Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg har lyst til å lage et nettsted bygd rundt Accessdatabaser, og jeg lurer på hva slags verktøy jeg trenger til å gjøre noe sånt. Er det vanskelig? Er det noe jeg kan lære meg på en uke? Eller må du ha tatt kurs og utdanninger og slikt for å få det til?

Har dere eventuelt noen anbefalinger til alternative webdatabaseløsninger som er enkle å sette opp og bruke og samtidig fleksible?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For å lage en webside så må du først å fremst kunne html. Hvis du vil ha en dynamisk webside, med f.eks. nyheter, som skal lese informasjonen fra en database (f.eks Access) så må du lære deg et serverside språk, f.eks. asp eller php. Det tar nok litt mer tid en en uke å lære og mestre alt dette. Forslår at du begynner her:

Hvis det bare er serverside script du vil lære så kan du begynne her (php) evt. her (asp).

Lenke til kommentar

Hehe, var kanskje ikke klar nok med hva jeg kan fra før. Jeg har tilstrekkelige html-kunnskaper. Har laget websider i mange år. Jeg har også erfaring fra perl-skripting.

Men jeg er altså helt grønn på dette med databaser. Det jeg lurer på er om det er mulighet for å implementere slike databaser på et nettsted med et GUI, altså uten å måtte skrive spørringer og sånt. Jeg kan jo sikkert lære meg det også, men er jo enklest med GUI, så kan jo det mer avanserte komme senere. Det virker på MS sine sider at det å publisere slikt med asp/xml ikke er stort vanskeligere enn å si hva du skal ha med og trykke på en knapp.

Hvis jeg kan perl og dette med å behandle data, er det da vanskelig å lære seg å jobbe med SQL e.l i perl?

Edit: klarifisere litt

Endret av handuet
Lenke til kommentar

vanskelig og vanskelig... Kommer jo helt an på hva du skal gjøre... Du trenger i hvert fall modulene DBI for generell databasetilgang og DBD::ODBC for å komme til dataene. Se http://dbi.perl.org for mer om hvordan dette gjøres.

Generelt er vel ikke Access det beste dersom du har en website med mange brukere og høye krav til sikkerhet,men med DBI er det relativt enkelt å overføre systemet til en annen database dersom det skulle bli et behov for det.

M.

.. håper dette hjalp, litt uklart hva du har planer om å gjøre..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...