t_man Skrevet 18. juni 2002 Del Skrevet 18. juni 2002 Tillater meg å 'mase' enda mer på dere. Linux-burken begynner nå å ta form (har tatt ganske lang tid), men jeg sliter enda med ett lite 'problem' :sad: Det jeg lurer på er hva som må enables i kernelen (2.4.18) for at jeg skal få farger i X (kjører btw. KDE). Starter jeg f.eks. irssi (i X) er det i svart/hvit - derimot i konsollen er det i farger. På forhånd takk :smile: Lenke til kommentar
nesquik Skrevet 19. juni 2002 Del Skrevet 19. juni 2002 Eh? Farger? Får du INGEN farger? bare sort/hvit? Prøv å titt litt på /etc/X11/XF86Config-4 (muligens uten -4 avhengi av månefasen). Det står vel ikke "Default depth 2" eller noe sånt? Hvis du mener det mangler farger bare i terminaler har det med terminalen du bruker. Bruk xterm (jeg liker xterm -bg black -fg grey) og kjør export TERM=linux for å få farger der. Var dette noe svar egentlig? (sove tid) Lenke til kommentar
t_man Skrevet 19. juni 2002 Forfatter Del Skrevet 19. juni 2002 Hei ! Forklarte med nok litt dårlig :sad: Det jeg mente med at jeg ikke hadde farger, gjelder _kun_ i terminalen til KDE. I KDE har jeg farger, bare ikke i terminalen. Vet du hva som kan gjøres (innstillinger) eller må jeg bare benytte en annen terminal ? Terminalen jeg bruker heter foresten "Konsole". Lenke til kommentar
nesquik Skrevet 19. juni 2002 Del Skrevet 19. juni 2002 Aha! Det er et kjent problem :=) Bare kjør noe ala "export TERM=xterm" eller "export TERM=linux" først i terminalen (legg det inn i et script eller noe sånt) så vil du oppdage at du får farger tipper jeg. Lenke til kommentar
t_man Skrevet 19. juni 2002 Forfatter Del Skrevet 19. juni 2002 Et skript som kjøres hver gang maskinen startes, mener du ? I så fall, hvilket bør jeg legge det i ? Er newbie :sad: Men, hva er egentlig forskjellen på export TERM=xterm og export TERM=linux Beklager at jeg maser sånn, men jeg lurer.. _________________ -- Mvh, Tobias. [ Denne Melding var redigert av: t_man på 2002-06-19 13:11 ] Lenke til kommentar
nesquik Skrevet 19. juni 2002 Del Skrevet 19. juni 2002 Ikke hver gang maskinen starter, hver gang konsole starter... Forøverig vet jeg faktisk ikke forskjellen på xterm og linux.... Det jeg gjetter er at det er forskjellig måter terimnalen takkler kontroll tegn og sånt no, men nyere terminaler takkler på xterm og linux ganske bra. Forøverig kan du prøve å legge det i .bashrc eller .profile (prøv .bashrc) disse filene ligger da i hjemmekatalogen din ( /home/user/.bashrc f.eks. husk at filer som begynner på . i utgangspunktet er skjult og ikke kommer opp på en ls hvis du ikke legger ved -a) Lenke til kommentar
t_man Skrevet 19. juni 2002 Forfatter Del Skrevet 19. juni 2002 Hei ! Det med export TERM=linux funka, har nå også farger. Men jeg finner ingen .bashrc fil, heller ingen .profile når jeg tar en ls -a i /home/tobias Skal jeg selv opprette filene ? Lenke til kommentar
nesquik Skrevet 19. juni 2002 Del Skrevet 19. juni 2002 Finnes de ikke blir du nødt til det. Du kan muligens legge det inn i /etc/bashrc også. (Kanskje like greit) Lenke til kommentar
t_man Skrevet 19. juni 2002 Forfatter Del Skrevet 19. juni 2002 Hei ! Fant ikke den filen du refererer til. La kommandoen foresten inn i /etc/profile funker bra :smile: Takk for all hjelp! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå