Penneknekt Skrevet 4. februar 2005 Del Skrevet 4. februar 2005 Verdensrekorden for hundre meter sprint er per i dag rundt 9.70 sekunder, i alle fall noe der omkring. Hvis jeg nå spør om du tror det er mulig å løpe denne distansen på 9.69 sekunder, vil du antakeligvis svare ja. Jeg spør videre: Er det mulig å forbedre også denne tiden (9.69 sek.) med ett hundredel? Du vil sannsynligvis svare ja også nå. Poenget mitt er: hvis man holder på slik, og følgelig antar at det hele tiden vil være mulig å forbedre tiden med ett hundredel, da vil det være mulig å løpe hundre meter på null sekunder. Dette er jo selvsagt bare tøv, men tenk litt etter. Hvor går den eksakt nedre grense for hvor fort et menneske kan løpe denne distansen? Antakeligvis må den nedre grensen defineres som et intervall. Kom med innspill! Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 4. februar 2005 Del Skrevet 4. februar 2005 Reaksjonen vil alltid ta litt tid pga usikkerhet om når det blåses/startes, derfor kan man ikke beregne starten helt nøyaktig. Et menneske vil alltid være nødt til å ta minimum x antall steg for å komme over, det sier da seg selv at det alltid vil ta litt tid uansett siden det er umulig å gjøre noe som ikke tar tid, tilogmed lyset ville brukt mer enn 0 sek på 100 m. Lenke til kommentar
Penneknekt Skrevet 4. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 4. februar 2005 Ja, det forstår jeg. Men jeg lurer altså på: dersom man hele tiden kan anta at det vil være mulig å løpe ett hundredel raskere - hvor vil man sette den absolutt nedre grensen, og hvorfor? Lenke til kommentar
T.F.T Skrevet 4. februar 2005 Del Skrevet 4. februar 2005 Men jeg lurer altså på: dersom man hele tiden kan anta at det vil være mulig å løpe ett hundredel raskere - hvor vil man sette den absolutt nedre grensen, og hvorfor? Da spør jeg heller; er det noen vits i å sette noen nedre grense ? Lenke til kommentar
glotón Skrevet 6. februar 2005 Del Skrevet 6. februar 2005 Ja, det forstår jeg. Men jeg lurer altså på: dersom man hele tiden kan anta at det vil være mulig å løpe ett hundredel raskere - hvor vil man sette den absolutt nedre grensen, og hvorfor? Jeg tror ikke man kan annta at man hele tiden kan løpe et hundredel fortere. Et sted kommer det til å stoppe opp, hvem vet, kanskje det allerede har stoppet opp? Ser du på tidene på 100m i OL i fjor, og andre stevner, er det ingen som er i nærheten av verdensrekorden (i hvertfall ikke som jeg har fått med meg). Vi kan jo ikke heller være helt sikker på at den nåværende verdensrekorden (9,78 av Tim Montgomery fra 2002) er ren, siden det har vært så mye tull med de amerikanske sprinterene og doping.. Lenke til kommentar
MagnusW Skrevet 6. februar 2005 Del Skrevet 6. februar 2005 når du er inne på det med doping så satt jeg her hjemme en dag og tenkte: hvorfor ikke ha en egen klasse for de som doper seg. Da vil det ikke være noe problem med at man må ta dopig tester. Så kom jeg til å tenke på at da vil jo de som doper seg, også stille i ikke-doping-klassen for å vinne? Hva tenker dere om dette? Lenke til kommentar
Dr.X Skrevet 6. februar 2005 Del Skrevet 6. februar 2005 Jeg vet ikke når målingene begynte, men du kan anta at det resultatet du har der er rimelig lik den nedre grensa. Folk har løpt 100m sprint i sikkert tusenvis av år. Men den perfekte fysikk, perfekte kondisen og den perfekte start skal det nok mye til for å ha. Så LITT bedre er det nok mulig å bli. Vil tippe den totalte 0 grensa for et menneske i vår verden i dag er 9,60 sek. Lenke til kommentar
Bandidos-Pelle Skrevet 6. februar 2005 Del Skrevet 6. februar 2005 Jeg tror grensen er mye lavere enn Dr.X skrev. Jeg vil tro at den optimale grensen er noe nærmere 7 sekunder. Kan ikke helt forklare, men alt kan forbedres. Av utstyr, treningsmetoder o.l. Lenke til kommentar
glotón Skrevet 7. februar 2005 Del Skrevet 7. februar 2005 Jeg tror grensen er mye lavere enn Dr.X skrev. Jeg vil tro at den optimale grensen er noe nærmere 7 sekunder. Kan ikke helt forklare, men alt kan forbedres. Av utstyr, treningsmetoder o.l. At mennesker uten doping noen gang kommer til å løpe på syv skeunder tror jeg er helt umulig. Da snakker vi ikke om at treningsmetoder/teknikk skal forbedres, da snakker vi om at mennekset må utvikle seg gjennom evolusjon! Det er jo ikke snakk om å forbedre utstyret så mye på en 100m. Kanksje tettsittende trakter som gjør at luftmotstanden blir minimal og at piggskoene blir noen gram lettere, men dette vil ikke gi mer en noen hundredeler. Lenke til kommentar
