 har du ikke postet i feil forum egentlig simen? Ups, beklager det var en dum feil. Takk til blacktower Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå