Gå til innhold

Naboen min har datatrøbbel ! Trenger hjelp fra noen som har


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Håper noen kan hjelpe meg, rettere sagt naboen.

Han har fått litt merkelig datatrøbbel.

 

Jeg har sett problemet og er ikke sikker på hvordan jeg skal løse det.

 

Han har Windows 98 Second Edition.

 

Han hadde fått en cd fra jobben med explorer 6.0 tror jeg det var. Det stod at versionen var bare til NT. Men dette sa han var tull.

 

Over til problemet.

Han instalerte explorer fra cd en. Og følgde beskjeden om å restarte maskinen. Det var da problemet kom.

 

Nesten alt som ligger på skrivebordet er umulig å starte. F.eks "My computer". Kommer bare en liten melding om at det ikke fungerer og alternativ "lukk".

 

Det ser også ut som om det er umulig å installere explorer på nytt, for for kan jeg gjøre det når jeg ikke kommer inn noen plass?

 

Jeg har prøvd å starte opp i sikkerhetsmodus, men får akkurat samme problem. Explorer er selvsagt umulig å starte.

Prøver vi win98 cd en for å gjennopprette de ødelagde filene får vi beskjed om at det er en feil på c disken og at en må kjøre scandisk fra c:. Men der er ingen problem.

 

Han har en del viktig data og oppsett som han vil beholde og vil derfor ikke legge inn windows på nytt.

 

Hvordan kan jeg fikse dette. Kan jeg kjøre windows 98 cd en fra dos? og installere win på nytt?

Misser han dataen på disken da?

Trenger virkelig hjelp!!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Quote:


Den 2002-06-18 22:55, EggePromp skrev:

Spørs om ikke versjonen var til NT likevel. Sikkert en hjemmesnekra CD som jobben hans har laget. Start maskinen i dos, kopier ut alle viktige filer og installer win98se på nytt. Det er ofte den kjappeste løsningen.



 

Du har sikkert rett i at det er en hjemmesnekra cd som jobben hans har laget. Det tror jeg også..

 

Men er du noen andre muligheter en å installere win på nytt. Slik jeg forstod så ville han unngå det.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-06-18 23:08, EggePromp skrev:

Det hørtes ut som en ganske alvorlig feil. Tviler på om det lar seg fikse. Det er jo ikke mulig å avinstallerer IE heller.


 

Jeg er ganske så sikker på at det ikke går å gå inn i kontrollpanel og avinstallere.

 

De virker som alt som har med "explorer" (som sannsynligvis brukes til mange ting på maskinen hans) ikke fungererforåraker alle feilene.

Lenke til kommentar

Skal du legge inn windows 98 på nytt trenger du ikke nødvendigvis formatere. Bare slette windows-katalogen, og noen andre filer (husker ikke hvlke). Det er jo ikke rart at pc'en klikker når du legger inn IE6 for NT. Hele brukergrensesnittet er jo sydd sammen med internet explorer, så hvis du tukler med en av delene går det ut over den andre. Du kunne brukt 98lite til å fjerne IE, men det ser ut som det er for sent. :sad: *sukk*

Lenke til kommentar

IE oppdaterer som du sikkert vet.. exploreren.. og det gjelder altså både internett explorer og windows explorer, det vil si at har IE en feil, pga feil på cd, corrupt fil, feil version eller lignende så fucker den til hele systemet. Reinstall er nok den eneste løsning. (hvis ingen har en super avinstallerings pack til IE da)

Start via en floppy eller bootcd og slett system.ini, win.ini og muligens en user.dat fil.

Alle i c:windows katalogen.

Reinstall windows og med litt flaks så fungere noen av programmene som var installert fra før + alle filene fra my document er der.

Altså IKKE formater disken.

 

Ja en ting til, skulle win98 installeringen få opp feil så slett c:windowssystem og system32 mappen.

 

Lykke til.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-06-19 01:22, Jimmy Pop skrev:

Har ikke du en maskin med brukbart operativsystem på da?

Da kan du jo bare putte HD'en hans i din, og boote fra ditt OS.

Og deretter hente filene han ville ha.

Deretter reinstallerer du bare. Eller helst formaterer.



 

Takker for alle svar. Jeg skal gi beskjed til han at han må legge inn igjen win eventuelt formatere.

 

Etter å ha sett hvor mye rot som lå på hardisken hans vil jeg helst sleppe å putte den inn i min maskin.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...