Gå til innhold

Ustabil tilkobling mellom DV-kam. og PC

Anbefalte innlegg

Hei.

Har nå hatt mye plunder med å koble til DV kamera til PC, og etter mye prøving så virker nå dette mot mitt Panasonic NV-GS70 både fra Premiere Pro og Vindows Movie Maker.

Men, så har jeg lånt et Sony Digital8 kamera - digitalt kamera som bruker Video8 tape. Jeg skal selvfølgelig overføre mine gamle Video8 filmer til PC, (som kameraet kan spille av).

Dette får jeg ikke til å virke. Har fungert 1 gang. PC'en finner kameraet, men jeg får hverken bilde eller kontroll over kameraet fra PC'en når jeg prøver capture. Jada, det står i Play modus. Men dersom jeg prøver utallige ganger virker det pluttselig, for deretter å ikke virke neste gang. Spørsmålet er: Kan dette ha noe med gode og dårlige FW kort å gjøre, eller har noen erfaringer fra lignende situasjon.

PC: Pentium 4 2,8 Ghz - 512mb ram, XP m SP2 Nytt FW kort (ikke FW integrert i HK)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Esvanes,

du får unnskylde meg hvis jeg misforstår deg nå, men du prøver vel ikke å putte et Digital8 bånd inn i et DV-kamera?? Hvis de mot formodning skulle ha samme formfaktor, så vil DV-kameraet uansett ikke kunne spille av Digital8 båndet som har en helt annen standard.

Jeg misforstår deg sikkert, men det kan hende at andre gjør det også, derfor: Hvilket kamera er det du kobler til PC'en og som du nå har problemet med. Sony-kameraet eller Panasonic'en?

Lenke til kommentar

Hei, og takk for takk for svarene så langt, men jeg skal forklare nærmere!

Å koble DV kamera til PC'en har vært nokså ustabilt, men nå virker i hvertfall Panasonic'en hver gang. For ordens skyld Panasonic er et DV kamera med Mini-DV tape, altså et helt normalt DV kamera.

Kameraet som jeg ikke får til på min maskin (Sony DCR-TR7000E Digital8) er et også et DV kamera med DV-ut port (IEEE-1394) altså så langt et DV kamera, men det spesielle med dette kamera et at det bruker Video8 tape og ikke Mini-DV, og lagrer filmen digitalt på Video8 tapen. (Sony måtte selvsagt lage en egen standard i de tider da DV-kamera ble lansert). Det geniale med dette kameraet er at det også kan spille av analog video som er tatt opp med et Video8 kamera på video8 tape. JEg har altså ikke problemer med å putte tapen i kamera. Det går aldeles utmerket :roll:, men når jeg kobler til kameraet til PC'en blir det registrert av XP, men Capture funksjonen i PremierePro go Windows Movie Maker kommer opp uten bilde. Det er heller ikke mulig å klikke på kamera kontroll knappene (i PC programmet).

Dersom jeg prøver å skru av og på kameraet i en halv-time elle så, så virker det til slutt kanskje (ikke hver dag). Det er dette jeg mener med utstabilitet.

Jeg kan selvsagt dra over til kameraten min (som eier Sony kamerat der dette også virker), men jeg kunne helst tenke meg å få dette til å virke på min egen maskin. Da jeg ikke har drevet med video captruring så lenge, har jeg ikke så mye peil på FireWire teknologien, men anser meg ellers nokså oppegående pc.

Håper derfor at noen med litt mer peiling kan gi meg noen tips.

:) e

Lenke til kommentar

Hei.

Har funnet ut litt mer.

Dersom jeg kobler til kamera, og så når XP spør etter hva jeg skal gjøre velger å starte opptak med det ene eller andre programmet, ser det ut til å virke hver gang nå. Jeg trodde jeg kunne svare "Take no action" og deretter selv bare starte opp regideringsprogrammet. Men detter var vist tydelighvis feil fremgangsmåte. Det virker i hvertfall nå, bortsett fra at jeg ikke får med lyd fra mine Video8 taper - bare støy. Men det støyer i hodetelefonene også når jeg kobler til disse til kameraet. Så her er det tydelighvis et komp. probl. mellom det kameraet opptaket opprinnelig ble gjort på og på Sony kameraet. Kanskje noen har vært borti dette problemet før ?

:dontgetit: e

Lenke til kommentar

Jeg har samme sony kameraet, og laster ned uten problemer filmer som er spilt inn med D8. Men man vil vel ikke kunne spille av filmer som er tatt opp i Video8-format via firewire-utgangen? Du trenger vel en eller annen analog/digital konverter for dette.

Jan Erik

Lenke til kommentar

Joda. Konverteringen gjøres i kameraet. Jeg har nå testet litt og lastet inn video fra analoge Video8 taper inn på PC via Firewire. Men som nevnt har jeg problemer med lyden. Jeg får også samme lydproblem i hodetelefoner koblet rett på kamera. Om dette skyldes det kamera som opprinnelig tok opp Video8 tapen eller dette kamera (som forøvrig ramlet i gulvet fra en hylle) er uvist.

:) e

Lenke til kommentar

Jeg har taper liggende som er tatt opp med både panasonic, jvc og sony HI8 kameraer, og alle spiller med lyd, så noe generelt kompatiblitetsproblem tror jeg ikke det er. Spørs vel om ikke kameraet fikk seg en smell da det gikk i bakken.

Jan Erik

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...