Veide Skrevet 4. februar 2005 Del Skrevet 4. februar 2005 Hei. Fikk min nye WD 200GB harddisk i går. Starta å partisjonere den til en partisjon på 80gb. Når eg i dag tenkte å bruke disken, viser det seg at den berre har komt på 6% ferdig, ergo vil det ta mange dagar før eg evt kan bruke disken. Spesielt siden eg må ha to partisjonar til. Eg bestemte meg for å prøve hurtigformatering, og det tok berre 5 sekund ca. Så begynte eg å overføre filer til disken. Det eg no lurer på er om det er mykje større sjanse for crash og tap av data ved denne løysinga? Kva råder dykk meg til å gjere? Flytte data tilbake og fullføre ei veke med formatering? (2Ghz, 256+512 ddr-ram og 80GB + ny 200gb harddisk.) Setter stor pris på svar. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 4. februar 2005 Del Skrevet 4. februar 2005 Hurtigformatering er helt OK, det gir akkurat samme resultat. Forskjellen er at vanlig formatering gjør en lesesjekk av alle sektorene (chkdsk), det er det som tar tid. Det kan jo være greitt å få sjekket disken før du tar den i bruk. Et godt alternativ er DLG Diagnostic, du finner den her: http://www.ultimatebootcd.com/ Bare for å ha nevnt det, du har vel oppdatert OS som takler disker større enn 137GB? Hvis du bare har XP uten SP1 så vil du få deg noen ubehagelige overraskelser. Lenke til kommentar
Veide Skrevet 4. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 4. februar 2005 Ok, takk. Har xp pro sp1. Har tenkt å formatere den gamle disken og legge inn os på nytt, fordi disken har vert ustabil i lengre tid. Er dette rette måten å gjere det på? Lenke til kommentar
Veide Skrevet 4. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 4. februar 2005 Nå restarta eg maskina. Først ville den ikkje starte (svart skjerm), då heldt eg inne av/på-knappen til den slo seg av, for så å starte igjen. Då kom det opp fleire alternativ: Sikkermodus, Starte med siste fungerende innstillinger, Starte på vanlig måte. Eg valde Starte med siste fungerende innstillinger. Då jobba maskina hardt i 2 minutt ca, før eg endelig kom inn i Windows. Det kom fleire dll. feilmld. Det er sjuke fargar (færraste), lav oppløysing, og eg kan ikkje forandre desse. Kva skal eg gjere? Lenke til kommentar
eirikdh Skrevet 4. februar 2005 Del Skrevet 4. februar 2005 Nå restarta eg maskina. Først ville den ikkje starte (svart skjerm), då heldt eg inne av/på-knappen til den slo seg av, for så å starte igjen. Då kom det opp fleire alternativ: Sikkermodus, Starte med siste fungerende innstillinger, Starte på vanlig måte. Eg valde Starte med siste fungerende innstillinger. Då jobba maskina hardt i 2 minutt ca, før eg endelig kom inn i Windows. Det kom fleire dll. feilmld. Det er sjuke fargar (færraste), lav oppløysing, og eg kan ikkje forandre desse. Kva skal eg gjere? Boot fra XP CDen og formater disken og innstaller windows på nytt? Lenke til kommentar
MrVilla Skrevet 4. februar 2005 Del Skrevet 4. februar 2005 Å foreta en quick format er ikke noe problem. Det gjør jeg hele tiden. Imidlertid så hørtes det helt vilt ut at det skal ta dager å benytte full-formatering!? Etter min mening så tyder dette på at det er noe merkelig med den disken allerede. Jeg ville sjekket hd'en for feil ved bruk av produsenten sitt feilsøkprogram bare for å være sikker. Lenke til kommentar
Veide Skrevet 4. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 4. februar 2005 Har nettopp søkt med DLG Diagnostic (takk). Fant ingen feil. Har tenkt å formatere.. men då kjem eg til å miste mykje data, og det vil eg unngå. OS ligg forresten ikkje på den nye harddisken. Skal eg formatere harddisken med os og flytte os over på den nye disken, som har 6mb meir cache? Er dette ei bra løysing? Då mistar eg minimalt med data. Svar tas i mot med stor takk. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå