Gjest medlem-23990 Skrevet 4. februar 2005 Del Skrevet 4. februar 2005 (endret) Probe: Oil-for-food chief made illicit oil deals In 1998, the report says, Sevan received an allocation of 1.8 million barrels of oil. That year, the company did not take possession of the oil but sold it to two other companies for a nearly $300,000 profit. In 1999, Sevan, on behalf of AMEP and Fakhry Abdel Nour -- who represented the company -- contracted for 2 million barrels, which they sold for nearly a $500,000 profit. According to the report, "Over the next two years [2000 and 2001] AMEP continued to receive more oil allocations." Iraq oil ministry records indicate the sales were under Sevan's name, without indicating the company's involvement. In one instance in October 2001, AMEP paid an illegal surcharge of $160,000 to an Iraqi-controlled bank account in Jordan. The report notes that according to U.N. financial disclosure forms, Sevan received $160,000 in four cash payments from 1999 to 2003. He listed them on his financial disclosure forms as cash from an aunt who lived in Cyprus and who was a retired government photographer. "According to a longtime family friend, she never had shown signs of having access to large amounts of cash," the report says. According to the report, Iraq provided the oil to Sevan in an effort to gain his support on several issues, including paying to repair and rebuild Iraqi infrastructure. Her er rapporten, lagd av Paul Volcker og 59 andre, som Kofi Annan valgte ut selv for a utfore denne granskingen. Tenk det, en ikke-uavhengig etterforskning av FN. http://www.iic-offp.org/documents/InterimReportFeb2005.pdf Oh, but there's more! Annan's son admits oil sale role LONDON: The son of UN Secretary-General Kofi Annan has admitted he was involved in negotiations to sell millions of barrels of Iraqi oil under the regime of Saddam Hussein. Kojo Annan has told a friend he became involved in negotiations to sell 2 million barrels of Iraqi oil to a Moroccan company in 2001. He is understood to be co-operating with UN officials investigating the oil-for-food program. Og dette er bare det de sa langt har villet innromme. Jeg syns det er sa kjekt at disse folkene styrer verdens fremste organ. Og NRK er visst ikke helt klar for a la den norske befolkningen vite noen ting som helst om hva som skjer: Ingen korrupsjon i FNs Irak-programIngen FN-ansatte blir anklaget for korrupsjon i forbindelse med FNs olje for mat-program i Irak, ifølge en foreløpig rapport. http://www.nrk.no/nyheter/utenriks/irak_ko...en/4482230.html Neida. Ingen blir anklagd for korrupsjon, utenom programmets direktor. Der har du det folkens - NRK beskytter deg, Ola Nordmann, fra a vite sannheten. Endret 4. februar 2005 av medlem-23990 Lenke til kommentar
Gjest medlem-23990 Skrevet 6. februar 2005 Del Skrevet 6. februar 2005 Nei, skulle vel sett for meg at ingen bryr seg om dette... Lenke til kommentar
TLZ Skrevet 6. februar 2005 Del Skrevet 6. februar 2005 eller: Ingen tar deg seriøst lenger. ;P Lenke til kommentar
JuGeun Skrevet 6. februar 2005 Del Skrevet 6. februar 2005 Det er ingen uoverensstemmelser mellom NRK-artikkelen og den i CNN. Lenke til kommentar
Feynman Skrevet 6. februar 2005 Del Skrevet 6. februar 2005 (endret) Nei, skulle vel sett for meg at ingen bryr seg om dette... Bumping av tråden! Fy skam! EDIT: Så det er ingen her som bryr seg om at høystående folk i FN er korrupte? Wow, OK. Hvis man hadde funnet noe slikt ut om noen i Bush administrasjonen, kan jeg tenke meg at det hadde vært fest her inne.Jeg tror allikevel ingen ville hevde at USA burde legges ned av den grunn. Endret 7. februar 2005 av Feynman Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 7. februar 2005 Del Skrevet 7. februar 2005 Nei, skulle vel sett for meg at ingen bryr seg om dette... Nei så klart. For alle her inne tror FN er en snill onkel Denne saken er vel egentlig fullstendig uinteresant for alle andre enn FN og folk som ønsker å fremstille FN som en ond organisasjon. Lenke til kommentar
Gjest medlem-23990 Skrevet 7. februar 2005 Del Skrevet 7. februar 2005 Så det er ingen her som bryr seg om at høystående folk i FN er korrupte? Wow, OK. Hvis man hadde funnet noe slikt ut om noen i Bush administrasjonen, kan jeg tenke meg at det hadde vært fest her inne. Men, men, dere er gjennomsiktige som vann. Huff. Lenke til kommentar
Dotten Skrevet 7. februar 2005 Del Skrevet 7. februar 2005 I mine øyne så har USA mye mer makt enn FN. FN er dessverre en hjelpeløs organisasjon som blir spent ben på av bl.a. USA. At topfolk der kan være korrupte er en liten sak når man tenker på at f.eks Annan har en noe "spesiell" livshistorie. En korrupt Bush ville vært mye værre en en korrupt Annan. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå