Gå til innhold

Advarer mot IBM


Anbefalte innlegg

Jeg kunne ikke annet en å legge merke til alle anonsene om IBM 120GB disker til salg for under kr. 1500,-

 

Jeg tenkte jeg bare skulle dele mine erfaringer omkring IBM harddisker.

 

Disse diskene har jeg hatt:

IBM DeskStar 60GXP 40GB - sluttet å fungere, all data tapt

IBM DeskStar 60GXP 60GB - sluttet å fungere, all data tapt

IBM DeskStar 60GXP 60GB - sluttet å fungere, all data tapt

 

Jeg fikk selvsagt byttet diskene i nye IBM disker, dette resulterte i at også en av de som ble byttet sluttet å fungere.

 

Diskene har det som plommen i egget. Jeg har 13 vifter i PC'en, en 80mm på hver av diskene

 

Det er bare en ting å si om IBM, de har ikke klart å lage noe som fungerer siden AS/400

 

Mitt råd til IBM:

Legg ned hele dritten.

 

Mitt råd til folket:

Hold dere vekke fra IBM, Compaq, Fujitsu Simens og den slags møkk. Men viktigst av alt, ikke kjøp de 120 GB IBM diskene, selv om de er billige!

 

Kjør WesterDigital, da slipper dere unna en del problemer. :smile:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det en ting som er helt sikkert så er det at jeg aldri har hatt så mye problemer med noe annet merke som med IBM disker! Har/hadde tilsammen 3stk IBM disker, den ene fungerer ikke lenger, en er halveis ferdig og en fungerer ganske bra. Jeg sverger nå til Western Digital som jeg aldri overhodet har hatt noe problemer med. Har faktisk en WD disk som er 5-6 år gammel og som fortsatt fungerer helt prikkfritt, og faktisk så har jeg en Seagate 500mb disk som er langt gamlere og enda fungerer, det sier vel litt om kvaliteten til IBM eller hür?!?

Lenke til kommentar

Mulig det!

 

Det er jo litt underlig at det er samme feilen på alle diskene!

 

Maskinen henger, venter på at disken skal lese det den skal, disken gjør følgende:

 

les les les les -2 sec pause- les les les les, og sånn holder den på til maskinen ikke gidder å vente lenger.

 

Da jeg leverte inn den siste disken til Komplett, sa de at det var absolutt flest IBM disker som var levert inn på reparasjon, WD var det nesten aldri problemer med!!

 

Men for all del, det er veldig hyggelig at dine disker ikke streiker; harddisk-crash unner jeg ingen.

Lenke til kommentar

Jeg har hatt 2 IBM disker. En 34gxp, 27.3 GB harddisk og nå har jeg en 60gxp, 60 GB harddisk. Begge disse har vært/er helt topp.

 

Jeg har også hatt 2 Western Digital harddisker og disse har feilet i løpet av 6-9 mnd. Så min erfaring med IBM disker har bare vært postitiv. Ettersom jeg har hørt, så er 75gxp serien den med høyest fail-rate. Kanskje jeg bare har vært heldig med mine IBM disker. I don't know

 

[ Denne Melding var redigert av: Spaz på 2002-06-19 01:26 ]

Lenke til kommentar

For å si det enkelt, det er ikke uten grunn at IBM har solgt hele harddisk produksjone til et annet selskap. Og i USA har de så mangen rettsaker mot seg på akkurat harddisk feiler at de ikke har tid til å gå i gjennom alle sakene!

 

Det er heller ikke uten grunn at stort sett alle nettbutikkene dumper prisene på IBM disker nå!

 

Jeg sverger til WD, men alt annet en IBM er også godt nok!

Lenke til kommentar

Kjetil: Då er du ein av dei heldige. Eg har sjølv IBM disker og vil seie at dei er ikkje til å stole på i det heile tatt. Det var 3 IBM disker som måtte byttes, før webshoppen sendte ein feilfri disk tilbake til meg. Eg kan ikkje annet enn å vere enig med Chief. IBM er noe av det værste eg har vore borti...

Lenke til kommentar

Ja ja!! Ikke vet jeg, jeg har jo fotsatt de to andre IBM diskene som jeg fikk byttet, de er jo fortsatt i live, men vist det hender så mye som en liten bad sector på den ene, så kaster jeg begge diskene gjennom rutene hos IBM! Til nå har jeg mistet over 20 GB med MP3, rundt 50 GB med DivX filmer og dokumenter tilbake fra ungdomsskolen. Så jeg har jo grunn til å bli irritert :sad:

 

Men det er vel en blanding av tilfeldighet og en god dose uflaks. Irriterende likevel.

 

Men IBM har jo størst feilprosent av alle produsentene, det er det jo ingen som kan nekte på!

Lenke til kommentar

Tracer:

Ja det forklarer jo noen av problemene, men som jeg forklarte innledningsvis at mine disker blir kjølt av hver sin 80mm vifte. Og de blir ikke varm. Så det er nok ikke bare det som gjør det. Men du har helt rett, i test ble IBM diskene målt til 15 grader varmere en konkurentene.

 

IBM er et møkkafirma. Til og med IBM er klar over det. De bruker nemlig ikke IBM disker i sine egne ferdige PC'er (Aptiva o.l.)

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-06-19 01:26, Chief skrev:

For å si det enkelt, det er ikke uten grunn at IBM har solgt hele harddisk produksjone til et annet selskap. Og i USA har de så mangen rettsaker mot seg på akkurat harddisk feiler at de ikke har tid til å gå i gjennom alle sakene!


Det er heller ikke uten grunn at stort sett alle nettbutikkene dumper prisene på IBM disker nå!


Jeg sverger til WD, men alt annet en IBM er også godt nok!


 

Slutt og spre usannheter!

 

De har for det første ikke solgt produksjonen sin. De har inngått et strategisk samarbeid med Hitachi (av alle firmaer i verden... Hitachi disker har ikke akkurat vært lynkjappe...), der Hitachi tar seg av produksjonen, IBM av utvikling / design.

 

Når det gjelder rettsaker mot 75GXP serien, så har de en classaction suit på seg. Denne saken følger jeg med interesse, og den ligger syltynt an. De "bevisene" som er ført for retten er rett og slett latterlige. (Bruker bl.a. PCWorld som beviskilde med deres "vitenskapelige" tester...)

 

Har du noen gang spurt deg om at de 13 viftene dine kanskje gjør strømmen i maskina di noe ustabil, slik at dette kan ha innvirkning på diskene? Klokker du maskina di med høy FSB? Husk at det tross alt kan være andre ting som påvirker enn selve disken.

 

-KJ

 

_________________

http://www.fellowship.no/forum/

 

[ Denne Melding var redigert av: jevel på 2002-06-19 04:25 ]

Lenke til kommentar

Eg har hatt to IBM disker. Den eine kjøpte eg 3 år siden og den fungerer utmerket. Men en annen som eg kjøpte litt over eit år siden. Har eg sent inn 3 ganger til Komplett for å få ny. Siste gangen fekk eg tilbake ein WD disk.

 

For meg ser det ut some det er kommet noko forskjellige deler, eller forskjell på produksjonen. For nyere IBM disker har ein mykje større feilratio enn gamle IBM disker.

Lenke til kommentar

Kan bare melde meg inn i pipekoret jeg, og konstatere at IBM disker er noe JÆ"#¤%¤# makkverk. Har hatt to stykk 45 GB, og begge gikk føyken på mindre enn 12 måneder.

 

Til sammenligning har jeg hatt et tosifret antall WD disker opp gjennom årene (har vel drevet med data i rundt 15), og jeg har hatt problemer med EN av de, ellers har de alltid fungert helt flott (til jeg har bytta de ut, stort sett pga. lagringskapasiteten).

Lenke til kommentar

Har personlig ikke noen spesiell erfaring med IBMs harddisker,...

 

 

Men kjenner flere som var uheldig og kjøpte en 75GXP serie = døde disker nå idag,.. :smile: desverre.,..

 

Men andre igjen med samme serie klarte å få liv i den igjen med en slags disktool greier fra hjemmesidene deres ,...

 

Personlig har jeg god erfaring med følgende merker :

 

1 ) Seagate - min barracuda IV i maskinen nå fungerer alldeles utmerket,.. aldri et problem,.. den er nå 6 mnd gammel,... - har hat flere SG disker fra før,.. aldri problemer med de,.. ikke som jeg har kommet over uansett...

 

2 ) WD lager også kjempe gode disker,.. selv sverger jeg mer til Seagate da jeg har lenger erfaring med de,... - Men her i huset er det følgende WD disker : 10gb caviar, 20gb caviar, 40 gb - aldri et problem med noen av de,.. 10 gb disken er vel snart 2 år tror jeg,...

 

3 ) Quantum har jeg også lang og god erfaring med,.. men disse lager vel ikke disker lenger ? - min siste Quantum var en 15 gb,.. den var rask, stabil og til å stole på .... - funker alldeles utmerket også den dag idag,.. :grin:

 

-------------------------------------------------------------

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...