Crozzfire Skrevet 4. februar 2005 Del Skrevet 4. februar 2005 Hei! Skal bygge en gaming pc for en kamerat. Han har skjerm, så jeg prøver å få det hele på ca 10000 kr. Lurer på om disse delene funker: Hovedkort Prosessor Hvordan harddisker bør jeg ha? Vanlig eller SATA? Kan være 120 eller 200 gb kanskje. Merke? Minne... hvordan hastighet og hvilket merke? Og må jeg ha en spesiell type minne for å få utnyttet Dual-channel ddr funksjonaliteten på hovedkortet? Grafikkort! Tenkte på ATI x800 eller hva det heter, men det er jo så mange forskjellige typer og merker at det er til å bli gal av. Hvordan kort som er bra til spilling anbefaler dere, men ikke "overkill"? mmm.. lydkort og nettverkskort følger med på hovedkortet, så det trenger jeg vel ikke å tenke på... Og til slutt, tips om et greit kabinett og evt. strømforsyning. Trenger ikke å være fancy, det viktige er at maskinen er bra å spille på Takk! Lenke til kommentar
Crozzfire Skrevet 5. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 5. februar 2005 (endret) Tusen takk for svaret! Det dukker da opp litt flere spørsmål; vet at topic er gaming pc, og tviler forsåvidt ikke på forslaget, men jeg er nå sånn at jeg trenger alt i klartekst, unnskyld -Jeg finner ingen butikk som har det skjermkortet Sapphire Radeon X800XL 256MB GDDR3 PCI Express,Tv-Out, DVI-I, Full-Retail på lager. Noen som finner en som har? Skulle helst få bygd pc-en ASAP -Holder en 3200+ prossesor for at spill kan kjøre glatt (på høyeste setting)? Har en socket A athlon 3000+, og jeg får lav fps i f.eks. World of Warcraft noen steder. -Hva menes med "winchester". -Hva betyr Aktiv PFC? -Er PC3200 bra nok? Thx Endret 5. februar 2005 av Crozzfire Lenke til kommentar
Khalifen Skrevet 5. februar 2005 Del Skrevet 5. februar 2005 Sjekk på netshop og "skjermkort" og "PCI-E". Lenke til kommentar
Orbo Skrevet 5. februar 2005 Del Skrevet 5. februar 2005 (endret) king_of_kong: Linken di funker ikke. Du har skrevet komma istedenfor "." En AMD XP 3000+ kan ikke sammenlignes med en AMD64 3000+. AMD 64 (socket 939) Har dobble minnekanaler, som gjør at minne får jobbe mer effektivt. 64 bit's støtten gjør også at den regner ut oppgavene litt raskere. Dette er det sikkert mange andre enn meg som kan forklare bedere. Winchester er kodenavenet på CPU'n. Winchester har 90 nm. F.eks. en NewCastle CPU (socket 754) har 130 nm. Dvs. at en Winchester har lavere effektforbruk PC3200 holder PC3200 = 400 Mhz. Og siden det er DDR( Dobble Data Rate, elns) Da blir det altså 400/2 = 200. 200 Mhz er det samme som den CPU'ns busshastighet. (200 HTT) Dårlig forklart : / Dette kortet er på lager(Club3D Radeon X800PRO) Men det er ca. 750,- kr. dyrere. Edit: En leif Endret 5. februar 2005 av BaX Lenke til kommentar
Crozzfire Skrevet 6. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 6. februar 2005 TakkTakk. Det var helt greit forklart det Sikkert ikke så farlig, men noen som vet hva aktiv pfc betyr? Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 6. februar 2005 Del Skrevet 6. februar 2005 Active power factor correction. Betyr at den passer på at maskinen alltid får korrekt strøm. Enkelt sagt. Finnes også passiv. Lenke til kommentar
snoemann Skrevet 6. februar 2005 Del Skrevet 6. februar 2005 Utklipp fra netshop : PFC står for "Power Factor Correction" og er en funksjon som gjør at strømforsyningen automatisk justerer viftehastighet etter hvor mye kjøling denne trenger. Hvis PCen benyttes til enkle applikasjoner og krever liten kjøling, så vil strømforsyningens vifter gå ned på en minimal hastighet og avgi så og si ingen støy. Når PCen krever mer kjøling vil viftehastighetene automatisk justeres opp. Lenke til kommentar
Crozzfire Skrevet 6. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 6. februar 2005 ahh, det er jo bra... thx Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå