Nugget Skrevet 4. februar 2005 Del Skrevet 4. februar 2005 Hei Gikk nylig til anskaffelse av et S939 system, (se specs i signatur). Dette fungerer i utgangspunktet bra og jeg er mer enn fornøyd med ytelsen. Etterhvert har jeg imidlertid oppdaget et snodig problem. Maskinen slår seg av etter en viss periode med inaktivitet. Jeg kan holde på med maskinen i timevis uten problemer i det hele tatt, men lar jeg den stå alene i 1/2 - 1 1/2 time så slår den seg av, helt uten forvarsel. Jeg har nå drevet en god del feilsøking, men har ikke klart å komme til noen konklusjon mht. hva dette kan skyldes. Jeg har prøvd forskjellige bioser og drivere på de enkelte deler i maskinen. Jeg har satt "Asus probe" på opptak og det er ikke registret noen temperaturøkning eller andre problemer før maskinen har slått seg av. Jeg har ikke aktivert noen form for hvilemodus eller noe sånt. Eneste er at skjermen slår seg av etter 20 min. Kjølingen i kabinettet tror jeg er god nok. MB ligger på 30/40 grader, det samme gjør CPU i idle. Det kan også nevnes at systemet er fullstendig uklokket. Vil bare ta med til slutt at maskinen går så det griner når jeg holder på med den. Aldri noen resettinger, hakking eller noen tegn på problemer. Det er imidlertid irriterende at jeg ikke kan ha maskinen stående på om natten, (og f.eks. laste ned noe). Er det noen teknisk anlagte der ute som kan tenke seg hva dette kan skyldes? Eller eventuelt komme med forslag til hvordan jeg kan fortsette feilsøkingen? Lenke til kommentar
Tjohei Skrevet 4. februar 2005 Del Skrevet 4. februar 2005 Jeg har ikke aktivert noen form for hvilemodus eller noe sånt. Eneste er at skjermen slår seg av etter 20 min. Hm, var det første jeg tenkte på, men du er helt sikker på at ting er slått av? Hva med å slå av at skjermen skrur seg av også, bare for å prøve. Hvis du vigler litt på musa (og ikke noe mer) litt innimellom, sånn hvert 20. minutt, skrur den da seg av? Hvis ikke, virker det som det er noe hvilemodus av noe slag som fremdeles er i effekt. Lenke til kommentar
Nugget Skrevet 4. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 4. februar 2005 Jeg har ikke aktivert noen form for hvilemodus eller noe sånt. Eneste er at skjermen slår seg av etter 20 min. Hm, var det første jeg tenkte på, men du er helt sikker på at ting er slått av? Hva med å slå av at skjermen skrur seg av også, bare for å prøve. Hvis du vigler litt på musa (og ikke noe mer) litt innimellom, sånn hvert 20. minutt, skrur den da seg av? Hvis ikke, virker det som det er noe hvilemodus av noe slag som fremdeles er i effekt. Ja, skal prøve det. Men det virker lite sannsynlig at det kan knyttes til at skjermen slår seg av. Dette fordi maskinen har vist seg å gå i alt fra 1/2 time til 3-4 timer etter at jeg har forlatt den. Kjipt problem dette. Lenke til kommentar
Nugget Skrevet 4. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 4. februar 2005 Ok, litt mer info om problemet Når jeg forlot maskinen i dag morges så prøvde jeg noe nytt. Jeg startet "Hammer" (leveldesignprogram for HL2). Tanken var at CPU og RAM skulle "ha noe å jobbe med". Til min store overraskelse så stod maskinen PÅ nå når jeg kom hjem fra arbeid. Dette skulle vel bevise at det ikke er noen hvilemodus-ting inne i bildet? Men, det er vel på den annen side et argument for at noe er galt med HK, CPU eller RAM? Lenke til kommentar
Tjohei Skrevet 5. februar 2005 Del Skrevet 5. februar 2005 Alternativ test. Skru på hvilemodus (til å slå inn etter 5 min eller.no), start "Hammer" og la maskina stå. Er litt usikker, men jeg innbildte meg at endel programmer (sånn som spill) forhindret maskinen å gå i hvilemodus og skru av skjermen og sånt. Hvis maskinen ikke skrur seg av, kan det likevel være noe hvilemodus grums. Hvis maskinen skrur seg av (eller går i hvilemodus), har du rett. Lenke til kommentar
Nugget Skrevet 5. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 5. februar 2005 Vel, problemet tilspisser seg stadig Prøvde igjen å la maskinen stå på med "Hammer", men i natt slo maskinen seg av igjen. Jeg prøvde å skru av skjermhvilemodus, men det ga tydeligvis ingen resultater. En annen ting som bekymrer meg er at når jeg skrudde på maskinen igjen i morges så surfet jeg på nettet i 5 min. og så slo maskinen seg av(!) Det er første gang det skjer mens jeg sitter og jobber med ett eller annet. Jeg blir nå mer og mer overbevist om at det er noe riv ruskende galt med hardwaren min. Hvordan skal jeg egentlig gå frem for å teste de enkelte bestanddelene? Jeg har kjørt en kjapp Memtest og det gikk greit. Noen som har forslag til feilsøkingsprosedyrer? Lenke til kommentar
Tjohei Skrevet 5. februar 2005 Del Skrevet 5. februar 2005 Ingen konkrete forslag, men du har ihvertfall rett i at det ikke har noe med hvilemodus å gjøre. Men har du prøvd det Xell foreslo her? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå