Gå til innhold

Tankeeksperiment: Hvor fort kan man løpe 100-meter

Anbefalte innlegg

Rekorder blir alltid slått. Det kommer aldri til å bli satt en uslåelig rekord.

Hvis det er en reél påstand, kommer rekorden en eller annen gang tiden til å "nærme seg" eller "gå mot" (uttrykk i matte) det absolutt minimale. (Det er altså den tiden som faktisk ikke er mulig å oppnå, men mulig å komme svært nært. For eksempel kan det være 0, men tvilsomt så lenge mennesker har to bein :p).

Vi trenger deretter mer nøyaktige målinger for at folk skal kunne sette en bedre rekord. Men det skjer ikke at rekorden går forbi den minimale verdien. De bare nærmer seg mer og mer.

Veldig enig i deg med det du skrev der, når man merker at rekorden ikke blir forbedret vil vi antageligvis gå over til å rengne med tusendeler også.

Det er kanskje mer interessant å diskutere hva denne "null-verdien" er, det antall sekunder mennesket kan nærme seg, men aldri komme forbi. Og som jeg har sagt tidligere, å tro at denne kan nærme seg 7 sek er helt urealistisk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Rekorder blir alltid slått. Det kommer aldri til å bli satt en uslåelig rekord.

Hvis det er en reél påstand, kommer rekorden en eller annen gang tiden til å "nærme seg" eller "gå mot" (uttrykk i matte) det absolutt minimale. (Det er altså den tiden som faktisk ikke er mulig å oppnå, men mulig å komme svært nært. For eksempel kan det være 0, men tvilsomt så lenge mennesker har to bein :p).

Vi trenger deretter mer nøyaktige målinger for at folk skal kunne sette en bedre rekord. Men det skjer ikke at rekorden går forbi den minimale verdien. De bare nærmer seg mer og mer.

Veldig enig i deg med det du skrev der, når man merker at rekorden ikke blir forbedret vil vi antageligvis gå over til å rengne med tusendeler også.

Det er kanskje mer interessant å diskutere hva denne "null-verdien" er, det antall sekunder mennesket kan nærme seg, men aldri komme forbi. Og som jeg har sagt tidligere, å tro at denne kan nærme seg 7 sek er helt urealistisk.

Ahh! Se her. En litt eldre person enn gjennomsnittet her, som har hatt skikkelig matte på skolen ;).

Verdien vil jo presses nedover jo bedre sprintersko som lages osv, så vi ser ikke hva denne verdien er før det har "gått mot" uendelig lang tid. Og det er ganske lenge ;).

Lenke til kommentar

Det er ingen tvil om at det blir vanskeligere jo desto raskere noen har greid å springe, men tar vi utgangspunkt i tiden det går fra A-B så skal denne kunne forbedres helt til vi når det genetiske maksimum for mennesket. Hvor denne grensen ligger eller hvor fort vi kommer til å springe helt til slutt kan jeg neppe si, men det kan kanskje være så mye som 1sek fortere enn dagens rekord eller kanskje bare 0.10 sekunder.

Selvsagt så kan vi jo også få mutasjoner etc som utvikler et supermenneske, men vi vil fortsatt være bundet av de fysiske lovene, men det finnes dyrearter som spiser et dyr på 5 tusendels sekunder.

Lenke til kommentar
Selvsagt så kan vi jo også få mutasjoner etc som utvikler et supermenneske, men vi vil fortsatt være bundet av de fysiske lovene, men det finnes dyrearter som spiser et dyr på 5 tusendels sekunder.

Men da snakker vi ikke lenger om dagens menneske. Da snakker vi jo nesten om en annen art, og meget langt frem i tid..

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

ikke 500 år men 500 genrasjoner så har kanskje kroppen vår hatt en evolusjon, eneste problemet er at vi har blitt litt høyere (vi blir bare høyere og høyere, vet ikke hvorfor... damene ligger vel med flere som er over gjennomsnittet sikkert) men vi kommer også til og bli feitere og feitere...

Men jeg tror det ikke går så langt tid før folk er under 9,2 sek, for om 4-5 generasjoner så er det mange som kommer til og genmanipulere barnene sine, til og bli den perfekte..... og når det er gjort da begynner vi og komme veldig nær denne grensen dere snakker om!

Lenke til kommentar

Vi vil endre oss i takt etter hvordan samfunnet og naturen krever... Og dersom jeg ikke tar helt feil, så vil ikke de trege dø... Det er jo slik evulisjonen fungerer, de svake dør, og de dårlige genene er ute av verden!

Jeg tror at tidene vil bli høyere etter at tiden går, og at land som ikke er moderne kommer til å bli de raskeste... Vi blir jo ikke jaget av løver som krever at vi er raske, vet du! (ihvertfall ikke jeg)

Lenke til kommentar
  • 3 år senere...

V-rekorden på 100 meter har forbedret seg med 0.5 sekund på 70 år (Jesse Owens, 1936). På den tiden løp man ofte på koksgrus, eller hva det het. Når man fikk tartan, spurtan dekke osv, gikk tidene ytterligere ned. Hvis man tenker at rekorden forbedrer seg i takt med dette, uten nye tekniske revolusjoner ifht løpsdekke etc, vil tiden i 2080 være nede på 9,20. Men man kan jo ikke tenke på den måten, utviklingen vil alltid være størst i begynnelsen. 100 meter har vært løpt siden tidenes morgen og har utviklet seg over mange hundre år. Derfor vil nok tiden ikke forbedre seg like fort fremover. Men at løpere vil kunne løpe på under 9,5 innen de nærmeste 50-100 år er nok sannsynlig.

Når det gjelder kvinner er dessverre den rekorden til FLO-JO nærmest garantert ikke dopfri (10,49) :angry: , så der har utviklingen stått i stampe. De beste løper rett under 11,00 i disse dager.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Jeg vet ikke når målingene begynte, men du kan anta at det resultatet du har der er rimelig lik den nedre grensa. Folk har løpt 100m sprint i sikkert tusenvis av år. Men den perfekte fysikk, perfekte kondisen og den perfekte start skal det nok mye til for å ha. Så LITT bedre er det nok mulig å bli. Vil tippe den totalte 0 grensa for et menneske i vår verden i dag er 9,60 sek.

Hva er usain bolt da?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Jeg vil tippe at det vil være mulig og løpe ned mot 9.20 - 9.30. Etter det må man nesten gå på hundredeler.

Vi har vel faktisk begynt å telle hundredelar allerede...

Men eg er einig i at tida på 100-meter vil stoppe omtrent der, kanskje tida er litt høgare, rundt 9.40

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...