Gå til innhold

Hva er det beste nForce 4 hovedkortet med SLI

Boralis

Anbefalte innlegg

Jepp, har planer om å snekre sammen en ny PC og denne skal baseres på et nForce4 SLI hovedkort. Dermed kommer det store spørsmålet, hvilket hk er best? Da også med tanke på klokking, har lest litt rundt omkring ang MSI, Asus, Gigabyte, DFI osv , men blir liksom ikke enig med meg selv :)

Derfor hadde det vært kjekt med en del saklige innlegg ang dette, men vær så snill ikke kom med at "dette kortet ruler fordi det har jeg"

Om det kommer saklige og greie svar her ,kunne dette bli en fin retningslinje for andre som også står i samme dilemma.

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har en mistanke om at DFI stikker av med seieren når det kommer til overklokking, de har (som vanlig) laget et kort som vekker begeistring hos overklokkerne:

Last, but clearly not least, the overclocking results will put a smile on any user's face. Memory voltage to 4.0V, the huge array of voltage adjustments, a slew of memory tweaking options, and vCore to 2.1V are all impressive features, but they are even more impressive when they really do enable higher overclocks. On the DFI nF4 boards, that is certainly the case. We reached 318x9 at 1T Command Rate - performance that demolished our previous best of 295 1T with this same memory. We also were able to reach the highest overclock that we have ever seen at stock ratios with our 4000+ CPU, reaching a stable 238x12. Enthusiasts will love this board, and the designers deserve our admiration for the solid design work that went into the DFI nF4 series.

http://www.anandtech.com/mb/showdoc.aspx?i=2337

Lenke til kommentar

Mange vil mene at du gjør lurt i å satse på DFIs Ultra-kort, og softmodder det til et skikkelig SLI. Se test av DFIs kort og manual for softmodding hos Anandtech. Kortet kommer i disse dager. Selv har jeg Asus standard SLI-kort. :thumbup:

Edit: opps, så ikke at man hadde kommet meg i forkjøpet... En anbefaling uansett.

Endret av bureaucrator
Lenke til kommentar
Eg tror ikkje det beste hovedkortet med nForce4 er kommet på markedet ennå.

Det har du nok helt rett i, men man kan jo ikke vente i all evighet heller. Men rev 2 er, som du sier, gjerne et tryggere valg da sjansen er mindre for evt barnesykdommer.

Endret av Rikky
Lenke til kommentar

Det har du nok helt rett i, men man kan jo ikke vente i all evighet heller. Men rev 2 er, som du sier, gjerne et tryggere valg da man blir kvitt enkelte barnesykdommer.

Jeg tror det nye Ati chipsettet som kommer mai? vil ta oss med storm ang. klokking....-lest noe interessant på xtremesystems.org

Skal bestille DFI Lanparty nF4 SLI-DR selv..

Ser jeg seks mosfets sør for cpu socketen? seks fase??

Lenke til kommentar

Jeg har asus kortet selv og må si meg temmlig fornøyd, men hvis du liker å overklokke er nok ikke dette kortet å anbefale.. det er ikke spesielt glad i å klokke minnet med command rate 1, dette er veldig surt for de av oss som liker overklokking.

DFI kortene er sikkert ikke dumme, men hvilket kort som er det beste er veldig vanskelig å svare på.

Asus kortet har noe som blir kalt "qfan" som stiller ned viftene som er tilkoblet hovedkortet etter tempratur, vet ikke om dette er vanlig på andre hovedkort men dette var en funksjon jeg likte veldig godt.

Edit:

Kan nevne at min kabinett vifte på 2000rpm (skrekk og gru) stiller seg ned på 1000rpm.

Endret av gsn
Lenke til kommentar

Det har du nok helt rett i, men man kan jo ikke vente i all evighet heller. Men rev 2 er, som du sier, gjerne et tryggere valg da sjansen er mindre for evt barnesykdommer.

Hvordan vet en hvilken revisjon kortene har?

Lenke til kommentar

Hva er 'best' er egentli umulig å svare på, siden ingenting er perfekt.

Selv hadde jeg ønsket meg et HK med MSI K8N Diamond's CreativeLive lydchip, layout'en til Asus A8N-SLI Deluxe, FirewireB og U-DPS til Gigabyte K8NXP-SLI nForce4 SLI og overklokkingsegenskapene til DFI Lanparty NF4 SLI-DR.

Som sagt, er det vanskelig å si hva som er best, men for meg er KN8 Diamond et

rått kort med flere heftige funksjoner. Ville dog ventet til det kommer med WLAN/Blutooth antenne i februar/mars.

Er du en extrem overklokker, så ville jeg valgt DFI, men for moderat oc holder nok de andre kortene i massevis.

Endret av Thunder
Lenke til kommentar

Hei Snekker'n, eneste nforce 4 kort jeg har prøvd er det fra asus. Har klokket det en del

også. Er rimelig godt fornøyd med hva den klarte å overklokke min kjære 3000+. Slenger med et bilde så kan du sjekke selv. Vet ikke om jeg hadde kommet noe lengre med et DFI i og med at jeg fikk nesten samme hastighet på prosessoren på mitt MSI neo 2. Hadde vært gøy å se hva litt vankjølling kunne gjort med den. Får ikke satt vcore høyere enn 1.55v i bios, men som du ser av bildet så får den 1.598v. Er i hvertfall fornøyd med mitt deluxe SLI kort. Men du som har så gode kontakter kan få begge to, og sende det dårligste tilbake, kunne vært morsom å se hvilket hk som kom best ut av det, Asus eller DFI.

post-24-1107542921_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Jeg kan ikke se revisjonsnummer på noen av kortene her:

http://usa.asus.com/products/mb/mbindex.htm

Det er rett og slett litt detektivarbeid. Den beste måten er å følge med på bios-oppdateringene, de forskjellige revisjonene skal ofte har forskjellige bioser. Når det kommer info om hvilken revisjon en bios er til, så er det kommet en ny versjon du kan få i butikken. Enkelte produsenter, som Abit, legger til et .V2 i navnet på Hovedekortet. Eg har feks IT7-Max V2.

Lenke til kommentar
Takk for mange fine innspill,kan legge til at alt skal vannkjøles med min ekisterende vannkjøling der vanntemp ligger mellom 5-10 grader, så det bør være rom for å klokke litt om planene går i boks.

Hvordan ser vannkjølingen din ut?

5-10grader vann har du raddis utendørs?

Har selv EVO240 og EVO360 med 4x12mm vifter på 5volt, vanntempen ligger på ca. 26-27grader...-romtemp 22-23grader.

Kanskje du skal vurdere en nb blokk, nForce4 produserer mer varme enn tidligere nF2 og nF3. Nb blokkene fra coolnsilent skal passe fint uten å hindre skjermkortet.

Blir du å se i toppen av **overklokking.no 3dmark team** da? :roll:

Lenke til kommentar

Årsaken til den lave temp er at rad står i kjellern, når det gjelder blokker har jeg noen liggende (maze4,rbx+ 2 chipsettblokker) har ikke bestemt meg for eventuelle grafikkort enda,må først bestemme meg 100% for å bygge nytt. Men blir det nytt nå så er det helt sikkert at det blir nForce 4 hk jeg går for, kunne også vært morro å prøve 2 stk 6800 ultra :hmm:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...