Aesop Skrevet 4. februar 2005 Del Skrevet 4. februar 2005 Heisann, nå skjønner jeg lite her... Har bestilt en del varer fra bhphotovideo. Tidligere når jeg har handlet varer fra utlandet (ikke fotoutstyr), så har transportselskapet tatt seg av fortollingen og regningen med moms + fortollingsgebyr kom i posten i ettertid. Jeg har akkurat vært og hentet pakkene, men oppdaget etterpå at to av de tre kolliene har en liten orange lapp som sier UFROTOLLET GODS Denne sendingen må ligge uåpnet inntil fortolling er foretatt Er det noen som har erfaring med dette? Lenke til kommentar
gwh Skrevet 4. februar 2005 Del Skrevet 4. februar 2005 1. Har du toll deklarasjonen på varene? 2. Hvis ja, er fakturaen tollet inn i sin helhet? 3. Hvis ja på 2, glem sa hele saken. 4. Hvis nei, glem hele saken og si at du ikke har sett lappene. Hva skal de gjøre da? Skyte deg? Dette er ingen stor sak. Åpne opp og gled over det du har kjøpt :-) Litt nyskjerrig, hva har du kjøpt og hvor mye har du spart? Lenke til kommentar
Aesop Skrevet 4. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 4. februar 2005 Jeg kontaktet Posten, det viste seg at de hadde ganske lenge åpent på kundeservice. Hvis man er uenig i beregningen av mva har man ikke klagerett når regningen kommer. Det var derfor det var stygge orange lapper på pakken min (Litt misvisende...). Siden jeg er inneforstått med at mva beregnes på både utstyr og frakt, så betyr det altså ingeting for meg. Nå er jeg en lykkelig eier av Gitzo Explorer stativ og Lowepro Dryzone 100 kamerasekk, Sigma 2x extender, 77mm polafilter, StoFen og diverse stepup og macro-ringer. Oh joy! Jeg har ikke oversikt over alle prisene i Norge (vet bare at jeg sparte en del). LowePro-sekken var den tingen jeg sparte mest på. Koster ca 2700 i norge og kr 1700 inkl mva fra B&H. Sparte også en del på stativet: ca 1500 på B&H og 2450 i norge og ca tilsvarende for hodet. Her er full liste for de som er interessert: 49mm to 58mm Macro Coupler - For Mounting Lenses of 49mm & 58mm Face to Face $7.95 Sto-fen Omni-Bounce for Nikon SB-600 REG $16.95 Lowepro DryZone 100 Backpack $ 210.95 Sto-fen Omni-Bounce for Canon $16.95 Gam CineFilter 1/8 CTO 3 stk $16.50 B+W 80mm Push-on Lens Cap for 77mm Slim Filter REG $6.95 Nikon AF Nikkor 50mm f/1.4D Autofocus $229.95 Kata Elements Cover - Rain Cover for Pro SLR Camera REG 2 stk $39.95 Sigma 2x EX APO Extender for Canon EOS $ 189.00 General Brand 58mm-77mm Step-Up Ring (Lens to Filter) $6.95 General Brand 52mm-77mm Step-Up Ring (Lens to Filter) $6.95 B+W 77mm Circular Polarizer (MRC) Multi-Resistant Coating Glass Filter Slim $154.95 Gitzo G-1276M Mk2 Magnesium Universal Ballhead with Independent Panning Lock & Quick Release $179.95 Gitzo G-2220 Explorer Aluminium Tripod Legs (Rapid Column) $189.95 Nok shopping for i vår med andre ord Mvh Espen Lenke til kommentar
Aesop Skrevet 4. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 4. februar 2005 Apropos toll.no. Ikke særlig informative sider (eller så er jeg dårlig til å leite...) Det eneste jeg fant var følgende Pakkepost fra utlandet (09.12.02) Får du pakker fra utlandet får du ofte også krav på et såkalt "fortollingsgebyr". Dette er betaling for utførte tjenester, ekspedisjonsgebyr, og kreves av firmaet som utleverer pakken. Dette har ikke tollvesenet noen befatning med. Dersom du ønsker å klage på "fortollingsgebyret" må du derfor ta kontakt med firmaet som har utstedt gebyret. Lenke til kommentar
Kvisten Skrevet 4. februar 2005 Del Skrevet 4. februar 2005 Alle pakker fra B&H har den lappen limt på. Imidlertid legger de - som du sier - ut for momsen ( ingen toll på fotoutstyr) og beregner et eksp gebyr på ca 100-150. Dette ( moms og gebyr får du regning på om ca 1-2 uker etter mottak. Det er å merke seg at mine erfaringer er når UPS er ekspeditør selskap. Har gjort dette flere ganger og det funker som bare det. Lenke til kommentar
Aesop Skrevet 4. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 4. februar 2005 (endret) Det underlige var at jeg bestilte UPS-levering, men det var Posten som kom med pakken... Jaja, det viktigste er at jeg har utrolig mye gøy utstyr i hus, og at jeg har spart penger :-) E. EDIT: Korrigert promilleskriving... Endret 4. februar 2005 av Aesop Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå