Gå til innhold

Ny pc som kun skal være filserver, hvor billig?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Club3D Radeon 7000 32MB Skjermkort 238kr

ASRock K7VT4A+ 325kr

BenQ CD652A CD-ROM Drive 52x ATAPI 87kr

TwinMOS 256MB DDR PC3200 311kr

AMD Sempron 2200+ 1.5GHz, Socket A 350kr

AOpen QF50A Midi Tower kabinett 402kr

KR 1713

Fra MPX.no, dette HK har masse portet, Slots osv..Men ikke VGA derfor tok jeg et super billig AGP skjermkort..og før du bestiller i tilfelle, sjekk Produsenten sin hjemme side om det støtter den prosessoren, ASRock er ikke akkurat den mest kjente, eller den beste HK produsenten..

Ps: Uten Kjøler!

Endret av chil
Lenke til kommentar

ASRock K7VT4A+ 325kr

KR 1713

Fra MPX.no, dette HK har masse portet, Slots osv..Men ikke VGA derfor tok jeg et super billig AGP skjermkort..og før du bestiller i tilfelle, sjekk Produsenten sin hjemme side om det støtter den prosessoren, ASRock er ikke akkurat den mest kjente, eller den beste HK produsenten..

Det så en del bedre ut ja, men om du skulle gått opp en prisklasse til fesk 2500-3000 uten kabinett, hva ville du gått for da?

Takk som gidder å hjelpe :thumbup:

Mvh

Leben

Lenke til kommentar

ASRock K7VT4A+ 325kr

KR 1713

ville nok kanskje gått for len del mer ram og kanskje en intel xeon cpu eller amd opteron. me til din pris ville jeg gått for dette tilbudet med mer ram og litt kraftiger cpu og kanskje noen kontroller kort ;);).

Grtz

Xanthin

Lenke til kommentar

her har du et litt bedre forslag men som er en del dyrere men har et server hovedkort og en xeon cpu

Antall Webpris Totalt

Asus NCCH-DL Hovedkort for Xeon 800FSB I875P, 800MHz, SATA/IDE, ATX,GbLAN, Dual

Varenr.: 300786

Lagerstatus: 21 stk på lager 2212.7 2212.7

Intel Pentium 4 Xeon 2.8 GHz Boxed PC800 Socket 604, 1MB cache

Varenr.: 303968

Lagerstatus: 8 stk på lager 2250 2250

Crucial PC3200 DDR-DIMM 512MB CL3 5ns Unbuffered, Non-parity, 2.5V, 64Meg x 64

Varenr.: 116452

Lagerstatus: 500+ stk på lager

hvis du ikke har en cd spiller eller skjermkort så kan du bare gå og finne noe dritt som koster 60 kr ,tar ikke lang tid det ;)

Lenke til kommentar
Club3D Radeon 7000 32MB Skjermkort      238kr

ASRock K7VT4A+                                    325kr

BenQ CD652A CD-ROM Drive 52x ATAPI    87kr

TwinMOS 256MB DDR PC3200                    311kr

AMD Sempron 2200+ 1.5GHz, Socket A      350kr

AOpen QF50A Midi Tower kabinett              402kr

KR 1713

ville nok kanskje gått for len del mer ram og kanskje en intel xeon cpu eller amd opteron. me til din pris ville jeg gått for dette tilbudet med mer ram og litt kraftiger cpu og kanskje noen kontroller kort ;);).

Grtz

Xanthin

Xeon er overkill fro de fleste brukeres filserver, da skal det være gasnke heftig trafikk. Personlih klarer jeg meg fint med en gammel p3.

AtW

Lenke til kommentar
her har du et litt bedre forslag men som er en del dyrere men har et server hovedkort og en xeon cpu

Antall      Webpris  Totalt

Asus NCCH-DL Hovedkort for Xeon 800FSB I875P, 800MHz, SATA/IDE, ATX,GbLAN, Dual

Varenr.: 300786

Lagerstatus: 21 stk på lager              2212.7  2212.7

Intel Pentium 4 Xeon 2.8 GHz Boxed PC800 Socket 604, 1MB cache

Varenr.: 303968

Lagerstatus: 8 stk på lager              2250  2250

Crucial PC3200 DDR-DIMM 512MB CL3 5ns Unbuffered, Non-parity, 2.5V, 64Meg x 64

Varenr.: 116452

Lagerstatus: 500+ stk på lager 

hvis du ikke har en cd spiller eller skjermkort så kan du bare gå og finne noe dritt som koster 60 kr ,tar ikke lang tid det ;)

Ser ut som en veldig bra server, men du mener ikke at dette er litt overkill når det er snakk om en liten filserver som blir satt opp på hobbybasis?

Mvh

Leben

Edit:Slo meg der :p

Endret av Leben
Lenke til kommentar
Club3D Radeon 7000 32MB Skjermkort       238kr

ASRock K7VT4A+                                     325kr

BenQ CD652A CD-ROM Drive 52x ATAPI     87kr

AOpen QF50A Midi Tower kabinett               402kr

KR 1713

Det så en del bedre ut ja, men om du skulle gått opp en prisklasse til fesk 2500-3000 uten kabinett, hva ville du gått for da?

