Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Er dette en sprengt høyttaler?

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg har akkurat fått montert et par høytalere bak i en bil! Begge to er på 300W.. Merket er usikkert!

Jeg har et X-Sound anlegg med 4x40 W utgangseffekt! (det burde holde)

Etter et par dager har den ene høytaleren begynt å låte rart! Musikken høres nærmest uthulet ut, og bassen dirrer! På den andre er det helt klar lyd, og bassen høres ut som den skal! Jeg har ikke spilt særlig høyt, og de burde tåle det volumnivået jeg har hatt det på! Det gjorde ihvertfall den ene..

Er høytaleren sprengt allerede? :no:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Høres ut som høyttalern har blitt utsatt for den mest utbredte årsak for at et element takker for seg; for liten forsterker->klipping og brent spole.

Når du sier 4x40W så er vel det max hva spillern gir ved 1000Hz og 10% THD.

Et mer reelt tall vil være 4x 12 - 15 W RMS, 1%THD.

En liten forsterker vil nok gjøre underverker for lyden. En liten firekanaler kommer vel på ca 2500 inkludert kabling og sikring vil jeg tro.

Lenke til kommentar

aller først ville jeg faktisk prøvd å bytte om på kanalene/høytalerne og se om det fremdeles var samme lyd, da har du feil i høytalerne, om feilen flytter over til de andre høytalerne så har du noe feil mellom høytalerne og forsterkeren... for tidlig å si direkt hva som er defekt... kan rett å slett vare dårlig kontakter eller som jalla også nevner...

:whistle:

Endret av pndjo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...