Gå til innhold

Maskina vil ikke starte etter partisjonering

Anbefalte innlegg

Jeg sliter noe så inni !"#¤! Jeg har to hardisker på 80 gb, og ville lage en ny partisjon på c: for å få litt orden. Brukte PM 7 og jeg har Xp Pro som OS. Gikk greit det, helt til maskina låste seg midt under parisjoneringen. Jeg restarta og den fant harddiskene og brenner'n og det der. Så kommer "PCI device listing" og de greien der "Verifying DMI Pool Data" osv. Og _da_ kommer meldingen jeg absolutt ikke ville se - "A disk read error occured"! Installasjons-CD'n til XP har jeg ikke, det var installert når jeg fikk maskina. Så hva gjør man nå???? Er alt håp ute, må jeg formattere hele skiten på nytt, eller finns det fremgansmåter for å få maskina oppe og gå som normalt igjen?

Noen som føler for å komme med noen tips (how-to)?

BTW: Jeg har s e l v f ø l g e l i g ikke tatt noe backup (argh!), så jeg frykter at alle mine data har gått rakt åt skogen.....:-/

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Aldri restart maskinen hvis det ser ut som om PM har låst seg - vent iallefall 4-5 timer.

Så må jeg spørre; hvor kjøpte du pc-en din ettersom du ikke fikk med CD-en til XP? Det har du krav på.

Prøv å boote med PM-bootdiskettene - se om du får frem noe der.

Kjør også chkdsk.

Det du kanskje kan gjøre, er å kjøpe OnTrack Easy Recovery som lar deg rekonstruere data. Da må du ha tilsvarende plass på en annen harddisk å rekonstruere til.

80 GiB er ikke 80 GB

[ Denne Melding var redigert av: borre på 2002-06-19 01:00 ]

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-06-19 01:00, borre skrev:

Aldri restart maskinen hvis det ser ut som om PM har låst seg - vent iallefall 4-5 timer.

Jeg vet jeg har basja på leggen, men det er for seint nå.

Quote:

Prøv å boote med PM-bootdiskettene - se om du får frem noe der.

Har prøvd det, men det skjedde ikke annet enn at jeg fikk opp en feilmelding. Husker i farta ikke hva den var.

Lenke til kommentar

Aiaiai!

Du har rett i det med bæsjing på leggen.

Det er ikke mye å gjøre for å redde dataene på den utsatte partisjonen, men det skal så absolutt være mulig å få maskinen opp å gå igjen.

Det smarteste du kan gjøre, er å ta disken ut av maskinen og stikke over til en kompis, spørre fint om å få rote litt inne i PC'en hans, smekke inn disken din, koble den til å boote med hans disk og se om du kan få gjort noe inne i Windows, gjerne installer PM 7.0 pro der også.

Dette kan du jo tenke på når du neste gang installerer maskinen din. C partisjonen skal ikke brukes til annet en Windows og installerte programmer. Alt annet Spill, MP3, dokumenter, DivX filmer, Musikvideoer o.l. legger du på en annen partisjoen, evt. annen disk. Når noe går til hel.... da kan du kjøre i en boot-able OS CD og kjøre alt fra scratch, men uten at noe "viktige" data har gått tapt.

Gjorde selv en lignende feil med PM 7.0 Pro, hadde heldigvis bare Windows, og installerte programmer på C parisjonen da dette uhellet skjedde. Da var det jo bare å kjøre i XP CD'en og ta alt forfra!!

Håper du klarer å fikse det. Det er ingenting som er så irriterende som å miste data --> "ChiefAdvarer mot IBM" se bare på det inlegget!!! Det er jeg som skrev det for litt siden! :grin:

Lykke til!

Lenke til kommentar

Vær forberedt på å betale ett tosifret antall tusenlapper for å få dette fikset....

Koster ofte 25.000,- bare å få fiksa en disk med død motor, så jeg regner med at gjenoppretting av partisjonstabell + gjenoppretting av FAT nok koster noe bortimot det samme.

Bare til info.

-KJ

Lenke til kommentar

Jeg har hatt nøyaktig samme problemet. Dreiv og partisjonerte en disk med pm 7 fra win xp pro.

Og hele greia brøt naturligvis sammen. Jeg brukte et par dager på å finne ut av det, men det viste seg å være ganske enkelt, hvis jeg forsto problemet rett.

Problemet er at PM7 endrer oppstartsfilene dine til det ugjenkjennelige mens den driver på, og så fikser det tilbake når den er ferdig.

Det jeg gjorde var å bruke en bootdisk fra pchelplive.com. Ez install boot disk. Inne på utilities & other, trykker du på ctrl+s. Det er en "hemmelig" funksjon som fikser oppstarten. Det funka ihvertfall fett for meg. Etter det har jeg alltid hatt en kopi av boot.ini liggende som backup. Det har vært løsningene på samtlige av mine oppstartsproblemer siden. Bare skriv over boot.ini med en kopi som virker. Det er ihvertfall verdt å prøve.. Men igjen. Det er jo ikke sikkert det er det samme problemet.

-Magnus

<font class=editedby>[ Denne Melding var redigert av: Magnus_J på 2002-06-19 22:53 ]</font>

[ Denne Melding var redigert av: Magnus_J på 2002-06-19 22:54 ]

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...