Mvh

Leben

samme oppsett, 512 ram i steden for 256, noe annet trenger dy ikke.. blir dumt å bruke penger bare for å bruke.

edit: du kan jo alltids svi av 450kr til å få deg en dvd brenner, da kan du brenne ting direkte ut osv... sikkert sløsing siden du har dvd brenner i hoved pcn din..

Endret av chil
Lenke til kommentar
Club3D Radeon 7000 32MB Skjermkort       238kr

ASRock K7VT4A+                                     325kr

BenQ CD652A CD-ROM Drive 52x ATAPI     87kr

AOpen QF50A Midi Tower kabinett               402kr

KR 1713

Mvh

Leben

samme oppsett, 512 ram i steden for 256, noe annet trenger dy ikke.. blir dumt å bruke penger bare for å bruke.

edit: du kan jo alltids svi av 450kr til å få deg en dvd brenner, da kan du brenne ting direkte ut osv... sikkert sløsing siden du har dvd brenner i hoved pcn din..

Dvd brenner har jeg ja. Men lurer litt på psu, de som følger med er stort sett på 360w. Blir ikke det litt lite når man skal ha 10 disker?

Mvh

Leben

Lenke til kommentar

Skal ha et stort kabinett og noen vifter ja, men burde vel ikke være noe stort problem da nye disker skal tåle en del varme. Tipper jeg har disker i annenhver brønn. Holder vel uansett med 460W, eller? Tipper jeg kjøper et av lian li sine servertowere.

Mvh

Leben

Lenke til kommentar
Skal ha et stort kabinett og noen vifter ja, men burde vel ikke være noe stort problem da nye disker skal tåle en del varme. Tipper jeg har disker i annenhver brønn. Holder vel uansett med 460W, eller? Tipper jeg kjøper et av lian li sine servertowere.

En 460W PSU bør holde, men legg merke til at du kanskje ikke bør satse på en hvilken som helst PSU. Du ønsker virkelig en PSU som leverer noen annet enn 460 papirwatt, og da må du nesten regne med nesten en tusenlapp. Du kan se litt på Enermax Noisetaker, Antec TruPower og nyere modeller fra Fortron/Source. Lange kabler kan være en fordel. Har unnlatt her å nevne spesielt stillegående modeller siden du tross alt tenker å slenge inn 10 disker :)

Du har fått mange bra innspill, jeg hadde kanskje først og fremst prioritert følgende :

- meget god PSU, helst med lange kabler

- et billig, men stabilt hovedkort fra en anerkjent leverandør (Asus :whistle: ). Sjekke ut i diverse forum/nyhetsgrupper at det kortet du har valgt deg ikke er en mandagsmodell. Selv de beste produsenter kan feile i blant.

- ok vifter som kan holde en stund, f.eks. papst

Lenke til kommentar

Har en mist 460 ell 480W i den pc'n jeg har nå. Burde vel holde den? Vurderer å slenge inn den og heller kjøpe en mindre til vannkjølingskabinettet. har 3 120x120 papstvifter fra før så det skal ikke være noe problem. I tillegg så følger det med 2 til i kabinettet. HK har jeg og kommet til at jeg heller kan kjøpe till bedre, hva er vel 3-400 fra ell til :p. Skjermkortet sparer jeg nok på om jeg ikke bytter ut det 9700 pro som jeg har i den "gamle" Så blir vel spm om jeg skal gå for amd ell intel. Minne; holder det med 256 ell er det greit med 512 når man først er i gang? hehe.

Mvh

Leben

Lenke til kommentar

Skjønner ikke poenget med en kjapp prosessor her i det hele tatt. Kjøp den tregeste på markedet. Underklokk prosessoren så den utvikler mindre varme.

Den viktigste komponenten er hovedkortet og kabinettet. Hovedkortet pga i/o og kabinettet pga kjøling og hdd plasser. Hvis pc'n skal stå i et oppholdsrom så burde det være stille i tillegg.

Etter hva jeg vet så har nvidia og intel de beste chipsettene/driverene for i/o. Via har kommet dårlig ut i de testene jeg har sett. Søk på www.anandtech.com så burde du finne noen tester på det.

Luftgjennomstrømning i kabinettet har høy prioritet hvis du skal ha mange disker. En kald disk vil ha mye mindre sannsynlighet for å daue enn en varm en.

Hvis du skal ha flere disker 4-5 stk f.eks så hadde jeg kjøpt en raid-5 kontroller. Da gjør det ikke noe at en av diskene ryker og du mister bare litt kapasitet.

Lenke til kommentar
Hvis pc'n skal stå i et oppholdsrom så burde det være stille i tillegg.

Skal stå på et kontor/gjesterom sammen med en pc til, som mer ell mindre er lydløs. Så jeg kommer nok til å satse på å holde lyden på et så lavt nivå som mulig. Derfor mener jeg at et servertower fra feks lian li må til får å få god plass mellom diskene. Når det kommer til Hk så er det ikke noe i veien og bet opp mot 1000 kr. Tipper det blir 512 minne av en grei kvalitet, samt en billig CPU og skjermkort. Regner med at jeg klarer meg på ca 5k når jeg allerede har diskene, psu, skjerm, tastatur og mus.

Leben

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...