Gå til innhold

Straff til slemme elever?

Anbefalte innlegg

Nei, det står jo alltid nye mus på bordet dagen etterpå. Mystisk, det der.

Men da har vi jo løsningen på hele problemet! Drit i å kjøpe nye mus!

Elevene får samtidig trent seg på alle snarveitastene windows har å by på.

Kjøp nye mus etter en måned eller noe, så skal vi se at ingen knabber de lengre ;)

har prøvd det selv, det funker, har ett lite datarom med 5 maskiner som alle kan bruke, hadde en periode med ca 0 vedlikehold, var MYE som skjedde der, alt som ikke var låst fast ble borte, var også en del som var låst fast som ble borte, nå er det ingenting som blir borte der :)

har låser der da, sånn at det skal bli vanskeligere, musene har hatt kule i ca ett halvt år nå...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg stemmer for at dere fortsetter som før, men lar være å erstatte tinga som er vekk, på den måten vil elevene føle et slags sinne mot de som tar ting, siden de da merker mer til at det faktisk går ut over alle.

Blir en mus borte, ikke legg ut ny. Webcam var jo også en fin ide, er jo bare å sette opp på en av pcene det, om det er en lærerpc eller noe.

Lenke til kommentar

det vil ikke virke, jeg gikk på ungdommsskolen ifjor, og de som driver å stjeler bryr seg ikke...

så lenge de kan gjøre livet ubehagelig for andre, så er livet fett, sett opp lister over de som kommer inn på datarommet, og srøg for at ingen kommer ut uten å ha blitt krops visitert...

og stjeler de noe, så gi dem en så saftig bot at de kommer til å slite i flere år med å betale den tilbake!!

da tror jeg nokk at det fort blir slutt på stjelingen...

(jeg hater virkelig slike drittsekker.. :mad: )

Lenke til kommentar

Masse sånne på skolen jeg jobber på også. Rart hvor gøy enkelte mener det er å ødelegge for andre..

Spesielt på biblioteket er det masse stjeling av mus osv. Mye software problemer også.

Virus og spill og faen, men det problemet fikk jeg ordna! Installerte overvåking uten at noen vet det :cool: Så når de sitter der og bråker og forstyrrer andre, vil maskina enkelt nok restarte seg! Fin løsning!

Lenke til kommentar

Vel, her er det egentlig bare få valg:

a. sperr rommene i friminuttene - Prøvd ut, men lærerne låser opp)

b. sett opp overvåkning - Krever tillatelse fra datatilsynet, men så lenge ingen legger inn protest skal det ikke være for vanskelig

c. sett opp fysisk bevåkning i friminuttene - Krever at noen stiller opp, men kan fungere

d. finner på noe annet genialt

uannsett, tar du noen for stjeling av utstyret så krev at vedkommende erstatte det han/hun har stjelt og sleng på en null bak ved et "uhell". Funker fett hvis man plutselig må betale 200kr for en mus som koster 20kr.

Edit: blant annet SOPP (Studentskipnaden i Oppland) praktiserer det her. Koster 150kr å få utlevert ny TP-kabel til hyblene hvis man mister den man har.

Endret av Ernie.
Lenke til kommentar

Vet ikke om dette eksisterer/lar seg gjøre, men det man burde hatt var en service/daemon som kjørte i bakgrunnen, og oppdaget at tastatur/mus/annet ble koblet fra maskinen. Deretter sendt en beskjed til læreren i rommet om at "maskin yaddayadda har fått frakoblet dittellerdatt". Så kunne læreren dra fram spanskrøret og la det stå til. :p

Eventuelt at en (rimelig høy) lyd ble spilt av.

Funker selvsagt ikke for muskulefjerning, men om man limer igjen musa som nevnt tidligere...

Lenke til kommentar
Vet ikke om dette eksisterer/lar seg gjøre, men det man burde hatt var en service/daemon som kjørte i bakgrunnen, og oppdaget at tastatur/mus/annet ble koblet fra maskinen. Deretter sendt en beskjed til læreren i rommet om at "maskin yaddayadda har fått frakoblet dittellerdatt". Så kunne læreren dra fram spanskrøret og la det stå til. :p

Eventuelt at en (rimelig høy) lyd ble spilt av.

Funker selvsagt ikke for muskulefjerning, men om man limer igjen musa som nevnt tidligere...

Lyd-delen funker heller dårlig når maskinene i dette tilfellet ikke har høytalere.

Lenke til kommentar

Merkelig det der... på min skole får alle maskinene stå ifred, uansett. Verken jeg eller de andre ser noe poeng i å ødlegge skolen utstyr.

En annen fordel er at skolen faktisk har råd til å kjøpe nytt datautstyr isedenfor å måtte reparere å bytte ut noe av det som blir ødelagt.

Lenke til kommentar
det vil ikke virke, jeg gikk på ungdommsskolen ifjor, og de som driver å stjeler bryr seg ikke...

så lenge de kan gjøre livet ubehagelig for andre, så er livet fett, sett opp lister over de som kommer inn på datarommet, og srøg for at ingen kommer ut uten å ha blitt krops visitert...

og stjeler de noe, så gi dem en så saftig bot at de kommer til å slite i flere år med å betale den tilbake!!

da tror jeg nokk at det fort blir slutt på stjelingen...

(jeg hater virkelig slike drittsekker.. :mad:  )

Har ikke rett og ransake folk under 18.. Og du må være politi eller noe...

Hvis jeg feks stjeler en mus i en butikk. De kan ikke ransake meg..

Så kan man klage på en altfor høy "bot"..

Liksom betale 2000 for en mus som koster 15kr(verdt)*

Tror ikke det..

EDIT: Eller bare få tilatelse av datatilsynet, og sende brev hjem til de det gjelder..

Og erstatting, SOM ER RIKTIG SUM...

Endret av Bundy
Lenke til kommentar

a) Ikke erstatt det som blir borte. Etterhvert som mus og tastaturer mangler, så blir det verre å få benyttet datarommene.

b) Velg tilfeldig ut elever som ikke får benytte PC fordi utstyret mangler. Ta forskjellige elever fra gang til gang, slik at alle får merke det.

c) Opplys om grunnen til at elevene ikke får benyttet PC'ene - fortell de at fordi noen jævler har rappet utstyr, så er det ikke nok til alle.

d) Kjør prøver via PC - når det mangler f.eks. 5 PC'er og 5 elever ikke får tatt prøven, så går det utover karakterer osv.

e) Om noen blir fersket i å rappe utstyr, så få rektor til å belønne dette med 3 dagers utvisning.

Så tenker jeg problemet løser seg selv. Forresten en god ide med metallplate bak på kabinettet hvor alle kablene strekkes ut gjennom et trangt hull... burde være rimelig unødvendig, men det er alltid noen jævler som må ødelegge for alle andre.

Endret av jendor
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...