Dr.X Skrevet 7. februar 2005 Del Skrevet 7. februar 2005 (endret) Tenk hvor uendelig mange mennesker som har prøvd å slå den rekorden Bandidos Pelle. Tror du virkelig treningsmetoder o.l ville utgjort 2,7 sekunder? Det er ekstremt mye. Det må i såfall ekstreme forandringer i muskulaturen til for å oppnå 7sek. Endret 7. februar 2005 av Dr.X Lenke til kommentar
Bandidos-Pelle Skrevet 7. februar 2005 Del Skrevet 7. februar 2005 Det er snakk om over tid, kanskje flere hundre år fremover. Jeg tror det er mulig - jeg er bombesikker. Lenke til kommentar
Dr.X Skrevet 7. februar 2005 Del Skrevet 7. februar 2005 flere hundre år framover er lite i forhold til den tida som folk har brukt for å oppnå den 9,70 rekorden. Helt klart fysisk umulig. Lenke til kommentar
T.F.T Skrevet 7. februar 2005 Del Skrevet 7. februar 2005 Menneskekroppen har jo forandret seg på 500 år, hvorfor vil den ikke forandre seg i fremtiden, i stor nok grad til å løpe så raskt ? Lenke til kommentar
Dr.X Skrevet 7. februar 2005 Del Skrevet 7. februar 2005 (endret) Hva skulle få mennesket i vår verden, som stort sett sitter på en kontorstol hele dagen og jobber inne uten bevegelse, begynne på en stor fysisk revolusjon? Nei du.. Endret 7. februar 2005 av Dr.X Lenke til kommentar
T.F.T Skrevet 7. februar 2005 Del Skrevet 7. februar 2005 Jeg tror nok vi leet oss mer for fem hundre år siden. Alikevell er vi større og raskere enn vi var, fordi maten har forandret seg stort. Lenke til kommentar
glotón Skrevet 7. februar 2005 Del Skrevet 7. februar 2005 Dr.X er inne på noe viktig. Som jeg har nevnt tidligere, for å løpe så mye fortere som det er snakk om her må man satse på evolusjon, og da holder det ikke med 500 år, glem det! Ser at kosthold er nevt. Se på matvanene til folk nå for tiden, hva er trenden, bedre og sunnere kost? Eller er det kanskje mer "junk food", mikromat, og andre letvinne løsninger? Nemlig, det er nok dessverre det siste. Folk blir feitere og feitere. For at et menneske skal løpe 100m på 7,0 sek, må det ha en gj.fart på 51,4 km/h. Den nåværende verdensrekorden er løpt med en gj.fart på 37,1 km/h. Umulig at mennesket (uten påvirkning, dvs. gendoping o.l.) kan utvikle seg så mye på bare noen hundre år! Lenke til kommentar
GeOgrafi Skrevet 7. februar 2005 Del Skrevet 7. februar 2005 Det var vel Hjallis som var først ute med det sitatet etter at han vant OL-gull på 10000 m i Oslo under vinterlekene i 1952. Han hadde satt ny verdensrekord og ble spurt om han trodde den noensinne ville bli slått. Da var svaret: - Jo, det e sekkert å vesst, og det einaste æ veit e at ingen kjæm nån gång te å gå på null. Siden den gangen har verdenrekorden på 10 tusen blitt forbederet med over 4 minutter.... Lenke til kommentar
glotón Skrevet 8. februar 2005 Del Skrevet 8. februar 2005 (endret) Jeg ser poenget ditt, men da Hjallis var på sitt beste til nå har utstyret i skøyter gått gjennom en ganske kraftig forandring. Hjallis gikk i ullgenser og topplue, nå går de i spesialkonstruerte drakter som gjør at vindmotstanden er minimal, skøytene er helt anderledes (klapp-skøyter) osv. Desstuen går jo alle skøyteløp inne i haller nå, slik at vind o.l ikke er noen faktor. Mens i friidrett, dvs. 100m løp, er det ikke så mye å forbedre med tanke på utstyr. Det vil selvfølgelig avgjøre hva slags vind det er, at det kan gå noen hundredeler fortere hvis man får maks lovelig vind (2,0 m/s) enn om man har 0 m/s i vind. Men ikke noe av dette er nok til å forbedre verdensrekorden med 2,7 sekunder! Endret 8. februar 2005 av glotón Lenke til kommentar
T.F.T Skrevet 8. februar 2005 Del Skrevet 8. februar 2005 Nei, ikke 2,7 sekunder. Jeg tenkte heller på under 9.60, som Dr.X sier er umulig. Lenke til kommentar
EinarEriksen Skrevet 8. februar 2005 Del Skrevet 8. februar 2005 Rekorder blir alltid slått. Det kommer aldri til å bli satt en uslåelig rekord. Hvis det er en reél påstand, kommer rekorden en eller annen gang tiden til å "nærme seg" eller "gå mot" (uttrykk i matte) det absolutt minimale. (Det er altså den tiden som faktisk ikke er mulig å oppnå, men mulig å komme svært nært. For eksempel kan det være 0, men tvilsomt så lenge mennesker har to bein ). Vi trenger deretter mer nøyaktige målinger for at folk skal kunne sette en bedre rekord. Men det skjer ikke at rekorden går forbi den minimale verdien. De bare nærmer seg mer og mer. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå