Gå til innhold

Lader fra USA

Anbefalte innlegg

Hei, jeg venter på et panasonic dmc-fz20 som jeg har fått noen til å kjøpe for meg i USA og som kommer i neste uke.

Hvordan er det med laderen, holder det å koble til en "reiseplugg" og stikke den rett i kontakten her i norge, eller trenger jeg en omformer av noe slag for at den skal takle "norsk" volt styrke?

Endret av cwaersten
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Et kjapt søk gav meg følgende:

Power Supply

Lithium-ion Battery Pack (7.2V, 680 mAh)(Included)

Battery Charger (Input: 110-240V AC)(Included)

No problemo mao. Selve "pluggen" passer nok dårlig i en norsk 230V stikk, men noen ganger sitter det en "norsk" plugg under den amerikanske. Hvis ikke er alternativet og klippe kabelen og sette på en norsk plugg eller beholde den amerikanske og kjøpe en overgang. På den måten har du den amerikanske pluggen hvis du skal ut å reise. Praktisk!

Lenke til kommentar

På mine ladere (Canon & Nikon) er det brukt en standard løs apparatkabel, som er avtagbar. Vil tro at det er slik på de aller fleste ladere i dag, slik at man kan bruke de over hele verden ved å bare bytte ut selve apparatkabelen.

:)

Claser'n (art. 22-457) selger sånne løst ihvertfall.. det gjør sikkert Elkjiip og Expert også.

220457B_X_2004-06-30_081348.jpg

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Har nå mottatt kameraet, men ikke fått brukt det enda da laderen er litt 'idiotisk'

Det er ingen kabel, men man flipper ut den amerikanske kontakten som skal stikkes rett i støpselet. På grunn av dette så passet ikke mitt adapter og det er heller ikke lett å få tak i slike adaptere da det visstnok ikke er helt lovlig å selge dette i Norge (i følge Clas ohlson).

Er det noen som vet hvor jeg kan få tak i slike adaptere?

Lenke til kommentar
Har nå mottatt kameraet, men ikke fått brukt det enda da laderen er litt 'idiotisk'

Det er ingen kabel, men man flipper ut den amerikanske kontakten som skal stikkes rett i støpselet. På grunn av dette så passet ikke mitt adapter og det er heller ikke lett å få tak i slike adaptere da det visstnok ikke er helt lovlig å selge dette i Norge (i følge Clas ohlson).

Er det noen som vet hvor jeg kan få tak i slike adaptere?

Høres ut som om laderen ligner det som fulgte med mitt FX7 kamera som også ble kjøpt i usa

Synes denne laderen er helt topp, liten og kompakt, alt du trenger er en bitteliten overgang fra us til norsk stikkontakt.

- Bjørnar

Lenke til kommentar

Jeg fikk med adapteret fra den forhandleren jeg handlet hos.

Tenkte ikke det var noe problem å få tak i en slik liten overgang her hjemme, og var rimelig overbevist om at clas ohlson ihvertfall hadde.

At det ikke skulle være lov å selge slike overganger i norge syns jeg høres veldig rart ut.

Noen på forumet må vel ha kjøpt en slik overgang i norge?

- Bjørnar

Lenke til kommentar

Grunnen til at det ikke er lovlig var i følge clas ohlson at det medfører brannfare, i og med at enkelte kan finne på å bruke den selv om det de setter i kontakten kun tåler 110 volt.

Så det er jo godt gammaldags norsk byråkrati, det kan kanskje muligens i hvertfall nesten være farlig så da må det forbys. Heia Norge!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...